Nekromanti Patch vobiscum #2

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,115
Location
Helsingborg
Tankar som jag fört samman från dessa två inlägg.

Användning
Detta är något som kan användas ovanpå ett annat regelsystem för att hjälpa spelarna till att aktivera sig mer i historien och rollgestaltandet.

Ödeskällan
Historien är ett flöde som sveper in spelarna i historien. Källan innehåller <font size="1">DROPPAR</font size> som kan användas av spelarna för att styra historien. Spelarna får nya droppar genom att offra något till källan, antingen genom att man aktiverar en nackdel, klarar av ett delmål eller spelar ut sin personlighet. Första gången man spelar så fylls källan upp med lika många droppar som antalet spelare.

Delmål
En etapp av ett planerat äventyr. Det kan vara att få reda på en viktig ledtråd eller klara av en uppgift.

Historiekortet



Det finns fem olika särdrag: erfarenhet, föremål, förhållande, personlighetsdrag och egenskap.

× Spelaren börjar uppifrån och fyller i med särdrag nedåt på historiekortet.
× Där det står Erfarenhet får endast en erfarenhet fyllas i och där det står Nackdel får särdraget endast användas till att skapa nackdelar.
× Spelaren får högst ha två stycken erfarenheter och två stycken nackdelar.
× Spelaren behöver inte fylla i tio stycken särdrag.
× Miljö är ett särdrag som aldrig tillhör spelaren och ska därför inte skrivas upp.

Gemen
För varje nackdel så får spelaren två gem att sätta ut på sina särdrag, som fästes på rollformuläret. Särdraget antas vara aktivt och bundet till historien. Om spelaren spenderar en droppe kan denne få styra historien om denne kan härleda till ett aktivt särdrag. Om särdraget inte har ett gem så måste även ett tärningsslag göras. Dessa särdrag antas vara passiva.

× Ett gem kan köpas under speltillfällets början för en droppe.
× En nackdel kan generera gem, men aldrig få ett placerat på sig.

Anknytning
Spelaren göra en motivering för att tillförskaffa sig särdrag som denne inte har skrivit på formuläret. Har du erfarenheten "fäktare" så kan du antas ha en värja, har du egenskapen "nattsyn" så kan du haft samröre med en tjuvliga och om du haft ett förhållande med en "adelsman" kan du ha lärt dig etikett. Detta kräver en droppe och ett tärningsslag för att lyckas.

Spelaren kan dessutom anknyta alla sina särdrag till nackdelar. Kanske har systern blivit bortrövad, kanske blir denne utmanad för att personen är en välkänd fäktare, kanske skämtar den gladlynte personen med fel individ? Detta är ett offer och ger droppar till ödeskällan. Spelaren kan inte heller själv använda en droppe för att klara sig ur situationen, men däremot kan en annan spelare göra det.

Erfarenhet
Om du gör en anknytning så måste du skriva upp det nya särdraget på rollformuläret, antingen genom att fylla ut en tom plats eller genom att stryka ett av de passiva särdragen. Notera att nackdelar är alltid passiva, då de aldrig binds av gem.

Droppar som fås via nackdelar, försök till rollgestaltning och avklarade delmål hälls direkt till ödeskällan.

Speltillfällets början
× Skriv dit nya eller ersätt passiva särdrag. De särdrag som har bundits kan inte ändras.
× Ta bort alla gem från särdragen.
× Sätt ut gemen som fås av nackdelarna.
× Spendera droppar för att ytterligare gem att sätta ut.

/Han som ska göra ett uppföljande inlägg med ett tärningssystem, för den som vill ha det
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,115
Location
Helsingborg
Patch vobiscum, system [edit: och rollforumlär]

Användningsområde
För den som inte har ett system att använda detta till. Är skapat för att allting inte ska gå spelarna vägen.

Utförande
Ett tärningsslag har så många tillfälligheter att det räknas såsom ödet har styrt det, så därför används två stycken tärningar till detta system. Man slår dessa tärningar, tar det högsta resultatet och utläser sedan berättarfriheten i tabellen nedan.

