Rickard
Urverk speldesign
Tankar som jag fört samman från dessa två inlägg.
Användning
Detta är något som kan användas ovanpå ett annat regelsystem för att hjälpa spelarna till att aktivera sig mer i historien och rollgestaltandet.
Ödeskällan
Historien är ett flöde som sveper in spelarna i historien. Källan innehåller <font size="1">DROPPAR</font size> som kan användas av spelarna för att styra historien. Spelarna får nya droppar genom att offra något till källan, antingen genom att man aktiverar en nackdel, klarar av ett delmål eller spelar ut sin personlighet. Första gången man spelar så fylls källan upp med lika många droppar som antalet spelare.
Delmål
En etapp av ett planerat äventyr. Det kan vara att få reda på en viktig ledtråd eller klara av en uppgift.
Historiekortet
Det finns fem olika särdrag: erfarenhet, föremål, förhållande, personlighetsdrag och egenskap.
× Spelaren börjar uppifrån och fyller i med särdrag nedåt på historiekortet.
× Där det står Erfarenhet får endast en erfarenhet fyllas i och där det står Nackdel får särdraget endast användas till att skapa nackdelar.
× Spelaren får högst ha två stycken erfarenheter och två stycken nackdelar.
× Spelaren behöver inte fylla i tio stycken särdrag.
× Miljö är ett särdrag som aldrig tillhör spelaren och ska därför inte skrivas upp.
Gemen
För varje nackdel så får spelaren två gem att sätta ut på sina särdrag, som fästes på rollformuläret. Särdraget antas vara aktivt och bundet till historien. Om spelaren spenderar en droppe kan denne få styra historien om denne kan härleda till ett aktivt särdrag. Om särdraget inte har ett gem så måste även ett tärningsslag göras. Dessa särdrag antas vara passiva.
× Ett gem kan köpas under speltillfällets början för en droppe.
× En nackdel kan generera gem, men aldrig få ett placerat på sig.
Anknytning
Spelaren göra en motivering för att tillförskaffa sig särdrag som denne inte har skrivit på formuläret. Har du erfarenheten "fäktare" så kan du antas ha en värja, har du egenskapen "nattsyn" så kan du haft samröre med en tjuvliga och om du haft ett förhållande med en "adelsman" kan du ha lärt dig etikett. Detta kräver en droppe och ett tärningsslag för att lyckas.
Spelaren kan dessutom anknyta alla sina särdrag till nackdelar. Kanske har systern blivit bortrövad, kanske blir denne utmanad för att personen är en välkänd fäktare, kanske skämtar den gladlynte personen med fel individ? Detta är ett offer och ger droppar till ödeskällan. Spelaren kan inte heller själv använda en droppe för att klara sig ur situationen, men däremot kan en annan spelare göra det.
Erfarenhet
Om du gör en anknytning så måste du skriva upp det nya särdraget på rollformuläret, antingen genom att fylla ut en tom plats eller genom att stryka ett av de passiva särdragen. Notera att nackdelar är alltid passiva, då de aldrig binds av gem.
Droppar som fås via nackdelar, försök till rollgestaltning och avklarade delmål hälls direkt till ödeskällan.
Speltillfällets början
× Skriv dit nya eller ersätt passiva särdrag. De särdrag som har bundits kan inte ändras.
× Ta bort alla gem från särdragen.
× Sätt ut gemen som fås av nackdelarna.
× Spendera droppar för att ytterligare gem att sätta ut.
/Han som ska göra ett uppföljande inlägg med ett tärningssystem, för den som vill ha det
Användning
Detta är något som kan användas ovanpå ett annat regelsystem för att hjälpa spelarna till att aktivera sig mer i historien och rollgestaltandet.
Ödeskällan
Historien är ett flöde som sveper in spelarna i historien. Källan innehåller <font size="1">DROPPAR</font size> som kan användas av spelarna för att styra historien. Spelarna får nya droppar genom att offra något till källan, antingen genom att man aktiverar en nackdel, klarar av ett delmål eller spelar ut sin personlighet. Första gången man spelar så fylls källan upp med lika många droppar som antalet spelare.
Delmål
En etapp av ett planerat äventyr. Det kan vara att få reda på en viktig ledtråd eller klara av en uppgift.
Historiekortet
Det finns fem olika särdrag: erfarenhet, föremål, förhållande, personlighetsdrag och egenskap.
× Spelaren börjar uppifrån och fyller i med särdrag nedåt på historiekortet.
× Där det står Erfarenhet får endast en erfarenhet fyllas i och där det står Nackdel får särdraget endast användas till att skapa nackdelar.
× Spelaren får högst ha två stycken erfarenheter och två stycken nackdelar.
× Spelaren behöver inte fylla i tio stycken särdrag.
× Miljö är ett särdrag som aldrig tillhör spelaren och ska därför inte skrivas upp.
Gemen
För varje nackdel så får spelaren två gem att sätta ut på sina särdrag, som fästes på rollformuläret. Särdraget antas vara aktivt och bundet till historien. Om spelaren spenderar en droppe kan denne få styra historien om denne kan härleda till ett aktivt särdrag. Om särdraget inte har ett gem så måste även ett tärningsslag göras. Dessa särdrag antas vara passiva.
× Ett gem kan köpas under speltillfällets början för en droppe.
× En nackdel kan generera gem, men aldrig få ett placerat på sig.
Anknytning
Spelaren göra en motivering för att tillförskaffa sig särdrag som denne inte har skrivit på formuläret. Har du erfarenheten "fäktare" så kan du antas ha en värja, har du egenskapen "nattsyn" så kan du haft samröre med en tjuvliga och om du haft ett förhållande med en "adelsman" kan du ha lärt dig etikett. Detta kräver en droppe och ett tärningsslag för att lyckas.
Spelaren kan dessutom anknyta alla sina särdrag till nackdelar. Kanske har systern blivit bortrövad, kanske blir denne utmanad för att personen är en välkänd fäktare, kanske skämtar den gladlynte personen med fel individ? Detta är ett offer och ger droppar till ödeskällan. Spelaren kan inte heller själv använda en droppe för att klara sig ur situationen, men däremot kan en annan spelare göra det.
Erfarenhet
Om du gör en anknytning så måste du skriva upp det nya särdraget på rollformuläret, antingen genom att fylla ut en tom plats eller genom att stryka ett av de passiva särdragen. Notera att nackdelar är alltid passiva, då de aldrig binds av gem.
Droppar som fås via nackdelar, försök till rollgestaltning och avklarade delmål hälls direkt till ödeskällan.
Speltillfällets början
× Skriv dit nya eller ersätt passiva särdrag. De särdrag som har bundits kan inte ändras.
× Ta bort alla gem från särdragen.
× Sätt ut gemen som fås av nackdelarna.
× Spendera droppar för att ytterligare gem att sätta ut.
/Han som ska göra ett uppföljande inlägg med ett tärningssystem, för den som vill ha det