Nekromanti Improvisationslekar

Rickard

Urverk speldesign
Jag vet inte var någonstans jag ska lägga detta inlägg, då jag i första hand eftersöker improvisationslekar som förekommer på teater. Debracy har snackat om att en övning innebär att man ständigt ska göra att den andre alltid överträffar sig själv (jag skulle vilja ha en bättre förklaring med lite exempel). Jag skulle kunna tänka mig att man kan köra Gloom-grejen att man ska försöka se så miserabel ut som möjligt medan man ställer andra i god dager.

<font size="3">Viskningsleken med charader</font size>
Egentligen så behöver inte det här vara verbala improvisationssaker, utan kan även vara charader och liknande. På en fest så delade vi in oss i två grupper, varav ena gruppen får snacka ihop sig om ett eller några ord som ska utföras med charader. Den andra gruppen får sedan stå på rad och den som är sist får reda på den andra gruppen har bestämt för ord.

Sedan knackar den personen på nästa persons axel och utför charader som ska föreställa det ordet. Man får ta hur god tid på sig som helst men ingen får säga något. Det här ska sedan gå igenom hela raden där en efter en visar sina charader för den som står framför. Den sista personen i ledet ska sedan gissa på vad det är för ord som den andra gruppen har hittat på. De bästa orden är de som gör att personerna får skämma ut sig lite (det är en festlek) och som kan genomföras. Att ha ord som "algoritm" eller "blå undervattensblommor" är rätt menlösa.

Exempel
(En) kåt hund som käkar på ett ben
(En) samuraj
Elvis Presley som cyklar

<font size="3">Flykt</font size>
En lek som jag har suttit och lekt flyktigt med handlar om att man är på ett ställe och ska försöka fly därifrån. Från början tänkte jag mig att man är två personer som i princip står och battlar. Den som först kommer på en flyktidé börjar och den andre får försöka hindra den första personen genom att hitta på varför dennes flyktidé inte fungerar. Kommer inte personen på något, så vinner den som kläckte den sista flyktplanen. Den som vinner får (antagligen välja en ny plats och) möta en ny person. Nackdelen kan vara att personerna, om de är kvicka i huvudet, kan säkert få stå där ett bra tag.

Ett alternativ är att man, istället för att vara två personer, är en hel grupp. Den som först kommer på tre flyktidéer (så att spelet kan ta slut) är den som vinner (såvida alla hela tiden lyckas förhindra hur personen flyr). Man kan ta initiativet genom att förhindra att någon annan flyr. Om säg exempelvis Rickard kommer på en flyktplan och Erik lyckas hindra honom, så får Erik komma med en egen beskrivning om hur han tänkte fly. Tanken är också att man ska få lite betänketid så att man hinner komma på ett hinder, typ 5-10 s.

Spelexempel
Två stycken ska fly från ett ställe och de två deltagarna får reda på att det är ett gammalt kråkslott.

(Rickard) Jag går ut genom dörren.
(Erik) Men dörren är låst. Däremot så finns det en lucka i dörren för djur. Den kryper jag ut igenom.
Fast utanför så står det en aggressiv hund. Jag testar den stora skorstenen. Den är stor nog för att krypa upp igenom.
Synd bara att spjället sitter stenhårt och inte går att rubba... etc

Platsförslag
× Ett gammalt kråkslott.
× En forskningsbas under vattnet.
× Ett karnevalståg där alla har diverse kostymer
× Övergiven fabrik.
× Madame Toussades kabinett om natten.
× Towern.
× Liseberg där allting har löpt amok.
× Cirkus Scott under själva showen.
× Zombieinfekterad galleria
× Systembolaget efter stänging
× Östtyskland via berlinmuren.
× Hundmatsfabrik
× Ett kraschlandat rymdskepp

/Han som spånade fram platsförslagen med en kompis, som gav förslaget att man kunde skriva dessa på kort som man kan dra fram (och det fräckaste vore nog om alla deltagare hittade på 1-2 platser som man kunde dra fram [och som eventuell lekledare sorterade ut])

Genesis

Ni dés ni maître
Jag är inte riktigt säker på varför du postar detta i rollspelsforumet. Hade du tänkt att använda dem som övningslekar för rollspel, eller bara för att lattja på fester?

En lek som jag har suttit och lekt flyktigt med handlar om att man är på ett ställe och ska försöka fly därifrån.
Det här påminner mig om Evil Hat Games kommande (?) spel Escape or Die. Spelet är i princip en enda lång improvisationsövning. Lyssna på ett speltest och döm själv. Det är hur jävla fantastiskt som helst.

Nackdelen kan vara att personerna, om de är kvicka i huvudet, kan säkert få stå där ett bra tag.
Ja, det kanske är svårt att hitta något originellt och klyftigt på kort tid, men det skulle ju till nå't rejält udda för att man inte skulle komma på nå't alls. "Där finns en snubbe med automatgevär" funkar ju på de flesta ställen man försöker fly.

