Nekromanti Vad vill du se i Skuggor i Ryssland ?

Skuggor i Ryssland är en kampanjmodul till World of darkness som håller på att skrivas. Jag undrar just nu vad folk skulle vilja se i ett sådant supplement.

Så, Vad skulle du vilja se i Skuggor i Ryssland ? Ös på!

Marukusu

Hero
Stalinistvampyrer!
Hur påverkades livet för de övernaturliga varelserna i Ryssland efter Sovjetunionens fall? Hur såg deras vardag ut under tsartiden?

Var inte rädd för att inkludera en och annan historisk personlighet heller. Ivan den Förskräcklige, Rasputin och Anastasia Romanova var ju folk som uppenbarligen hade ett eller annat med övernaturliga krafter att göra...

Krille

Super Moderator
Var inte rädd för att inkludera en och annan historisk personlighet heller. Ivan den Förskräcklige, Rasputin och Anastasia Romanova var ju folk som uppenbarligen hade ett eller annat med övernaturliga krafter att göra...
Ehm... å andra sidan, var försiktig med att stoppa in övernaturliga krafter i folk. Det var en av de sakerna som förvandlade gamla World of Darkness till World of Dorkness, när Elvis, Elvis mamma och Elvis mammas hund var vampyrjävlar eller på annat sätt övernaturliga.

Marukusu

Hero
Själv hatar jag när historiska personligheter helt plöstligt visar sig vara immuna mot allt övernaturligt. I en alternativ värld som World of Darkness där vampyrer, varulvar och fan och hans moster (bokstavligen) finns och gör livet surt för människorna så ser jag det som extremt ologiskt att alla de skulle lämna prominenta medlemmar av människosläktet ifred.

Världen i Call of Cthulhu tycker jag i det här sammanhanget är exemplarisk, eller i alla fall världen i Delta Green.

cogitare

Swashbuckler
Jag vet vad jag INTE vill se och det är Baba Yage i den tappningen hon var i gamla WoD. Det är ju en klassisk gammal myt från Ryssland med omnejd men försök få någon annan spinn på det än vad som gjordes till oWoD.

Historia är ju alltid lite intressant som i vad 1:a och 2:a världskriget hade för inverkan på de övernaturliga, det samma när bolsjevikerna tog makten osv. osv.

Var ligger ditt fokus? WoD i allmänhet, dvs. som någon stor crossover för de olika spelen? Eller fokuserar du på ett specifikt spel (Vampire, Changeling, Werewolf osv.)?

Jag vill se stora skillnader mellan storstäder såsom Moskva eller Leningrad och tundran i norr. Jag vill se något om hur det övernaturliga landskapet är kring Tjernobyl (finns väl tom. några bibliska referenser där om man vill?). Jag vill ogärna se klicheér och stereotyper från filmer som gjorts många gånger.

Lite rant-aktigt. Kommer kanske på något mer vad det lider. Kommer du lägga upp det här? Jag spelledar Vampire så jag är så klart intresserad av att läsa vad som produceras om inte annat för inspiration :gremsmile:

C.

Baba Yaga är ju helt klart THE Crone för Cirkeln
i Ryssland. Det är iaf vad jag tänkt mig. CotC (Circle of the Crone) i Ryssland kommer jag göra väldigt väldigt förankrad i rysk mytologi och paganistisk tro. Den kommer vara betydligt mer organiserad än på många andra platser. Det är möjligt att det kommer finnas smågrupperingar i de Ryska utkanterna som har en skild syn på saker och ting.

För att ge en liten spoiler så kommer Cirkeln i ryssland att vara en väldigt central kovenant tillsammans med Invictus och Carthians. Ordo Dracul har jag inte funderat kring ännu, desamma gäller Lancea Sanctum.

Jag har funderat mkt kring en Revolution som har skett enligt Carthians kovenant bok. Där beskrivs det hur de tar makten ungefär ett år efter det att människornas revolution ägde rum. Det kommer nog fortfarande hänga en väldigt röd ridå över Skuggor i Ryssland, åtminstone i Vampyrernas värld.

Tjernobyl lär vara en en oerhört farlig plats. Väggen lär vara massivt skadad där sedan olyckan. Helt klart en plats jag kommer att ta upp i boken.

Mitt fokus ligger främst på Vampire: The Requiem, sekundärt på människor och Varulvar. Dock kommer säkert alla spel ha användning för boken.

Tja, du har ju Kovenanten Chartians som i Ryssland med all säkerhet och tom enligt kovenantboken är "kommunister". Vi får se hur deras politiska agenda ter sig i framtiden.

De kommer med all säkerhet att inkluderas i boken, dock inte som vampyrer eller ghouls utan snarare legender som är mer vridna än de som existerar idag.

Ymir

Liten kantbaron
Timur Lenk!

Inte som vampyr förstås, det vore lökigt...men någon sorts härförare i helvetet/wraith-världen/vadsomnufinnsinyaWoD. Samarkand borde vara hem för några riktigt uråldriga vampyrer. .

Den hemliga militäranläggningen på ön i Aralsjön är spännande, och Tunguska-incidenten. Det finns också berättelser från tidigt 1900-tal om yakuter och evenker som påstås ha sett levande mammutar på tundran.

