Re: The Departed/Infernal Affairs [Megaspoilers]
Jag tycker att Infernal Affairs är bättre därför att:
- Settingen är mer trovärdig. Jack Nicholsons och Mark Wahlbergs krystade karaktärer i 'The Departed' stör mig mycket. De känns förtuffade och ansträngda. (Dicaprio gör dock ett verkligt bra jobb). Visst, The Departed gjorde rätt i att försöka utveckla skurken lite mer; han är lite väl personlighetslös i originalet. Synd då, imo, att det blev så jävla fel.
- Tony och Andy har bättre kemi, och klarar det verkligt finstämda skådespeleriet bättre. Se särskilt kommisariens dödsscen, och jämför versionerna. Här är också ett fall där regin direkt är bättre i Infernal affairs - i den faller kommisariens lik plötsligt ned, och överraskar både tittarna och Tony. I The Departed får tittarna se liket falla innan det landar framför Dicaprio. Jag vet inte, det är kanske bara en petitess, men när jag såg Infernal Affairs första gången var chockeffekten i den scenen mycket positiv för upplevelsen.
- Infernal Affairs är öht snyggare regisserad, plottad och filmad.Musik används bättre och mer stilfullt, fotot är snyggare, särskilt panoreringarna, mordorgierna är inte lika extrema och plotten i allmänhet mer återhållen. Jag föredrar dessutom att karaktärerna känns mer vuxna; men det är ju en ren smaksak.
Och liksom, värst av allt; plottvändningen att den 'onde' polisen (i.e. Damon/Andy), blir skjuten i slutet, som jänkarna kör - det är versionen den kinesiska censuren tvingade filmskaparna att köra på vanliga biografer i Kina, för att filmen inte skulle leverera budskapet att skurken kunde komma undan. Scorscese har alltså valt den kinesiskan censurens version av plotten framför originalfilmens ordinarie (som man ändå kan utläsa som en slags redemption för Andys karaktär och blabla). Om det kan jag bara säga; man -what-?
För övrigt borde Infernal Affairs inte vara så svår att hitta. Den finns i var och varannan hyrvideobutik i Malmö iaf.
Till sist; notera alltså, jag tycker inte 'The Departed' är dålig, det är en rätt bra film. Jag tycker bara originalet är mycket bättre.
- Ymir, redogör