Nekromanti Speltips till en Mûhadin behöves...

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Jag rotade igenom min spelgrupps hög med rollpersoner och hittade efter ett par timmars letande :gremtongue:, min favorit karaktär. En mûhadin som kommer från Kaal. Eftersom vi spelar mer seriöst nu än när jag gjorde honom (för typ 6,5 år sedan) så hade jag behövt lite tips hur man spelar en mûhadin på ett bra sätt.



PS. Det är sjukt hur många rollpersoner som görs. DS.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Du borde specificera dig lite. Är rollpersonen man eller kvinna? Fattig eller rik? Handelsman, krigare, ädling, präst, slav? Framslagna attribut man kan spela på (sinnessjukdomar, traumatiska händelser, allmänna attityder)?

Overall så verkar det som att det officiella Mûhad ligger närmare de Centralasiatiska turkfolkens/Timuridernas kultur än den stereotypa pseudoarabvärlden som vi annars alltid ser i fantasy. Fyll i, Ymir.
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Jag har inte med mig rollformuläret...Jag jobbar :gremwink:. Men han har är Bei eller något, har för mig att det var någon adelstitel i Mûhad eller nåt. Men jag vet inte vad det motsvarar i "vanlig" adel med riddare, Baron, hertig, greve mfl. Hans yrke är vapenmästare. Han bär runt på en hel del vapen. Det kommer strax mer...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,291
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Speltips till en Mûhadin

"Av alla folkslag väster om Tarkas är koshanerna de ädlaste och de med renast blod. Som ättlingar till den store Tarim Världserövraren är vi ett folk av enastående elegans, intellekt och konstnärlig begåvning. Till våra goda egenskaper hör flit och ihärdighet, tålamod, stor sparsamhet, vördnad för ålderdomen och föredömlig pli på kvinnor och slavar. Måhända kan man hos oss finna ett visst lynne och en, förvisso berättigad, fåfänga. Till det yttre är vi välskapta, med utsökta proportioner, klara ögon och renliga seder.

I kajikernas ådror flyter Tarims blod ännu någorlunda rent, och de besitter ett ädelt sinnelag, skarpt intellekt och stor flit. Av deras fel är misstrogenhet, falskhet och lögnaktighet, stor snålhet och vidskeplighet de mest framstående.

Zhizhia-folket är till det yttre långa och bleka, uppblandade med de bleksiktiga och misstrogna Amdo. I intellektuellt hänseende är de förvisso ett rikt utrustat folk, fullt jämbördiga med de högst begåvade av oss koshaner, men vad dåliga egenskaper beträffar är de svekfulla, intrigerande, fega och ofruktsamma.

Liadj är en skam för vårt släkte. Inte bara är de hedningar och fiender till Gudahärskaren, utan dessutom ett folk styrt av blodlystna och degenerade amazoner. Dessa kvinnor tror sig lämpade att styra och föra krig som vore de män, och deras egna karlar blir mycket illa behandlade. Liadj är stolta, men dekadenta och högmodiga.

Söder och väster om det väldiga Ressi lever otaliga folk med mörk hy och barbariska seder. Darfana av darkenerfolket är högresta och mycket högfärdiga, snåla och fåfänga, medan Aome är lättjefyllda, grovhuggna och har ett ringa utvecklat känsloliv. N'beyo brås på Liadj och har mycket krigiska sedvänjor. De är aggressiva, tämligen ointelligenta och till det yttre primitiva och ovårdade.

Men värst av alla främmande folk är tosherna. De är mycket korta och satta, förmodligen världens fysiskt sett minst attraktiva ras, och är blodtörstiga, lömska och elaka. De styrs av illasinnade häxmästare och har både människokött och fågel i sin kosthållning".

- Utdrag ur 'Västlandens folkstammar' av Sawâl Hazim ben Bayazid (3615-3689 e.M.)
Koshanerna är då den dominerande folkgruppen i Mûhad, den som vanligtvis menas när man säger 'mûhadiner', så din rollperson är sannolikt en koshan. Sawâl Hazims beskrivning av dem är inte helt uppåt väggarna, men man bör kanske ta den med en nypa salt.

