Nekromanti 3D-skrivare; en funderingstråd

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Okej, jag har funderat länge på att skaffa en 3D-skrivare. Nu när det börjar dyka upp riktiga lågbudgetmodeller känns det som att det liksom är dags. Köper jag en för 2000:- så är det liksom inte ett lika stort problem om den visar sig vara inte helt perfekt än om jag slantat ut 8000:- så att säga.

Men; vilken ska man välja? Det här är framför allt en velighetstråd för mig där jag skriver ungefär hur jag tänker; ni får gärna hänga med och komma med hjälpsamma förslag, länkar, kommentarer eller era egna funderingar. men snälla, undvika "äh, du måste ju ha en för minst 6000:- annars blire ju bara skit". Jag kommer inte att köpa en 6000:- 3d-skrivare innan jag vet att jag kommer att använda den. För 2000:- kan jag köpa en och leka med.

Nå: Just nu har jag tre stycken jag funderat på.

Printrbot Simple
Länk: http://printrbot.com/shop/printrbot-simple/
Pris: $399 monterad, $299 icke monterad
Väntetid: 2 veckor
Material: Bara PLA
Volym för utskrifter: 10x10x10cm

Printrboten är inte den fulaste av den tre, men inte den snyggaste heller. Den har kortast väntetid, vilket gör att den känns ganska trolig. Jag har läst en del om att printrbotarna kräver lite kalibrering och den sortens jobb innan de riktigt funkar som de ska. Det gällde framför allt Jr-modellen. Jag tycker att själva skrivaren ser liten och söt ut, dvs tar inte upp så mycket bordsyta eller så.

De har ingen egen mjukvara, men det verkar finnas ett par alternativ folk säger funkar bra. Hittar inte många recensioner, bara någon enstaka som testat "betaversionen".

MakiBox A6 LT
Länk: http://makibox.com/details/product/A6-LT
Pris: $200
Väntetid: 6-10 veckor
Material: Bara PLA
Volym för utskrifter: 15x11x9cm

A6:an är grisful, men finns på marknaden, verkar funka, har superlång väntetid. Ingen egen mjukvara just nu, om jag fattar hemsidan rätt. Kräver egen montering.

Jag misslyckades med att regga mig på deras sida när jag skulle kolla vad frakten kostade... Ingav förtroende.

Buccaneer
Länk: http://pirate3d.com/
Pris: ?? Kanske typ $350-400?
Väntetid: "Vi ska fortsätta ta förhandsbeställningar i augusti". Kickstarter-backers får sina i mars-april 2014.
Material: PLA/ABS
Volym för utskrifter: 15x10x12cm

Buccaneer är vacker som en dröm, har wifi, behöver inte monteras, är lätt att använda med wifi etc. Ja, enligt tillverkarna iaf. Ingen annan har ju sett en Buccaneer än. Och lär inte göra det på ett ganska bra tag, om de nu ens blir verklighet.

Mina tankar

Buccaneeren är snyggast, A6 är fulast. A6 är billigast, Buccaneer dyrast. A6 har störst volym, Printrbot minst. Printrbot har kortast leveranstid, Buccaneeren kanske inte blir verklighet alls.

Just nu känns Printrbot Simple som en ganska okej avvägning. Den är liksom "medel" på det mesta utom utskriftsvolymen och leveranskostnaden. Hade jag haft alla tre framför mig hade jag helt garanterat valt Buccaneer.

ABS vs PLA: Det jag lyckats läsa mig till är typ att PLA tillåter mer detaljerade prylar och inte krossas lika lätt, men däremot riskerar att tappa formen en smula när det blir lite varmt (hörde nån siffra på 50 grader celsius). ABS sägs lukta mycket värre medan man skriver ut. För min del skulle jag säga att PLA nog fyller mina blygsamma önskemål.

Just nu är min funderade plan:
1) Köpa en färdigmonterad Printrbot Simple.
2) Om Buccaneer manifesterar sig, eller något liknande, som man faktiskt kan köpa och få hem och som andra testat och recenserat, så säljer jag min printrbot och köper en buccaneer (eller liknande) istället. Jag tänker mig ändå att det borde finnas någon form av andrahandsvärde på de här prylarna, förutsatt att de funkar.

krank

Ond bråd död said:
Hur mkt kostar materialet?
Såvitt jag förstått saken kör alla med 1.75mm numera så det är ganska standardiserat. Köper man från Printrbot så kan man köpa 1kg för $30. 1kg blir ungefär en solid kub på 10*10*9.5cm eller så.

Men det mesta man skriver ut är inte solitt; när jag sett folk snacka har de ofta pratat om ganska ihåliga modeller som vägde kanske 10-50g eller så styck. Men jag vet inte.

Snow

Swashbuckler
Det absolut viktigaste tycker jag är upplösningen. Hur stort är munstyckets öppning? 0,35mm?

Om den skriver ut vackert kan det kvitta om själva grunkan är ful :)

Snow

Swashbuckler
Snart kanske du får en recension från mig av Printrbot Simple. Jag har beställt en idag. :) 1 kg plast också.

krank

Snow said:
Snart kanske du får en recension från mig av Printrbot Simple. Jag har beställt en idag. :) 1 kg plast också.
Jag fegade ur, for now. Så jag hoppas på recension =)

anth

Vetefan
Woho - här är ett nytt projekt för alla som tänker skaffa en 3D-printer: Aston Martin

Vem blir först med att skriva ut Dödsstjärnan? :gremsmile:

Snow

Swashbuckler
Så, nu har den anlänt och till mina kollegors förtjusning kunde jag inte låta bli att testa lite på jobbet. Första utskriften blev mycket bra. Upplösningen är helt ok och man ser inte mycket av lagren.

