Rickard
Urverk speldesign
För mig är rollformulären något som är väldigt viktigt i rollspel. Det har hänt att jag har blivit osugen på att spela ett spel som jag gillat efter att jag har sett formuläret. Formulären har även ibland kunnat väcka min nyfikenhet, särskilt om det har haft en smart design. I kort, rollformuläret är som ett reklamblad som kan sälja rollspelet.
Det är också ett blad som alltid används i rollspel (förutom i obskyra spel), så varför utnyttjas det inte bättre? Utseendet i all ära, jag behöver inte se massvis med snirkliga snoffsigheter som slukar skrivarbläck; man ska kunna skriva ut dem också (Mutants formulär som är svarta är helt vanvettiga). Jag vill mest se en design som är övergripbar och gör det lätt att hitta. Jag skulle även mysa om det inte blev så uppenbart var alla rader går, såpass uppenbart att man börjar tänka på det. Många formulär har en tydlig "Jag är gjord i Excel"-stämpel.
När jag själv gjorde ett formulär till EDoD, jag säger inte att det är perfekt eller något, så klippte jag först sönder ett gammalt formulär och sedan pusslade jag ihop ett nytt. Då såg jag också hur jag skulle dela av formuläret för att det skulle bli tydligt.
Fast designen är bara en bisak. Det jag irriterar mig på är att rollformuläret blir en så outnyttjad resurs. Man använder det endast för att ha lite siffror och bokföring av exempelvis utrustning, personlighet, utseende och möjligtvis kontakter och kampanjinformation.
Fast det finns så mycket annat som man borde kunna skriva där. D&D:s formulär gillar jag, då det är pedagogiskt upplagt. Det finns rutor för alla sorts bonusar och hur man räknar samman dessa. Mutants formulär är sugigt, då de har jättemycket plats för att skriva ut saker som hur man räknar ut vissa sekundära värden eller hur man räknar ut grunden till vissa basfärdigheter, men detta har de ändå inte skrivit ut på formuläret. Jag snackar om att man, istället för skriver "Kroppspoäng", istället skriver "Kroppspoäng (FYS + STO)".
Där kommer vi till nästa sak. Varför förkortar man alltid olika termer i rollspel? Som om det inte vore jobbigt nog att lära sig en term, man ska lära sig termen som en förkortning också. Jag kan förstå förkortningar som krävs om det finns utrymmesbrist, men jag skulle gärna vilja se fler rollspel som har små notiser över vad dessa förkortningar innebär.
Det finns många fler saker som man skulle kunna förklara redan på rollformuläret, så att spelarna slipper fråga. Olika anfallsmanövrar, termer som förekommer ofta (som svårighetsgrader); man skulle till och med kunna skriva dit hur man skapar en rollperson - allt från hur mycket poäng man får till färdigheter och vad de kostar till hur man slumpar fram värden, räknar ut olika saker och sidhänvisningar i regelboken till saker som spelarna ska slå upp.
Jag själv skulle vilja att fler spel använde rollformulären som en anslagstavla, istället för endast en bokföringskarta. Här följer mina punkter i korthet på saker som borde finnas på rollformulär.
× Hur man räknar ut olika värden.
× Antalet poäng eller tärningar som man ska slå.
× Förklaringar av termer, specialregler eller definitioner av förkortningar.
× Hur man skapar en rollperson, med sidhänvisningar om så behövs. Kan vara något man kan ha på baksidan av formuläret.
Exempelformulär
/Han som hoppas att skapa någon sorts ögonöppnare för åtminstone en eller två personer
Det är också ett blad som alltid används i rollspel (förutom i obskyra spel), så varför utnyttjas det inte bättre? Utseendet i all ära, jag behöver inte se massvis med snirkliga snoffsigheter som slukar skrivarbläck; man ska kunna skriva ut dem också (Mutants formulär som är svarta är helt vanvettiga). Jag vill mest se en design som är övergripbar och gör det lätt att hitta. Jag skulle även mysa om det inte blev så uppenbart var alla rader går, såpass uppenbart att man börjar tänka på det. Många formulär har en tydlig "Jag är gjord i Excel"-stämpel.
När jag själv gjorde ett formulär till EDoD, jag säger inte att det är perfekt eller något, så klippte jag först sönder ett gammalt formulär och sedan pusslade jag ihop ett nytt. Då såg jag också hur jag skulle dela av formuläret för att det skulle bli tydligt.
Fast designen är bara en bisak. Det jag irriterar mig på är att rollformuläret blir en så outnyttjad resurs. Man använder det endast för att ha lite siffror och bokföring av exempelvis utrustning, personlighet, utseende och möjligtvis kontakter och kampanjinformation.
Fast det finns så mycket annat som man borde kunna skriva där. D&D:s formulär gillar jag, då det är pedagogiskt upplagt. Det finns rutor för alla sorts bonusar och hur man räknar samman dessa. Mutants formulär är sugigt, då de har jättemycket plats för att skriva ut saker som hur man räknar ut vissa sekundära värden eller hur man räknar ut grunden till vissa basfärdigheter, men detta har de ändå inte skrivit ut på formuläret. Jag snackar om att man, istället för skriver "Kroppspoäng", istället skriver "Kroppspoäng (FYS + STO)".
Där kommer vi till nästa sak. Varför förkortar man alltid olika termer i rollspel? Som om det inte vore jobbigt nog att lära sig en term, man ska lära sig termen som en förkortning också. Jag kan förstå förkortningar som krävs om det finns utrymmesbrist, men jag skulle gärna vilja se fler rollspel som har små notiser över vad dessa förkortningar innebär.
Det finns många fler saker som man skulle kunna förklara redan på rollformuläret, så att spelarna slipper fråga. Olika anfallsmanövrar, termer som förekommer ofta (som svårighetsgrader); man skulle till och med kunna skriva dit hur man skapar en rollperson - allt från hur mycket poäng man får till färdigheter och vad de kostar till hur man slumpar fram värden, räknar ut olika saker och sidhänvisningar i regelboken till saker som spelarna ska slå upp.
Jag själv skulle vilja att fler spel använde rollformulären som en anslagstavla, istället för endast en bokföringskarta. Här följer mina punkter i korthet på saker som borde finnas på rollformulär.
× Hur man räknar ut olika värden.
× Antalet poäng eller tärningar som man ska slå.
× Förklaringar av termer, specialregler eller definitioner av förkortningar.
× Hur man skapar en rollperson, med sidhänvisningar om så behövs. Kan vara något man kan ha på baksidan av formuläret.
Exempelformulär
/Han som hoppas att skapa någon sorts ögonöppnare för åtminstone en eller två personer