G
Guest
Guest
Hej hopp!
Nu är det så att jag efter lite uppmuntran sammanfört några av de regler jag jobbat lite med till och från senaste månaderna. Tanken är här att jag vill att folk ska få "känna" på lite hur systemet fungerar och förhoppningsvis komma med en massa kritik. Eftersom jag inte är en erfaren rollspelmakare så finns givetvis risken också att jag missat stora regelhål, men systemet är fortfarande i betastadiet så mycket mycket arbete återstår.
Svärd & Trolldom - Beta, version 2 [Zip-fil]
Vad är detta?
Ok, ska försöka fatta mig så kort jag kan men utan att missa det viktiga. Svärd & Trolldom är egentligen en reaktion på flera års D20 spelande. Så enkelt är det. Grejen är denna: Jag har efter flera år med d20 i allmänhet och Conan d20 i synnerlighet börjat tröttna lite smått på alla regler. Det börjar fan göra ont i ryggen av allt bärande av böcker och miniatyrer och kartor. Men det var inte bara det praktiska som jag började lessna på. Jag ville lägga mer fokus på berättandet framför regelmekaniken, jag ville ha mer flyt mindre bläddrande, mer improvisation, mer enkelt, mer av mindre helt enkelt...
Jag kollade in min bokhylla, såg Star Wars och tänkte "Snabbt, enkelt, roligt och helt fungerande system, det tar vi" Så vad jag gjort är alltså att jag tagit T6 systemet och försökt återskapa reglerna i en underbar Sword & Sorceryvärld. Hurvida jag lyckats är inte upp till mig att avgöra, men vill tro att jag är på rätt väg. Så vad vi har här är helt enkelt ett Sword & Sorcery T6 system, dock med en viss twist.
Vad skiljer sig åt?
Svärd och trolldom är ett enkelt rollspel där fantasin ska premieras framför regelrunkeri. Grundstommen i Svärd och Trolldom är simpel och övergripande, systemet går sällan in på djupen och lämnar mycket åt egentolkningar och framförallt fantasin, vilket även är tanken med spelets mekanik. Istället för att rama in allt i regler och försöka fylla dessa med oändligt med text och siffror så låter man lika mycket spelare som spelledare att tillsammans skapa en berättelse och ett spännande äventyr med stöd av ett Svärd & Trolldoms enkla system. Målsättningen med spelets regler är följande:
�� Ge spelare ett större utrymma att tolka resultatet av tärningarna själva, istället för att spelledaren ska säga vad som händer.
�� Uppleva en berättelse istället för timslånga regeldiskutioner.
�� Ett tärningsslag ske ge tillräkligt med information för att utveckla och berätta en scen.
�� Undvika onödiga administrativa delar där letande efter pennor och radergummin tar bort fokus från berättelsen.
�� Reglerna ska vara lätta att lära. En erfaren rollspelare ska kunna behärska dom på 10 minuter, en oerfaren på maximalt en timme.
�� Spelare ska kunna påverka handlingen lika mycket som spelledaren.
�� Samma grundstruktur och regelmekanik efterföljs genom hela reglerna, Konsekvens och enkelhet!
Vad S&T inte är
Svärd & Trolldom är inte revolutionerande, inte på något sätt. Det försöker inte vara det heller. Vad jag gjort är att jag tagit ett traditionellt upplägg och väldigt raka och enkla regler och försökt tillämpa dom i lite nyare tankebanor.
Brasklapp
Dokumentet är som sagt en tidig beta. Så det fattas MASSOR med detaljer. Så för dig som inte spelat Star Wars eller kanske inte spelat rollspel så länge så kan kanske vissa detaljer kanske vara lite underliga, men tveka inte att skrika till om du har en fråga, lite därför jag startat tråden...
Tack på förhand!
Nu är det så att jag efter lite uppmuntran sammanfört några av de regler jag jobbat lite med till och från senaste månaderna. Tanken är här att jag vill att folk ska få "känna" på lite hur systemet fungerar och förhoppningsvis komma med en massa kritik. Eftersom jag inte är en erfaren rollspelmakare så finns givetvis risken också att jag missat stora regelhål, men systemet är fortfarande i betastadiet så mycket mycket arbete återstår.
Svärd & Trolldom - Beta, version 2 [Zip-fil]
Vad är detta?
Ok, ska försöka fatta mig så kort jag kan men utan att missa det viktiga. Svärd & Trolldom är egentligen en reaktion på flera års D20 spelande. Så enkelt är det. Grejen är denna: Jag har efter flera år med d20 i allmänhet och Conan d20 i synnerlighet börjat tröttna lite smått på alla regler. Det börjar fan göra ont i ryggen av allt bärande av böcker och miniatyrer och kartor. Men det var inte bara det praktiska som jag började lessna på. Jag ville lägga mer fokus på berättandet framför regelmekaniken, jag ville ha mer flyt mindre bläddrande, mer improvisation, mer enkelt, mer av mindre helt enkelt...
Jag kollade in min bokhylla, såg Star Wars och tänkte "Snabbt, enkelt, roligt och helt fungerande system, det tar vi" Så vad jag gjort är alltså att jag tagit T6 systemet och försökt återskapa reglerna i en underbar Sword & Sorceryvärld. Hurvida jag lyckats är inte upp till mig att avgöra, men vill tro att jag är på rätt väg. Så vad vi har här är helt enkelt ett Sword & Sorcery T6 system, dock med en viss twist.
Vad skiljer sig åt?
Svärd och trolldom är ett enkelt rollspel där fantasin ska premieras framför regelrunkeri. Grundstommen i Svärd och Trolldom är simpel och övergripande, systemet går sällan in på djupen och lämnar mycket åt egentolkningar och framförallt fantasin, vilket även är tanken med spelets mekanik. Istället för att rama in allt i regler och försöka fylla dessa med oändligt med text och siffror så låter man lika mycket spelare som spelledare att tillsammans skapa en berättelse och ett spännande äventyr med stöd av ett Svärd & Trolldoms enkla system. Målsättningen med spelets regler är följande:
�� Ge spelare ett större utrymma att tolka resultatet av tärningarna själva, istället för att spelledaren ska säga vad som händer.
�� Uppleva en berättelse istället för timslånga regeldiskutioner.
�� Ett tärningsslag ske ge tillräkligt med information för att utveckla och berätta en scen.
�� Undvika onödiga administrativa delar där letande efter pennor och radergummin tar bort fokus från berättelsen.
�� Reglerna ska vara lätta att lära. En erfaren rollspelare ska kunna behärska dom på 10 minuter, en oerfaren på maximalt en timme.
�� Spelare ska kunna påverka handlingen lika mycket som spelledaren.
�� Samma grundstruktur och regelmekanik efterföljs genom hela reglerna, Konsekvens och enkelhet!
Vad S&T inte är
Svärd & Trolldom är inte revolutionerande, inte på något sätt. Det försöker inte vara det heller. Vad jag gjort är att jag tagit ett traditionellt upplägg och väldigt raka och enkla regler och försökt tillämpa dom i lite nyare tankebanor.
Brasklapp
Dokumentet är som sagt en tidig beta. Så det fattas MASSOR med detaljer. Så för dig som inte spelat Star Wars eller kanske inte spelat rollspel så länge så kan kanske vissa detaljer kanske vara lite underliga, men tveka inte att skrika till om du har en fråga, lite därför jag startat tråden...
Tack på förhand!