Nekromanti [Teori] Fyra små inlevelser

Genesis

Ni dés ni maître
Så det finns fyra sorters inlevelse i rollspel. Som jag har kommit i kontakt med, i alla fall. Vem vet, det kanske finns fler?

Inlevelse i rollpersonen
Här har vi kranks heliga graal, och något jag tror att många här på forumet har upplevt någon gång. Att glömma bort sig själv och se världen som om man vore rollpersonen. Jag upplevde detta första gången i Neotech, av alla spel. Jag minns tydligt en scen där jag ställde mig upp och skrek rakt i ansiktet på en medspelare, helt in character. Sweet.

Inlevelse i berättelsen
Också ganska välbekant för många. Att känna sig djupt indragen i berättelsen så att alla tankar på omvärlden försvinner. Senaste gången jag upplevde detta var när jag spelade Staden med Arvidos på GothCon. Det var sköna stunder, det. När allting passade ihop och man inser att "Ah! Det var det gick till!" ungefär som när man upplever en skön plot twist i en bok eller film.

Inlevelse i systemet
Det här har jag inte upplevt i rollspel, men jag tror att jag kommit nära det i brädspel, och jag är övertygad om att schackspelare och D&D-spelare upplever det. Att vara helt inne i spelet, göra upp planer och strategier, fundera på sannolikheten att något lyckas, "jubla över en crit", så att säga. Ni som lirar D&D, upplever ni något liknande när spelet är som bäst?

Inlevelse i situationen
Den här är jag mig veterligen först med att poängtera. Det handlar om att leva sig in i situationen i rollspel, den här Awesome!-känslan man får ibland i spel. Jag upplevde den när jag lirade Bliss Stage, återigen med Arvidos (som uppenbarligen rockar när det gäller att främja inlevelse), och även en del under Oskrivna blad, men det var kanske bara för att det var ninjor.

Situationen i fråga var när min rollperson i en episk strid där hon försökte spränga utomjordingarnas månbas helt brände ut sin relation med Jim, mannen hon låg med för att hennes son skulle få en far, och dessutom dödade sitt ankare Aslan. Det var en riktigt schysst scen, när hon klev ut ur vaggan och fick se Aslan ligga död. "Vad hände?" frågade hon, och Jim svarade: "Du räddade världen. Grattis." och gick därifrån. Detta skiljde sig definitivt från inlevelse i rollpersonen, ety jag högst medvetet brände ut min relation med Jim för att få till en sådan scen, trots att det var dåligt för min rollperson. Det skiljde sig även från inlevelse i berättelsen, i det att berättelsen egentligen inte var särskilt stark. I exemplet med Staden så blev jag uppspelt för att allting passade ihop så väl och vi fick till ett snyggt narrativ. I Bliss Stage blev jag uppspelt för att den omedelbara situationen var så stark och känsloladdad, och hur den hängde ihop med resten av ståryn var egentligen oväsentligt, bortsett från hur resten av ståryn påverkade just den här situationen.

---

Nå? Har jag rätt i att skilja på inlevelse i berättelsen och i situationen? Har ni upplevt dessa inlevelser själva? Tror ni att detta kan ha något att göra med det psykologiska konceptet "flow"?

Och framförallt: Om ni upplevt dessa inlevelsestadier, vilka faktorer styr huruvida ni kommer in i dem eller inte?

Marcus J

Hero
Jag skulle också vilka lägga till

Inlevelse i spelvärlden
Man glömmer att man sitter i Göteborg utan man befinner sig verkligen på Taatoine. Detta skiljer sig från inlevelse i rollpersonen eftersom man inte behöver göra detta genom en annan person. Denna inlevelse kanske är den lättaste att uppnå som spelledare? Närmast kanske den ligger situationsinlevelse.

Jag har uppnåt inlevelse i spelvärlden några gånger, man ser framför sig hur landskapet ser ut och hur man beger sig in i den lilla ruinporten. Skillnaden mot inlevelse i situationen är väl mest att det egentligen inte behöver hända något speciellt, det kan vara att man går igång på en miljöbeskrivning från spelledaren.

/Marcus kom precis upp

Sodivra

Champion
Öh, shit. Jag känner igen det du snackar om, jag kan sitta och verkligen gotta mig åt magiska ögonblick som karameller. På samma GothCon berättade jag ju lyriskt för alla om "Kugghjulen måste fortsätta snurra! från en annan berättelse.