Det kommer mer sen, med bilder.

krank

Snow said:
Så, nu har den anlänt och till mina kollegors förtjusning kunde jag inte låta bli att testa lite på jobbet. Första utskriften blev mycket bra. Upplösningen är helt ok och man ser inte mycket av lagren.

Mycket snabb leverans. Var beställde du? På deras hemsida eller?

Snow

Swashbuckler
krank said:
Snow said:

Mycket snabb leverans. Var beställde du? På deras hemsida eller?
Jepp, beställde direkt från dem, en ihopmonterad. Beställde den 5:e, den skickades den 8:e och idag kom den. Frakt med USPS (95 USD).

krank

Snow said:
Jepp, beställde direkt från dem, en ihopmonterad. Beställde den 5:e, den skickades den 8:e och idag kom den. Frakt med USPS (95 USD).
Coolt. Hur mycket blev det totalt för dig då, i kronor?

Snow

Swashbuckler
Här är första printen. Den är 2,5cm hög.
Huvudet var lite för nära bottenplattan så det blev lite utsmetat där, det kommer att fixa sig bara man gör rätt.
I toppen gick det lite väl fort eftersom ytan var så liten. Därför blev det lite geggigare. Jag tänker mig att man lägger inte lite extra rörelse på huvudet så att varje lager hinner kylas ordentligt.

Modellen innehåller även en del sektioner där den skriver ut i luften. De blev bra också.

Attachments

Snow

Swashbuckler
krank said:
Snow said:
3500:- till printrbot och 800:- till tullen.
Det ingick en del plast men jag köpte 1kg extra för $30. Sen köpte jag en färdig tejpbit för $8.

krank

Snow said:
krank said:
Snow said:
3500:- till printrbot och 800:- till tullen.
Det ingick en del plast men jag köpte 1kg extra för $30. Sen köpte jag en färdig tejpbit för $8.

Så inklusive frakt, till, plast och tejp typ 4300:-? Sounds reasonable.

För 2.5 cm tycker jag din utskrivna grej ser helt acceptabel ut, får jag väl säga. Den har ju de klassiska lagren men man kan ju slipa i efterhand om man vill.

Så nu är jag sugen igen =)

Snow

Swashbuckler
Hehe, nu har jag på något sätt lyckats klogga igen nozzeln så den har slutat printa. Ska skaffa aceton och dränka den i.

Det är inget för den som har tummen mitt i handen. Man ska inte se den som en mikrovågsugn, bara att vrida på ratten och trycka on. Snarare är den ett verktyg med massor av inställningar och egenheter (och problem).

Snow

Swashbuckler
Okej, nu har jag gjort väldigt många fel, men till sist lärt mig. En helt ok tärning till svavelvinter lossnade precis från skrivaren. Den blev 1x1x1 cm och kommer att funka utmärkt. Om jag gör den med sidan 1.5cm så blir det ännu bättre.

Några fel jag gjorde:
1. Trodde att råd om kloggat munstycke gällde oavsettt plasttyp. Det gör det inte. Med ABS ska man lösa med aceton. Med PLA ska man bränna bort med typ en sådan här:
http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/kokstillbehor/koksutrustning/gasbrannare-p40177
PLA löser jag inte alls i aceton. Jag använde mitt trangia med gasolbrännare.

2. Trodde att jag kunde lossa munstycket när det var kallt. Eftersom det fylls på av smält plast som sedan stelnar så sitter det riktigt riktigt bra. Resultatet blev att jag har gjort en spicka i skiten så att smält bränd PLA sakta droppar ner. Det funkar om man torkar med papper lite då och då. Men jag har köpt en ny.

3. Trodde att tejpen de rekomenderade (Kapton tape) skulle funka till både ABS o PLA. Det gjorde den inte. Till PLA ska man ha maskeringstejp. Nu när jag till slut införskaffat det funkar det helt ok.

Instruktionerna man hittar i olika pdf:er, på forum, på wiki, via google etc är rätt svåra att få rätt på. Gäller detta min skrivare? Gäller det min plast? Utan att jag har uppvärmd bädd? etc.

Det gäller att man är händig. Fram med skruvmejsel, skiftnyckel och sånt. Jag köpte som sagt ihopmonterad och det ångrar jag inte. Men en hel del av den har jag ändå monterat isär.

Nu när man vet lite mer vad man gör funkar det bra. Mjukvaran de rekomenderar (Repetier host) bundlar ihop allt man vill göra (skiva modellen och sen printa den). Den är fortfarande inte stabil och kopplar man loss skrivaren utan att först disconnecta så ber man om problem. Taskmanager -> kill.

Det är bra om man köper deras ställning för att ha rullar på. Ska man skriva ut testpyramiden jag postade bild på så går det ca 1.5m tråd. Bra om rullen kan stå och mata ut tråd jämnt.

Just, det. De har rea nu och fram till den 20:e. Skynda och handla!

krank

Snow said:
Just, det. De har rea nu och fram till den 20:e. Skynda och handla!
Skit! Jag lär ju inte ha slantar innan 27:e. Jaja.