Rickard
Urverk speldesign
Jag började fundera på vad som händer om alla parter i en fisktank endast hade en relation. Det skulle innebära att möjligheten att ta sig till just den personen eller att den personen skulle interferera av vad rollpersonerna gör minskar betydligt. Med andra ord; ju fler relationer, desto lättare blir det att föra in eller återkomma till dem i handlingen. Om en spelledarperson 7-8 relationer så har denne antingen "ett finger med i spelet" hela tiden eller så är scenariot kraftigt centrerat kring denne.från [url="http://forum.rollspel.nu/showpost.php?Number=963714" said:detta inlägg[/url]]
Jag håller inte riktigt med. Din matematik är sund, men är verkligen alla relationerna viktiga? Normalt sett så har varje part kanske två eller tre viktiga relationer, resten bryr de sig inte om.
Troberg har sagt att ju fler fiskar, desto bättre (eller "pirayor"? Han får gärna förklara den termen). Häll i så många du kan. Är det någon som har upplevt att akvariumet blivit överfullt och att det har varit svårt att hålla reda på alla fiskar utan att de smälter samman i ett virrvarr? Det tror jag nämligen är risken med detta.
En annan "nackdel" med att ständigt tillföra nya fiskar är att spelarna inte känner att de någonsin når målet. När en delhandling är slut så mynnar det oftast ut i en ny. I den senaste fisktanken jag spelat så har jag känt att jag har kunnat slänga in nya fiskar hela tiden, men jag har hejdat mig. Först för att jag ville testa på en ren fisktank men också för att spelarna inte är vana vid den spelstilen, så att jag ville ta det lite lugnt med "evighetskampanjandet".
/Han som hörde kommentaren "Det händer mycket i den här staden" medan de spelade