Jag skulle på rak arm såhär, kanske föreslå, säg följande:

Koshan:
Lojalitet: högt
Heder: -
Amor: -
Aggression: -
Tro: Högt
Generositet: Högt

Lojalitet: Mûhad är ett extremt hierakiskt, patriarkalt samhälle, där man fäster stor vikt vid maktförhållanden, familjeband och trohetsband. En typisk mûhad har därför högt i Lojalitet, ofta specialiserat mot det egna folket, Gudahärskaren, sitt familjeöverhuvud, eller en lokal härskare. Han är väldigt medveten om sociala strukturer, och bra både på att slicka uppåt och sparka nedåt, samtidigt som han vet sin plats. Han hyser ofta -stor- respekt för makthavare; för kefaler är praktiskt taget enväldiga i hans hemland, och kan göra vad de vill med sina undersåtar.

Heder varierar väldeligen, som hos många andra folk. Många mûhadiner försöker bara göra rätt för sig här i världen, andra är såklart mer hänsyslösa och tar de tillfällen de får att gynna sig själva på andras bekostnad. Det mûhadinska samhället har förstås en ganska strikt hederskodex, noggrant skildrad i Fata'a, men många mûhadiner har också väldigt höga tankar om sig själva, och känner sig därför fria att tolka denna hederskodex något...liberalt. Lojalitet går, i praktiken, allt som oftas före heder i Mûhad.

Amor: Mühadiner har ganska genomsnittlig amor; eller snarare är det så att hälften har tämligen låg och hälften tämligen hög; så det jämnar ut sig. (Väldigt få mûhadiner är 'genomsnittliga' när det kommer till kärlek och sex). Bilden av kärlek och sex i deras samhälle är ganska motsägelsefull. Å ena sidan finns ett djupt rotat system som håller män och kvinnor åtskilda, uppmuntrar kyskhet och dygd, och gör sex praktiskt taget tabubelagt. Å andra sidan finns massor av uråldriga sånger och berättelser som hyllar kärleken, sensuella danser, direkt pornografisk litteratur, en anrik homoerotisk tradition, och utbredd prostitution och ett haremssystem som knappast är till för något annat än att mäktiga män ska få så mycket kvinnor de bara vill, och lite till. Hemligheten är mycket att det handlar om vad som syns och ej, och en noggran åtskillnad mellan offentlig och privat sfär i samhället - vanligt folk bör upprätthålla en städad fasad, men vad de sysslar med innanför denna fasad är inte -riktigt- lika viktigt (så länge det inte kommer ut). Makthavarna är vana vid att slentrianmässigt bannlysa allt för vågade litterära verk och låta piska upp eller lemlästa deras skapare, men sådant är ganska mycket vardagsmat i det mûhadinska samhället, och snart ploppar någon ny hemlig homoerotisk diktare upp. Vad härskarna -själva- gör är det förstås ingen som vågar ifrågasätta öppet.

Aggression: Också här är det ganska mycket en fråga om ytterligeter; ganska få mûhadiner har genomsnittlig aggression. Bönder såväl som köpmän och andra stadsbor för oftast en relativt fredlig tillvaro, och att ta till vapen eller ens nävarna är ofta något ganska främmande för dem, särskilt i de högt civiliserade städerna. Å -andra sidan- är alla zhaner ättlingar till ökenkrigare, och den mûhadinska kulturen är fortfarande en krigarkultur, vilket genomsyrar den på många plan, även genom civilisationens mjuka fernissa (nästan alla fria män bär vapen, tex). Rättsskipning i samhället är något -mycket- blodigt, liksom livet i den undre världen såväl som intrigerna i palatsen, och bland krigare finns direkt sekteristiska fraktioner med ohyggligt våldsamma seder. Ute i öknarna och på stäpperna sedan, bland nomaderna och deras emirer, är livet än hårdare och våldsammare, och det är ingen slump att folk ofta påstår sig märka en kontrast mellan de 'civiliserade' härskarna i städerna, och de krigiska härskarna i öknarna i Mûhad. En mûhadin av nomad- eller krigarbakgrund, eller uppväxt i samhällets absoluta botten, har således ofta hög aggression, medan de flesta vanliga stadsbor och bönder har relativt låg, vana som de är att tygla sin ilska för samhällets skull.

