Rickard
Urverk speldesign
Levande ting. Gravstenar som slukar folk. Väggar som omfamnar. Träd som suktande sträcker sig efter personer.
Sotter. Små mörka och levande dammpartiklar som försvinner in i skuggorna när ljuset trängar sig på.
Gimmer. Synvillor av ögon som tittar på en. Finns endast i mörka områden.
Lälar. Ormar som simmar fram under takutsprången.
Spöken som sveper mellan hustaken likt vindar om nätterna. Osynliga för många och tar normalt ingen notis om de levande.
Skymningsdimman som ständigt sveper genom staden och byter dag till natt.
Klockor och andra mekaniska verk, utan att levnadsstandarden nämnvärt påverkats.
Themsen, där kroppar flyter om nätterna.
Småfolket, Från att vara stadens fåglar har de förvandlats av skymningsdimman till taniga, nakna och könlösa humanoider. Ingen tar någonsin någon större notis om dem, utan de bemöts med precis samma intresse som småfåglarna under dagen.
Automatonbilarna som med stora makapärer på bilens baksida får bilen att drivas framåt.
Dagens timmar som förbereds inför nattens göromål, då rollpersonerna smyger omkring på gatorna.
Gaslyktorna som sprider sitt stilla sken.
London med kappor, rockar och åtsittande klänningar.
Kepsar och hattar. Brunt och svart.
Fäktare och tommyguns.
Knegare, unga springsjasar, lordar/fröknar och maffia. Yrken? Springsjasarna har alltid ett djur som de kan styra fritt. Lordar och fröknar slåss alltid med något som de alltid bär med sig. Käppar, paraplyer, kjolar, hårnålar, lösa pälskragar, rockar eller hattar. Knegare är beroende av något? Maffia är illa omtyckta, men har mekaniska föremål.
Socialt: Springsjasar bevekar, fröknar och lordar charmerar, maffia hotar och knegare övertalar.
Fysiskt: Knegare slår, maffia skjuter, lordar fäktas, sjasar utför tricks, typ välter saker, fäller folk, förblindar.
Horor, kreatörer och musikers musik fyller upp nattens gator.
Fyra makter: skal, vilddjur, sittare, drömmare.
Skal är individer vars inre är totalt tomt. De gör saker monotomt utan att ens tänka på existensen, vare sig världens eller andra individers. Deras mål är att bygga, men gärna utan att göra något själv. Deras jobb är att skaffa arbetskraft. Vilken sorts beror på vilket syfte de har och hur byggnaden kommer att se ut. Kan inte påverkas av mentala förmågor.
Vilddjur är de vilda känslorna och företar sig i fasta former. Svartsjuka, kärlek, hat, vanvett, hämnd och aggression. Dessa sprider känslorna eller förstärker dem hos andra individer för att på så sätt skapa fler monster av denna typ. Vilddjur kan inte påverkas av magiska förmågor.
Sittare är de stabila och som sprider sin kraft genom att förstena andra och dämpa deras behov. De har en förkärlek för tankelekar och använder gärna analogier och anagram för att få personer att stanna upp i sina göromål. De sprider irrtankar via droger och gåtor. Till och med ett enkelt korsord kan vara en av sittarna. Sittare kan inte påverkas av sociala förmågor.
Drömmare är de som upphäver verkligheten och förbinder det ickemateriella med den fysiska världen. De tar gärna formen av gastar, ljud och lukter. Deras uppgift är att få andra att forma verkligheten efter sin egen fantasi och på så sätt få en helt fantastisk värld. Drömmare kan inte påverkas av fysiska förmågor.
Det är runt dessa fyra skapartyper som man ska forma nattens Händelser kring. Händelser som man spelar ut under ett speltillfälle.
Ett föremål att samlas kring? En vägledning till det äkta.
Något drag i rollpersonen ska vara karikatyrliknande. Det kan vara en jättestor näsa, ett plirande öga, smala lemmar, jättelik hatt, extremt rutiga byxor.
