Flurtis
Hero
Vad jag vill uppnå:
*Ett väldigt smidigt system baserat på T6.
*Hög Fummelrisk
*Möjlighet att få bonus av "abilities".
*Systemet är inte tänkt att användas till längre kampanjer så det behöver inte "utveckla" karaktärerna.
Lätt,snabbt, nerbantat och Osynligt med hög fummelrisk är ledorden.
Jag har tänkt lite åt det här hållet:
Man har några "Färdigheter" med breda områden: Säg exepelviss: Musik,Teknologi,Kommunikation. På dessa tre ska man dela ut säg 7poäng. Exempelviss:
Musik ++
Teknologi +
Kommunikation ++++
Nästa steg blir att välja abilities. Abilities är meningar som uttrycker vad rollpersonen är duktig på. Man har lika många abilities inom varje område som man har +. Så exempelviss:
Musik ++ (Färdighet)
"Är världsbäst på att spela luftgitarr" - (Ability)
"Bäst i Europa på trummsolo" - (Ability)
Teknologi + (Färdighet)
"Kan laga elgitarrer med förbundna ögon".
etc.
Abilityns funktion är att ge karaktären djup snarare än att ge den bonusar. Färdigheten däremot skall ge bonus till handlingen.
Skulle det fungera med ett enkelt 1T6 lägg till antal plus och slå över svårigheten X? Alternativt att man byter ut svårighetsnivån (X) mot ett motståndslag, dvs en T6. En etta innebär fummel.
//Flurtis
*Ett väldigt smidigt system baserat på T6.
*Hög Fummelrisk
*Möjlighet att få bonus av "abilities".
*Systemet är inte tänkt att användas till längre kampanjer så det behöver inte "utveckla" karaktärerna.
Lätt,snabbt, nerbantat och Osynligt med hög fummelrisk är ledorden.
Jag har tänkt lite åt det här hållet:
Man har några "Färdigheter" med breda områden: Säg exepelviss: Musik,Teknologi,Kommunikation. På dessa tre ska man dela ut säg 7poäng. Exempelviss:
Musik ++
Teknologi +
Kommunikation ++++
Nästa steg blir att välja abilities. Abilities är meningar som uttrycker vad rollpersonen är duktig på. Man har lika många abilities inom varje område som man har +. Så exempelviss:
Musik ++ (Färdighet)
"Är världsbäst på att spela luftgitarr" - (Ability)
"Bäst i Europa på trummsolo" - (Ability)
Teknologi + (Färdighet)
"Kan laga elgitarrer med förbundna ögon".
etc.
Abilityns funktion är att ge karaktären djup snarare än att ge den bonusar. Färdigheten däremot skall ge bonus till handlingen.
Skulle det fungera med ett enkelt 1T6 lägg till antal plus och slå över svårigheten X? Alternativt att man byter ut svårighetsnivån (X) mot ett motståndslag, dvs en T6. En etta innebär fummel.
//Flurtis