Tro: Mûhadiner är väldigt religiösa och vidskepliga. De tror inte bara på Mhîm och Himmelen och följer Mhîmrättens påbud mer eller mindre troget, utan har också en djupt rotad folktro full av uråldriga andeväsen, skum symbolik, magiska mysterier, stjärnors konstellationer, underliga fenomen i naturen, etc, etc. En typisk mühadin följer inte bara alla Mhîmrättens ritualer, utan har dessutom små knep för att blidka diverse andeväsen han skulle kunna råka förnärma med sina handlingar, konsulterar ofta siare eller stjärnskådare med frågor om sin framtid, och hyser en viss misstänksamhet mot magiker, som sägs gå i de äldre gudarnas ledband. Ett särskilt viktigt andeväsen här är Ilik, Ondskans ande, vars namn är en vanlig svordom i Mûhad. I Mhîmrättens ögon är denna folktro enbart förkastlig vidskepelse, och således undviker De Upphöjda ofta att öppet ägna sig åt den - många av dem gör det självfallet ändå i smyg. Något väldigt utmärkande för samhället är också en djup ödestro. Mûhadiner kan ofta vara direkt fatalistiska av sig, för de tror så hårt på att ödet - eller Himlen, om man vill vara rättrogen, har absolut makt över alla människors liv.

Generositet: Fata'a uppmuntrar i striktaste ordalag barmhärtighet, och att man ska dela med sig av det man har. Detta utmärker sig framförallt i allmosor som alla välbärgade lämnar åt fattiga en gång i månaden, men också i den nästan -bisarra- nivå av gästfrihet mûhadiner uppvisar. Somliga mûhadiner kan formligen överrösa totala främlingar med allt vad huset har att bjuda, ge dem de finaste rummen, den bästa maten, låna ut sina favoritkonkubiner, etc, etc. Men orsaken till detta är ganska simpel: mûhadiner är nyfikna, hjärtliga och väldigt sociala, och älskar att få gäster. Ett par nya ansikten att konversera med över ett glas vin och lite frukter, kanske en musikant i bakgrunden, borgar ofta för en riktigt trevlig kväll för en herre i Mûhad. Den mûhadinska generositeten är ett dubbelt mynt, dock - många har kommit undan med osannolika grymheter genom att blidka de uppretade massorna med guld.

Jag klipper in en liten text till ur Västlanden-manuset som avslutning. Vill gärna påpeka dock, att allt mitt svammel ovan mest är ett försök att nedteckna vissa tankar jag har, som egentligen känns mycket mer komplicerade. Jag pratar därför gärna mer om mûhadinerna, eller förklarar mina resonemang ytterligare, om du har fler frågor.

Västzhaner
Västzhanerna blandades tidigt upp med andra folkslag, inte minst Zius och Akpilos urbefolkning, vilket för alltid skilde dem från de som stannat kvar i Tarkas. De spred sig omsider långväga över världen ända bort till Miam och Tarhai, och har överallt grundat riken och härskardynastier och satt sina spår i historien. Idag bekänner sig så gott som samtliga till något civiliserat rike, även de som fortfarande för en nomadiserande tillvaro.
En typisk västzhan är marginellt längre än en vanar, med smäckra lemmar och rak hållning. De har rakt, svart hår, gles kroppsbehåring och olivfärgad hy, som en kraftigt solbränd österlänning. Ögonen är oftast väldigt ljusa - gröna, blå eller rentav gyllene, vilket står i kontrast till deras i övrigt mörka drag. Läpparna är tunna, kinderna ofta något insjunkna och dragen i övrigt ganska markerade. Det manliga skönhetsidealet i Mûhad är en högrest, värdig figur med skarpa drag, fin hy och ett välansat skägg, medan en idealkvinna ska vara lång och smärt med markerade kindkotor och stora, klara ögon. Västzhanernas klädedräkter varierar mycket beroende på social status, livsförhållanden och modets nycker, men bär ännu tydliga spår av nomadlivet.

