Nekromanti System funderingar

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Vad jag vill uppnå:

*Ett väldigt smidigt system baserat på T6.
*Hög Fummelrisk
*Möjlighet att få bonus av "abilities".
*Systemet är inte tänkt att användas till längre kampanjer så det behöver inte "utveckla" karaktärerna.

Lätt,snabbt, nerbantat och Osynligt med hög fummelrisk är ledorden.

Jag har tänkt lite åt det här hållet:

Man har några "Färdigheter" med breda områden: Säg exepelviss: Musik,Teknologi,Kommunikation. På dessa tre ska man dela ut säg 7poäng. Exempelviss:

Musik ++
Teknologi +
Kommunikation ++++

Nästa steg blir att välja abilities. Abilities är meningar som uttrycker vad rollpersonen är duktig på. Man har lika många abilities inom varje område som man har +. Så exempelviss:

Musik ++ (Färdighet)

"Är världsbäst på att spela luftgitarr" - (Ability)
"Bäst i Europa på trummsolo" - (Ability)

Teknologi + (Färdighet)

"Kan laga elgitarrer med förbundna ögon".

etc.

Abilityns funktion är att ge karaktären djup snarare än att ge den bonusar. Färdigheten däremot skall ge bonus till handlingen.

Skulle det fungera med ett enkelt 1T6 lägg till antal plus och slå över svårigheten X? Alternativt att man byter ut svårighetsnivån (X) mot ett motståndslag, dvs en T6. En etta innebär fummel.

//Flurtis
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Låter som dina grundtankar ligger ganska nära det jag hade när jag gjorde Parallel Worlds... där har man en IDENTITET (t.ex Rockstjärna) och sedan färdigheter (som "Trummis").. och väljer man färre färdigheter så blir man bättre på dem, eftersom man är mer specialiserad. Sen är man olika bra beroende på om den handling man ska utföra är direkt eller indirekt påverkas av ens Identitet eller färdigheter

Hursomhelst så tror jag du är ett bra system på spåren...
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Rörligt eller fast svårighetsgrad

Efter att ha läst mitt eget inlägg kom jag på mig med en fundering

Skulle det fungera med ett enkelt 1T6 lägg till antal plus och slå över svårigheten X? Alternativt att man byter ut svårighetsnivån (X) mot ett motståndslag, dvs en T6.
Valet här är ju mellan en T6 som svårighetsnivå eller en fast siffra som spelledaren sätter själv. Dvs en rörlig och en fast svårighetsnivå.

Vilka är dom största skillnaderna mellan dessa speltekniskt sätt. Vilken skulle ni föredra? Den rörliga har ju fördelen att slumpfaktorn ökar, medans den fasta ger mer kontroll till spelledaren. Samtidigt ger ju den fasta svårighetsnivån en viss trygghet till spelarna. Vill man ha den tryggheten????


//Flurtis,bollar vidare
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,607
Location
Göteborg
Problemet jag ser är att det blir en hel del slag utan bonusar, då inga färdigheter gäller. Jag skulle nog hellre se några fasta grundegenskaper, typ:

Fysik
Teknologi
Nördighet
Charm

Man får fördela ett antal poäng mellan dem (typ fem, man kan ha noll, eller till och med minus). SL ger en svårighet, och det gäller att komma upp i den med 1T6+grundegenskap. Dessutom har man ett antal förmågor, typ "Rockar järnet på trummor" och "Pluggade elteknik på universitet". När en förmåga applicerar så får man slå två tärningar och välja den högsta.

Vad gäller svårighet, så kan ju SL ge den i form av T6+värde. Det ger mer slump i systemet (man kan lyckas med nå't svårt även om man suger), men är egentligen likvärdigt med att spelaren slår en positiv och en negativ tärning. Jag tycker att fasta svårigheter duger gott. Vill du ha hög fummelrisk så kan ju ettor alltid vara fummel. En chans på sex: ofta nog, ja?

Jag är inte helt på det klara med vad du menar med "osynligt" ...
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Problemet jag ser är att det blir en hel del slag utan bonusar, då inga färdigheter gäller. Jag skulle nog hellre se några fasta grundegenskaper, typ:

Fysik
Teknologi
Nördighet
Charm
Det här får jag nog ta lite på mitt samvete då jag inte förklarat själva tyngdpunkten med spelet. Regelsystemet är till spelvärlden Snippra (Som för övrigt ska byta namn) som jag hade med som bidrag i Amgood utmaningen. Tanken med dessa färdigheter är att dom ska vara:

Musik
Teknologi
Kärlek/Peace (Försöker hitta en bättre term här)
Berusning

I Spelets så gestaltar man tonårssnippror som avvundas dom riktiga människorna och startar en egen "ungdomsrevolution" liknande dom som vi haft i vår värld (Rock ´n Roll, Sex revolutionen, "The Sixties", etc). Tanken är att spelets mestadels kommer att friformas förutom när dessa områden kommer upp då dom berör ens karaktär. På alla andra områden som t:ex klättra, hoppa m.m är färdighetslag inte relevanta.

Dessutom kommer färdigheterna ha en sekundär funktion nämligen självbehärskning. Säg att man spelar en Snippra med många plus i T:ex Musik. Då menas det inte bara att Snippran är duktig på musikutan att Snippran älskar Musik. Så säg att en Snippra hör en liten musiksnutt i fel läge. Då kan SL avtvinga Spelaren en självbehärskningslag (Exempelviss ++++ på musik innebär att man måste slå över 4 på en T6 för att lyckas behärska sig) utav spelaren. Ifall Spelaren misslyckas måste spelaren berätta vad Snippran inte kan låta bli att göra T:ex Börja spela luftgitarr i luften, Trumma takten med händer, Inte kunna sluta dansa m.m.

//Flurtis

[EDIT] Sorry för den kassa korrekturen, tryckte på fel knapp när jag skulle förhandsgranska.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Man får fördela ett antal poäng mellan dem (typ fem, man kan ha noll, eller till och med minus). SL ger en svårighet, och det gäller att komma upp i den med 1T6+grundegenskap. Dessutom har man ett antal förmågor, typ "Rockar järnet på trummor" och "Pluggade elteknik på universitet". När en förmåga applicerar så får man slå två tärningar och välja den högsta.
Jag var lite inne på den ideén först men jag tyckte att en fördubbling utav chansen blev för stor och för slumpartad. X antal plus ger en Fast bonus som inte riskerar att bli för låg eller hög.

Jag är inte helt på det klara med vad du menar med "osynligt" ...
Nja osynligt kanske är en vag term. Snarare så lite ivägen som möjligt och snabbt. Det ska var ett tärningsrull och "Thats it". Helst så ska det fungera att pladdra på som SL samtidigt som man slår tärningen och räknar ut resultatet. Förstår du hur jag menar? Alltså man ska inte behöva stanna upp och tänka: Vad blir nu det här? Utan systemet ska vara så simpelt att man bara behöver titta på tärningen och konstatera utfallet.

//Flurtis

Ursäkta för dom dubbla svaren, men som nämt i mitt andra svar så råkade jag posta det förra inlägget innan jag var färdig.
 
Top