Annars kan man ju med en sjysst wikipedia-fu snabbt knåpa fram följande lista:

==Content==
The content of Theatresports scenes are often structured games which can double as entertainment and as training exercises. Some example games are as follows:
*'''Word at a Time Story''', in which two or more improvisers alternate words as they tell a story. If done well, this game can be very entertaining. It teaches the skill of being 'in the moment' (not planning ahead), since there is no way to anticipate the direction in which another actor will take the story.
*'''Yes, Let's''', in which each improviser in a scene makes a suggestion that is loudly accepted by the others on stage with the words "Yes, Let's". When used as an exercise, this game teaches acceptance of suggestions by other improvisers and the value of a positive attitude on stage.
*'''Guess My Word''', in which an improviser leaves the theatre to allow the audience to suggest a secret word. The improviser then returns to the theatre and tries to guess the word as suggested by another improviser in a scene. This game teaches improvisers to be alert to the actions of others in the same scene.
*'''Status Switch''', in which improvisers create a scene with an obvious high-low status relationship. Before the end of the scene, that relationship must be reversed (e.g. the meek customer turns the tables on the owner of the bank). This type of scene teaches the improvisers to be aware of the status levels of the characters in the scene, just as we do unconsciously in real life.
*'''Genre Replay''': The audience chooses a number of different styles and the same scene is repeated and altered to reflect each style in turn.
*'''Torture Puppets''': This game involves players that aren't allowed to move independently (apart from speaking) and other players (sometime audience members) have to physically move them. Variation: one 'puppeteer' must manipulate two or more "puppets'.
*'''Alphabet''': Players play out the scene using sentences beginning with successive letters of the alphabet. (e.g: "Alison! It appears you have grown a beard!" "But I can't have a beard! My date will be here to pick me up any minute." "Come to the bathroom, we need to get you shaven." "Don't tell me what to do!" etc.).
*'''Paper Chase'' or ''Papers''': Audience members are asked to write brief sentences on scraps of paper. The improvisers begin a scene, and, at regular intervals, read one of the scraps of paper and work it into the scene. Example: "Doris, I know you're jealous that Uncle Al left me ten million dollars, but [reading] "The moon on the lake makes me think of your thighs."
*'''Reduction''':players must act out a scene in 45 seconds. They then must act out the same scene in 30 seconds, then 20, then 10, 5, and finally 3.
*'''Emotional Rollercoaster''': Players act out a scene normally, until the M.C. calls out an emotion like anger or joy. They then need to entwine that emotion into their performance.
*'''Historical Replay''': Players act out a scene in 45 seconds. They then have to act out the same scene but at a certain date in history e.g. The French Revolution.
*'''Emotional Replay''': Much like Historical Replay. Players act out a scene in 45 seconds then react it with a certain emotion that they need to use.
*'''Typing Scene'' or ''Typewriter''': A typist narrates as s/he mimes typing a story, and the improvisers jump in to enact the scenes and add some developments of their own.
*'''Endowment Game''': In an Endowment Game, a Player attempts to guess certain facts or information about the scene that the other improvisers and the audience are "in on". The other improvisers in the scene give hints to the player through their dialogue and the audience helps as well by "ooing" if they're close and then applauding when they correctly guess the information. The different endowment games include; Crime Endowment (an improviser has committed a petty crime, in a specific location and with a famous person or character); Gibberish Endowment (the same as Crime Endowment except all the players speak Gibberish, a made-up improvised language); Superhero Endowment (the improvisers have to geuss their individual powers) etc.
Improvised themes are common, e.g.: "We challenge you to a scene ...
*involving an object given by an audience member."
*where all dialogue is in gibberish."
*that starts and ends with phrases suggested by the audience."
*that summarises a major movie in one minute."
Typical examples of [[Heat (professional wrestling)|heat]], often involving skillfully improvised rule-breaking, could be:
*The audience is encouraged to boo the judges, who take on the role of stern authority figures
*An improviser passionately protests a low score for a scene, carrying on until the judges eject the improviser from the game. The improviser returns later with a home-made protest sign.
*During a typing scene (see above), one of the improvisers "takes the typist hostage" to force the story to go in a certain direction.
*Improvisers can be "punished" for breaking the rules, say by being forced to act a scene as a pig, or barefoot, or as a character who is destined to die by the end of a scene, or by wearing a penalty basket on their head for set time.

MrG

Swashbuckler
jag har tänkt att svara på den här tråden ett tag, men har så mycket svar...

så ett par klassiker:

Frys
två spelar en scen, en utanför ropar "Frys" och spelarna stannar i sina poser, en ny aktör kommer in och väljer att ta över den enes pose, en ny scen startar och man tolkar helt om sina roller och platser gemensamt

Död på en minut
Så enkel som den beskriver, publiken föreslår verktyg för döden och en aktör skall ta sitt liv med föreslagna medlen på typ en minut

Flera genrer
En scen spelas först neutralr och översätt sedan till ett par olika genrer

... jag kan nog fortsätta en stad och för de som bor i Göteborg tipsar jag gärna om att gå och titta / pröva hos gbg impro, själv brukar jag försöka hinna vara med på deras after workimpron.

Mer rollspelsanpassat, så testade vi på spelledarscenariot inför GothCon:

Beskriv någon annan setting
Alla skrev en setting (på max en mening), de slumpades ut och var och en gjorde en scenbeskrivning av det

Två roller var
Allla skrev två roller, de slumpades ut och så spelade vi en scen i en rätt neutral miljö i en fem minuter, så fick alla försöka hitta sina "roller"

-Gunnar (och så har vi ju rollspelsbarens slumpmenyer...)