Koshanerna är sinnebilden av zhanfolket, och utgör merparten, drygt 80%, av Mûhads befolkning. De lever både som bofasta och nomader, och så gott som alla bekänner sig till Mhîmrätten. Traditionen påbjuder att de var de första att färdas västerut, konung Tarims eget folk, och de har spritt sig över hela den mûhadinska landtungan och vidare västerut till Edron, Tarhai och bortom. Samtliga gudahärskare utom dynastin Zhia har varit koshaner, och det är koshan-språket som gett upphov till mûhadinskan.
Sina stora städer och bördiga oaser till trots har koshanerna aldrig glömt sina nomadiska rötter, även om de så gott som alltid kan uppfattas som överlägsna. De anser sig, kanske med goda skäl, vara Västlandens herrefolk och beter sig gärna därefter.
- Ymir, kebabkramare
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Re: Speltips till en Mûhadin

Vart har du fått all den infon ifrån?
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Re: Speltips till en Mûhadin

Aha... Jag hade ett svagt minne av det någonstans. :gremlaugh:
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Mer info

Info om min rollperson.
Ras: Zhaner
Kön: Man
Längd: 196
Vikt: 102
Ålder: 33
Titel: Bei eller Kefal (kommer att ärva titeln), kommer inte ihåg vilken men han var aldig.
Lojalitet: 14
Heder: 7 (Har varit med i nattdräparna)
Amor: 8
Agg: 9
Tro:12
Generositet: 9

Han slåss med två Mûhadinsablar och rider på en snabb kamel. Har varit i de flesta länder på snabbvisit. Just nu smyger han sig runt Jargien och letar efter föremål från en utgrävning i Sunariskogen.

Sammanfattningsvis är han ganska blank. Jag har fått tillåtelse av min SL att ändra lite på honom om det skulle behövas. Några idéer?
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Mer info

Vill du ha en karaktär som ligger nära det officiella Mûhad så rekommenderar jag att du tolkar allt som Ymir skriver som officiellt (vilket det är). Jag har absolut ingenting med det officiella Neogames-Mûhad att göra och inget av det jag skriver bör tolkas som officiellt, men jag skulle kunna använda lite av mitt sunda förnuft för att hjälpa dig att komma på lite egna idéer:

1. Att vara adlig och samtidigt medlem i Nattdräparna verkar vara lite långsökt. Nu vet jag föga om just Nattdräparna men med den knappa informationen som finns att tillgå i redan publicerat material om Mûhad så verkar de fungera lite som en topphemlig specialstyrka i Mhîmens tjänst (lite som rakhori, fast mindre självständig) alternativt en skum mördarsekt liknande hashishin i vår värld, alternativt både och. Inte direkt en klubb för offentliga personer som ädlingar även om det naturligtvis inte är omöjligt.
Jag skulle rekommendera medlemsskap något annat hemligt sällskap i sånafall, typ någon skum "granasch-only" förening eller obskyr kult.

2. Måste man ha låg heder bara för att man är lönnmördare? Jag föreställer mig att just Nattdräparna har strikt ritualiserade former av lönnmord och att dess medlemmar följer något obskyrt hederskodex.
Det behöver ju knappast betyda att de är nobla riddare allihopa, men att de följer vissa urgamla regler slaviskt.

3. Din rollperson har hög lojalitet, men var ligger din rollpersons lojaliteter? Hos Mhîmen, Mûhad som nation, den lokale kefalen (hans pappa?), någon organisation, mot vänner? Bara där har du ju en hel del rollspelstips.