<table style="margin-left: 1em"><tr><td width="30px">2T6</td><td>Historiehändelse</td></tr><td>1-3</td><td>Flödet kastas om.<tr></tr><td>4-6</td><td>Rinner med flödet.</td><tr></tr><td>7+</td><td>Styr flödet.</td><tr></table>
Flödet kastas om
Spelledaren bestämmer något som blir en klar nackdel för spelaren. Om denne försöker kontakta en hälare så kommer polisen, om denne använder sin nattsyn så blir denne bländad av kraftigt ljus, om denne använder stark i strid så gör personen en attack som oskadliggör en vän.

Rinner med
Handlingen går såsom spelaren tänkt sig.

Styr flödet
Spelaren får dessutom hitta på något spektakulärt som hänt. Jag har inget bra exempel, eftersom det här kräver speltest för att formulera. Som jag ser det nu så borde ett sådant här slag ge en droppe, som man kan använda senare för att göra något spektakulärt.

Influenser
Som du har sett, så kan man få ett resultat högre än sex. Detta är följande modifikationer som kan ske på ett slag.

Anknytet särdrag: ±0
Passivt särdrag: ±0
Ytterligare anknutet särdrag: +1* (kan maximalt anknyta ett till särdrag)
Handlingen är för överskådlig: -1**
Handlingen är stämningsförstörande: -1

* "Jag är både stark och fäktare, alltså borde jag få +1 på detta slag."
** "Eftersom jag har en relation till ett tjuvgille så kan de stjäla juvelen från kungen."
(vettigare hade varit "en mästertjuv" och "hjälpa oss ta in in i slottet".)

Sannorlikhet
<table style="width: 50%; margin-left: 1em"><tr><td width="60px">Utfall</em</</td><td>1</td><td>2</td><td>3</td><td>4</td><td>5</td><td>6</td></tr><tr><td>Procent</td><td>3%</td><td>8%</td><td>14%</td><td>19%</td><td>25%</td><td>31%</td></tr></table>
Du får lista ut själv vad det blir för sannorlikhet att få ±1.

/Han som inte har tänkt igenom systemet och tror sig därför kunna hitta på något klurigare och mer passande i framtiden

<font size="1">[edit] Äsch, glömde slänga med rollformulären.</font size>
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Snyggt!

Ska ta hem, klura och se om man inte ska speltesta det... utan tärningar eller system, utan som något samberättande "forgeigt"
Undra om det inte rätt enkelt skulle kunnas moddas på miljöbiten och bli helt sl-fritt.

Liten fotnot dock om att jag ser hur det hjälper historieengagemanget, men inte hur det hjälper gestaltandet? Men det kan hänga ihop med att jag genast drog parallela tankar till Soap RPG som är kul som samberättande, men på bekostnad av gestaltande.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,115
Location
Helsingborg
Re: Snyggt!

"Undra om det inte rätt enkelt skulle kunnas moddas på miljöbiten och bli helt sl-fritt."
Enkelheten finns där för att man ska modda. :gremsmile: Jag är själv nöjd med hur historiekortet ser ut (möjligt att vissa förslag ska bytas ut) och jag ser direkt hur jag kan modda det här till att passa EDoD, Deadlands och Feng Shui.

Slänger med rollformulären i systeminlägget för de som vill testa.

"Liten fotnot dock om att jag ser hur det hjälper historieengagemanget, men inte hur det hjälper gestaltandet?"
Jag tänkte mig det som kollektivt belöning. Den som gestaltar bidrar till att de andra kan använda dropparna till sina handlingar. Om alla gestaltar så blir det lättare att klara av handlingarna (så att man kan fokusera sig på gestaltandet?). Jag hade i mitt inre en bild om att om 1-2 personer inte försöker gestalta så kanske de andra kan ha en liten synpunkt angående det.

/Han som tycker att om nu gestaltandet bidrar till stämningen, så borde väl alla jaga varandra i att börja gestalta
 
Top