Men så är jag ju en "nuvarande crinos"-människa också. :gremsmile:

Och jag upplever det som något som bara varar i ett ögonblick, men som man ändå kan tänka på och utforska i efterhand under lång tid.

Fast jag har alltid sett det som ett utryck för de andra inlevelserna: "Jävlar, där fick vi till det" eller "Jävlar, där kom vi riktigt nära min karaktär"

Man Mountainman

Storsvagåret
Okej, då har du fått med tre av de fem edwardsianska beståndsdelarna hos rollspel. Varför inte löpa linan ut och föreslå "inlevelse i setting" och "inlevelse i color" också?

Edit: oh, jag såg att Marcus har föreslagit "inlevelse i setting" redan. Jamen dåså.

/Kalle

Genesis

Ni dés ni maître
Okej, då har du fått med tre av de fem Edwardsianska beståndsdelarna hos rollspel. Varför inte löpa linan ut och föreslå "inlevelse i setting" och "inlevelse i color" också?
Jo, jag noterade att det hade vissa liknelser. Dock är jag skeptisk till att man kan ha inlevelse i fluff.

Miriam

Veteran
Tycker det låter som en bra uppdelning, men just den där sista frågan du ställde "Har jag rätt i att skilja på inlevelse i berättelsen och i situationen?" så är jag lite fundersam.

För i det exempelt du beskriver så tycker jag att berättelsen verkar ha jättestor betydelse som ramverk eller vad man ska säga, scenen i sig skulle ju inte ha gett något om inte allt det där andra funnits innan som hennes ankare och relationen till Jim osv.

Säg att man skulle spela ett berättelsespel men bara spela en scen för att sen byta spel, har man då inte haft inlevelse i berättelsen? Eller om det är tidsaspekten som är det centrala borde man då inte kunna ha inlevelse i ögonblicket, scenen, scenariot, och tom kampanjen?

Är inlevelse i rollpersonen något som är reserverat spelarna eller kan en SL också ha inlevelse i en SLP?

Marcus J

Hero
Ok, för att svara på din egentliga fråga: Vad får en att känna inlevelse i någonting?

Jag tror att frågan kan ställas generellt, med gemensamma principer som fungerar för alla typer.

Jag höll på att skriva fokus här, för att jag tänkte att man inte kan känna inlevelse i flera saker samtidigt. Men jag vet inte längre om det stämmer, jag har inga egna observationer som bekräftar det, men det känns samtidigt inte omöjligt. Jag tror dock det försvåras av att många vanliga tekniker för vissa inlevelser sabbar för andra former av inlevelse.

Exempelvis så tror jag nog att man kan känna inlevelse i berättelse och spelvärld samtidigt. Vänta lite, det tror jag till och med att jag själv har gjort. Så det är ett definitivt ja, det går.

Alltså så behövs det inte alls läggas fokus på en typ av inlevelse, men tekniker för att uppnå en viss typ av inlevelse exkludera andra former.

Exempel: Ett vanligt sätt att främja inlevelse i berättelse är att ge spelare makt över den. Om man kan påverka något så kommer man påverka det i en riktning som man är intresserad av. Detta försvårar dock inlevelse i rollpersonen eftersom det tvingar på spelaren ett utifrånperspektiv.

Däremot finns det inga problem med att ha spelarmakt över spelvärlden på samma gång. Det är faktiskt nästan en förutsättning för att kunna ha spelarmakt över berättelsen. Frågan är om det inte främst är en skillnad i mål hos spelaren.

Gemensamt för alla de gånger jag känt stor inlevelse är att det runt spelbordet existerade en medvetenhet om vad man strävade efter. Man visste vad man siktade på och alla drog åt samma håll. Jag tror inte det är omöjligt att känna inlevelse utan det, men det är mycket svårare/ovanligare.

Jag tror också att denna medvetenhet bör fortplanta sig in i olika tekniker, som man använder för att främja olika sorters inlevelse. Jag kan tänka ganska snabbt på ett gäng som är ganska specifika för indiespelen, som främst tjänar som hjälp för att uppnå inlevelse i berättelsen. En hel del av de stereotypiska företeelser som finns i "traditionella" rollspel kan också ses som tekniker för andra former av inlevelse. Vad som saknas (åtminstone för mig) är målbilden.

/Marcus lite halvtrött, ska i säng nu.

Genesis

Ni dés ni maître
Apbra! Mer sån't! [ANT]

Nu går jag snart och lägger mig, och imorgon åker jag till Prag, men om någon mer vill berätta om detta (som mina frågor ju handlade om) så kommer jag definitivt att läsa det när jag kommer hem.