4. Har rollpersonen någon familj? Adlig pappa verkar det ju som. Hur är rollpersonens förhållande med resten av familjen? Har rollpersonen en maka/älskarinna/älskare? Barn? 33 år är rätt gammalt i medeltida samhällen, där man ofta gifte sig och fick barn så fort man blev könsmogen.

"Just nu smyger han sig runt Jargien och letar efter föremål från en utgrävning i Sunariskogen."

Varför och på order av vem? Är detta ett uppdrag som rollpersonen över huvudtaget vill göra (och i så fall varför)?

Hoppas att jag varit till någon hjälp.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Speltips till en Mûhadin

Ay ay ay, nu jävlar vill jag spelleda i Mûhad igen!
Jag blev genast nyfiken på de olika nya zhaniska folkgrupperna, speciellt kajikerna och zhizhia (jag antar att liadj är momolanerna).

Vart håller de hus rent geografiskt?
Hur har zhizhia fått rykte om sig att vara ofruksamma? :gremblush:
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Re: Mer info

1. Att vara adlig och samtidigt medlem i Nattdräparna verkar vara lite långsökt.
Jo jag kom fram till det jag med när jag satt och skrev mitt förra inlägg. Så nattdräpar-delen är nu borttagen. Det var meningen att han skulle vara med i nattdräparna från början och det funkade tills han blev adlig. Då blev det lite konstigt.

2. Måste man ha låg heder bara för att man är lönnmördare?
När det gäller nattdräparna så tror jag nog att de kan ha lite heder i kroppen trots allt.

3. Din rollperson har hög lojalitet, men var ligger din rollpersons lojaliteter? Hos Mhîmen, Mûhad som nation, den lokale kefalen (hans pappa?), någon organisation, mot vänner? Bara där har du ju en hel del rollspelstips.
Måste nog säga att hans lojalitet ligger hos Mhîmen och hans pappa.

4. Har rollpersonen någon familj? Adlig pappa verkar det ju som. Hur är rollpersonens förhållande med resten av familjen? Har rollpersonen en maka/älskarinna/älskare? Barn? 33 år är rätt gammalt i medeltida samhällen, där man ofta gifte sig och fick barn så fort man blev könsmogen.
Det var en mycket bra fråga, det måste jag fundera på.

Tack för hjälpen!!
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Som jag skrev i mitt första inlägg så spelar vi mer seriöst nu. Det är mer rollspelande över det hela istället för bara monster dödande. Så när jag gjorde karaktären för länge sedan så hade jag ingen tanke på vad rollspel egentligen var utan såg det bara som monsterdödande. Så för några dagar sedan så kom jag att tänka på att det kunde vara kul att på något sätt göra karaktären komplett med bakgrundshistoria och göra honom mer detaljrik.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,291
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Speltips till en Mûhadin

Alltså, det där med zhizhias ofruktsamhet får du diskutera med Sawâl Hazim, inte mig. Men jag kan bjussa på lite mer info:

Zhizhia är något blekare i hyn än koshanerna och anmärkningsvärt mycket längre. De ledde erövringen av Loulanriket, och blandades med tiden upp med dess taupiska urinvånare. Zhizhia härleder sin ursprung till en mästaren Zhi, en mytisk figur i en dimhöljd forntid som skall ha begåvat Tarkasstäppens folk med stor visdom. Än idag har zhizhiafolket en stark lärdomstradition, och zhanernas skriftspråk tros härröra från dem. Många av Mûhads lärda, läkare, magiker och poeter, har varit av deras folk, men sällan några lahider då Mhîmrätten aldrig rotats riktigt djupt hos zhizhia. Detta väcker en del misstänksamhet mot dem från koshanernas håll, givetvis. Dagens zhizhia lever mest som bofasta hantverkare och jordbrukare i Yeshm-, Kashi- och Loulaniktan, medan andra återfinns bland intellektuella och hovmän i de stora städerna.
Zhizhia-emiren Gazan var den förste att få Mhîmtiteln efter Odani al-Khader, och utsågs faktiskt av koshanernas upphöjda. Under hans dynasti, Zhia, försköts maktcentrat söderut i riket, och zhizhia påverkade utvecklingen mer än de senare skulle göra – mycket av Mhîmrättens estetik och mystiska traditioner härrör från den tiden. Zhizhia är omkring 2% av mûhadinerna.