/Han tänkte inte säga mer än så
Sotter. Små mörka och levande dammpartiklar som försvinner in i skuggorna när ljuset trängar sig på.
Gimmer. Synvillor av ögon som tittar på en. Finns endast i mörka områden.
Lälar. Ormar som simmar fram under takutsprången.
Spöken som sveper mellan hustaken likt vindar om nätterna. Osynliga för många och tar normalt ingen notis om de levande.
Skymningsdimman som ständigt sveper genom staden och byter dag till natt.
Klockor och andra mekaniska verk, utan att levnadsstandarden nämnvärt påverkats.
Themsen, där kroppar flyter om nätterna.
Småfolket, Från att vara stadens fåglar har de förvandlats av skymningsdimman till taniga, nakna och könlösa humanoider. Ingen tar någonsin någon större notis om dem, utan de bemöts med precis samma intresse som småfåglarna under dagen.
Automatonbilarna som med stora makapärer på bilens baksida får bilen att drivas framåt.
Dagens timmar som förbereds inför nattens göromål, då rollpersonerna smyger omkring på gatorna.
Gaslyktorna som sprider sitt stilla sken.
London med kappor, rockar och åtsittande klänningar.
Kepsar och hattar. Brunt och svart.
Fäktare och tommyguns.
Knegare, unga springsjasar, lordar/fröknar och maffia. Yrken? Springsjasarna har alltid ett djur som de kan styra fritt. Lordar och fröknar slåss alltid med något som de alltid bär med sig. Käppar, paraplyer, kjolar, hårnålar, lösa pälskragar, rockar eller hattar. Knegare är beroende av något? Maffia är illa omtyckta, men har mekaniska föremål.
Socialt: Springsjasar bevekar, fröknar och lordar charmerar, maffia hotar och knegare övertalar.
Fysiskt: Knegare slår, maffia skjuter, lordar fäktas, sjasar utför tricks, typ välter saker, fäller folk, förblindar.
Horor, kreatörer och musikers musik fyller upp nattens gator.
Fyra makter: skal, vilddjur, sittare, drömmare.
Skal är individer vars inre är totalt tomt. De gör saker monotomt utan att ens tänka på existensen, vare sig världens eller andra individers. Deras mål är att bygga, men gärna utan att göra något själv. Deras jobb är att skaffa arbetskraft. Vilken sorts beror på vilket syfte de har och hur byggnaden kommer att se ut. Kan inte påverkas av mentala förmågor.
Vilddjur är de vilda känslorna och företar sig i fasta former. Svartsjuka, kärlek, hat, vanvett, hämnd och aggression. Dessa sprider känslorna eller förstärker dem hos andra individer för att på så sätt skapa fler monster av denna typ. Vilddjur kan inte påverkas av magiska förmågor.
Sittare är de stabila och som sprider sin kraft genom att förstena andra och dämpa deras behov. De har en förkärlek för tankelekar och använder gärna analogier och anagram för att få personer att stanna upp i sina göromål. De sprider irrtankar via droger och gåtor. Till och med ett enkelt korsord kan vara en av sittarna. Sittare kan inte påverkas av sociala förmågor.
Drömmare är de som upphäver verkligheten och förbinder det ickemateriella med den fysiska världen. De tar gärna formen av gastar, ljud och lukter. Deras uppgift är att få andra att forma verkligheten efter sin egen fantasi och på så sätt få en helt fantastisk värld. Drömmare kan inte påverkas av fysiska förmågor.
Det är runt dessa fyra skapartyper som man ska forma nattens Händelser kring. Händelser som man spelar ut under ett speltillfälle.
Ett föremål att samlas kring? En vägledning till det äkta.
Något drag i rollpersonen ska vara karikatyrliknande. Det kan vara en jättestor näsa, ett plirande öga, smala lemmar, jättelik hatt, extremt rutiga byxor.
/Han tänkte inte säga mer än så