Och how 'bout vampyrer som flyttar norrut för att dra nytta av polarnatten? Murmansk kanske är värsta semesterorten för dem.

Fungerar schamanism i nya WoD? Det finns ju trots allt en hel del ryska minoritetsbefolkningar som pysslar med det fortfarande.

Jag donerar gärna The White Jade Lord om någon vill ha honom :gremsmirk:

- Ymir, lite blandade tankar

Timur Lenk!

Inte som vampyr förstås, det vore lökigt...men någon sorts härförare i helvetet/wraith-världen/vadsomnufinnsinyaWoD. Samarkand borde vara hem för några riktigt uråldriga vampyrer. .
Timur Lenk kan finnas i form av en gast eller dyl, sådan´t finns det gott om i nya WoD. Är det kännt vart han dog ? Dog han en naturlig död ? Om inte annat kan det finnas platser som hauntas av mongol vålnader och ännu värre saker.

Den hemliga militäranläggningen på ön i Aralsjön är spännande, och Tunguska-incidenten. Det finns också berättelser från tidigt 1900-tal om yakuter och evenker som påstås ha sett levande mammutar på tundran.
Ballt. Ska kollas upp !

Fungerar schamanism i nya WoD? Det finns ju trots allt en hel del ryska minoritetsbefolkningar som pysslar med det fortfarande.
Well, alla hemskheter folk tror på och utövar i vår värld, både finns och fungerar i WoD. Därmed inte sagt att varenda ryska Babushka kan tala med andar.

Ymir

Liten kantbaron
Timur dog 1405 i Otrar i Transoxanien, av feber och hög ålder. (Eller ihjälskjuten av en sur skotte, om man ska tro Robert E Howard). Han var då på väg för att erövra Kina med sina arméer, så man kan ju lugnt säga att han hade något ofullbordat när han dog...

Tunguska-grejen är ju mest populär bland UFO-nissar, men det känns som att man borde kunna göra något woddigt av den likfullt. Finns teknokraterna kvar i nya WoD, tex?

Jag vill kanske inte beskriva 'schamanism' som en 'hemskhet' sedan, men anyhow...det finns ju fortfarande schamanistiska religioner i Sibirien och ryska Fjärran Östern, så något häftigt borde man kunna göra av 'et. Jag vet en del om altaisk och sibirisk mytologi, om du vill ha inspiration på mäktiga andeväsen 'n' shit.

- Ymir, törstig

ag vill kanske inte beskriva 'schamanism' som en 'hemskhet' sedan
Jo, det är A World of Darkness, inte A World of Light :gremtongue:

Nej, självklart inte. Men satt i Wod så finns det nog hemska personer som använder det i hemska syften, det är ju trots allt Wod.

Johan K

Gammal & dryg
Så, Vad skulle du vilja se i Skuggor i Ryssland ? Ös på!
Jag skulle vilja se en del om religion & sådant. Hur det uppbygt i det hela. Jag bar älskar religion... =)
Sedan kanske ett svep över hur 1:a & 2 :a världskriget ruskade om i det hela.
Vad skulle ag vilja se mer då.. Kanske några fixstjärnor som funnits/finns där i Ryssland.

Bjorn

Hero
Är själv av den uppfattningen om hela World of Darkness hade varit helt oövernaturlig och fokuserat helt på det mörker som finns helt normalt.

De få gånger jag testat spelen och de få grejer jag läst till den världen så är det nästan alltid de verkliga sakerna som fascinerar och de overkliga som gör mig avtänd...

Fast jag är ju kanske lite konstig?
/Bjorn

Marukusu

Hero
"Fast jag är ju kanske lite konstig?"

Du är som jag när det gäller WoD, med andra ord.

Efter lång tid under en hög med massa lort har jag börjat pilla med projektet Skuggor I Ryssland igen.

Siktar på 50-80 sidor med mellan 3-5 olika platser i Ryssland som jag tycker är intressanta. Förslag mottages gärna.

Hitills har jag bestämmt mig för Volgograd, St Petersburg och Moskva.
Funderar på något i Uraltrakten och något långt bort i Öst.
Förslag är välkommet.

Jarre

Swordsman
Sevastopol har väl milslånga katakomber under sig, byggda under flera århundraden. Passar väl ypperligt till Vampire? (spelar inte spelet själv, så jag kan vara ute och cykla)

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Draugen said:
Efter lång tid under en hög med massa lort har jag börjat pilla med projektet Skuggor I Ryssland igen.

Siktar på 50-80 sidor med mellan 3-5 olika platser i Ryssland som jag tycker är intressanta. Förslag mottages gärna.

Hitills har jag bestämmt mig för Volgograd, St Petersburg och Moskva.
Funderar på något i Uraltrakten och något långt bort i Öst.
Förslag är välkommet.
Jag rekommdenderar att du läser Declare av Tim Powers. Det är "John le Carré takes on WoD" i Kallakrigsmiljö. Där finns bland annat en slags insikt i varför Stalin regisserade en megamxat folkmord på sitt eget folk, samt vad som egentligen ruvar på Ararats berg.