Liadj är de stammar som tidigt vandrade söderut, och aldrig bekände sig till Mhîmrätten. De utgör idag lejonparten av alla zhaner söder om Mûhad – i Ressi, Momolan och Eumo. De beskrivs ofta som kraftigare och något mörkare i hyn än koshanerna, men med än glesare skäggväxt. Nästan alla Liadj lever som nomader. Bland dem har ur-zhanernas gamla andetro i någon mån kommit att bevaras, men det mesta har försvunnit i mamolanistiska föreställningar och mer sentida myter. Kännetecknande för Liadj är också att kvinnan har en mycket högre status än i de andra, mycket patriarkaliska, zhankulturerna. Kvinnorna i Momolan står tillochmed över männen, medan Ressis och Eumos Liadjstammar har mer jämställda förhållanden. En del Liadj lever i södra Mûhad, men får där finna sig i mûhadinernas patriarkala lagar.

Kajikerna är zhaner från det forna Edron, som efter imperiets fall sökte sin tillflykt till Eumo och Mûhads västkust. Nuförtiden är de flesta troende i Mhîmrätten, men hos kajikerna i Eumo finns tydliga influenser från Sungs lära. Kajikerna bevarar en lite säregen kultur med traditioner som koshanerna betraktar som flummiga och obegripliga. Många är väldigt vidskepliga och har en utpräglad tro på att Stamfadern fortfarande vandrar på jorden för att se om zhanerna är värdiga allt han givit dem. Detta, att Stamfadern närsomhelst kan döma deras gärningar, gör kajikerna till ett tämligen flitigt och målmedvetet folk. De ser familjesammanhållningen som väldigt viktig, men praktiserar aldrig månggifte även om det händer att förmögna kajiker tar sig konkubinslavar. De flesta lever som fiskare, krigare och handelsmän i nordvästra Mûhad, men framförallt är kajikerna kända som lahider, filosofer och magiker, både bland Sungmunkarna och inom Verashimorden. Genom sin religiositet och sitt arv från Edron åtnjuter kajikerna ganska stor respekt, tillochmed från koshanerna, även om elaka tungor påstår dem vara gnidna, konspiratoriska eller rentav kroniskt galna. Kajikernas kvinnor är nästan lika långa som männen och ses som mycket vackra, men traditionen påbjuder att de bär slöja för att skyla sin skönhet för främmande män. Tyvärr tenderar deras fäder att hålla ganska hårt i dem och vägra låta dem gifta sig med någon som har flera hustrur, till giftaslystna koshaners förtret. Kajikerna är till antalet 4% av Mûhads befolkning, och gott och väl en tiondel av Eumos.
'Zh' i muhadinskan är ett dj-liknande ljud, medan 'dj' i 'Liadj' är ett ovanligt ljud som låter ungefär 'dsch'. Zhizhia uttalas alltså ungefär 'djidjia', och Liadj ungefär 'liadsch'.

- Ymir, förklarar
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Re: Speltips till en Mûhadin

'Zh' i muhadinskan är ett dj-liknande ljud, medan 'dj' i 'Liadj' är ett ovanligt ljud som låter ungefär 'dsch'. Zhizhia uttalas alltså ungefär 'djidjia', och Liadj ungefär 'liadsch'.
Så vadå? Zhaner utalas Djaner?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,291
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Speltips till en Mûhadin

Nej, det har jag väl inte tänkt mig, jag tror att ordet 'zhan' är så ålderdomligt att h:et blivit stumt med tiden, men lever kvar i hur ordet uttalas av utlänningar - jfr Alkharzan, som på mûhadinska skrivs A-l-k-â-r-z-a-n. 'Zhan' lär skrivas z-â-n med modern mûhadinsk skrift (dvs, lång vokal).

- Ymir, tror
 
Top