Nekromanti Designen av rollformulär

Rickard

Urverk speldesign
För mig är rollformulären något som är väldigt viktigt i rollspel. Det har hänt att jag har blivit osugen på att spela ett spel som jag gillat efter att jag har sett formuläret. Formulären har även ibland kunnat väcka min nyfikenhet, särskilt om det har haft en smart design. I kort, rollformuläret är som ett reklamblad som kan sälja rollspelet.

Det är också ett blad som alltid används i rollspel (förutom i obskyra spel), så varför utnyttjas det inte bättre? Utseendet i all ära, jag behöver inte se massvis med snirkliga snoffsigheter som slukar skrivarbläck; man ska kunna skriva ut dem också (Mutants formulär som är svarta är helt vanvettiga). Jag vill mest se en design som är övergripbar och gör det lätt att hitta. Jag skulle även mysa om det inte blev så uppenbart var alla rader går, såpass uppenbart att man börjar tänka på det. Många formulär har en tydlig "Jag är gjord i Excel"-stämpel.

När jag själv gjorde ett formulär till EDoD, jag säger inte att det är perfekt eller något, så klippte jag först sönder ett gammalt formulär och sedan pusslade jag ihop ett nytt. Då såg jag också hur jag skulle dela av formuläret för att det skulle bli tydligt.

Fast designen är bara en bisak. Det jag irriterar mig på är att rollformuläret blir en så outnyttjad resurs. Man använder det endast för att ha lite siffror och bokföring av exempelvis utrustning, personlighet, utseende och möjligtvis kontakter och kampanjinformation.

Fast det finns så mycket annat som man borde kunna skriva där. D&D:s formulär gillar jag, då det är pedagogiskt upplagt. Det finns rutor för alla sorts bonusar och hur man räknar samman dessa. Mutants formulär är sugigt, då de har jättemycket plats för att skriva ut saker som hur man räknar ut vissa sekundära värden eller hur man räknar ut grunden till vissa basfärdigheter, men detta har de ändå inte skrivit ut på formuläret. Jag snackar om att man, istället för skriver "Kroppspoäng", istället skriver "Kroppspoäng (FYS + STO)".

Där kommer vi till nästa sak. Varför förkortar man alltid olika termer i rollspel? Som om det inte vore jobbigt nog att lära sig en term, man ska lära sig termen som en förkortning också. Jag kan förstå förkortningar som krävs om det finns utrymmesbrist, men jag skulle gärna vilja se fler rollspel som har små notiser över vad dessa förkortningar innebär.

Det finns många fler saker som man skulle kunna förklara redan på rollformuläret, så att spelarna slipper fråga. Olika anfallsmanövrar, termer som förekommer ofta (som svårighetsgrader); man skulle till och med kunna skriva dit hur man skapar en rollperson - allt från hur mycket poäng man får till färdigheter och vad de kostar till hur man slumpar fram värden, räknar ut olika saker och sidhänvisningar i regelboken till saker som spelarna ska slå upp.

Jag själv skulle vilja att fler spel använde rollformulären som en anslagstavla, istället för endast en bokföringskarta. Här följer mina punkter i korthet på saker som borde finnas på rollformulär.

× Hur man räknar ut olika värden.
× Antalet poäng eller tärningar som man ska slå.
× Förklaringar av termer, specialregler eller definitioner av förkortningar.
× Hur man skapar en rollperson, med sidhänvisningar om så behövs. Kan vara något man kan ha på baksidan av formuläret.

Exempelformulär

/Han som hoppas att skapa någon sorts ögonöppnare för åtminstone en eller två personer

kefka

Hero
Ett intressant inlägg. jag håller speciellt med dig att förkortningar överanvänds, det tycker jag ofta gäller för rollspelsböcker överlag och inte bara på rollformulären. Det kan iofs finnas ett en ide att använda förkortningar för att skilja på regeltermen psyke (PSY) med den allmängiltiga termen psyke. Men jag tror att regler skulle bli mer lätttillgängliga om man undvek förkortningar mer, speciellt för spelare som inte är intresserade att sätta sig in i reglerna i detalj.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Till viss del håller jag med dig - folk kan generellt inte skapa rtollformulär. Å andra sidan gillar jag generellt inte system som kräver uträknande av sekundära värden och sådan skit heller... Så det mesta du pratar om vad gäller hur man gör saker känns för mig som fel i systemen snarare än hos rollformulären.

Däremot är jag ju av skolan som inte anser att rollformulär ska fokuseras på under spel, så i mina ögon behöver rollformulär egentligen bara de värden som fixats genom karaktärsskapandet samt namnet på karaktären, eventuellt en jättekort beskrivning. bilder och bakgrund och sånt bös kan man skriva någon annanstans.

Själv irriterar jag mig mest på folk som inbillar sig att det skulle vara OK med flera sidor långa rollformulär.

Mogger

Hipsteranka
Jag håller helt med. Och tack vara din post kom jag på en cool idé som skulle passa N3 perfekt, nämligen möjligheten att kunna customiza ditt eget formulär med någon slags onlinegrej. Det vore skitcoolt om man kunde få sitt formulär att motsvara sin karaktär på ett mer konkret plan.

Men som sagt, att ha fomulär som en "spelarskärm" är skitbra. Tyvärr är det inte så många som fattat det...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
I spelsystem där det vore praktiskt tycker jag att det närmast vore tjänstefel att inte förklara på rollformuläret hur man skapar en rollperson. (Alltså att man skriver ut saker som "Fördela 12 poäng på Färdigheterna. Du får max sätta 4 poäng på en Färdighet.") Sedan försöker jag själv göra system som är så enkla att man inte ens behöver skriva ut instruktioner. I Supergänget har man till exempel bara sex rutor man ska fylla i. Alla spelvärden och förklaringar är redan utskrivna. Man nu när du säger det ska jag överväga att lägga in en regensammanfattning också. Den får ju faktiskt plats utan att det blir speciellt trångt, och jag har märkt att det finns spelare som skulle behöva den.

Varför förkortar man alltid olika termer i rollspel?
Det här är min personliga käpphäst. Jag avskyr förkortningar och försöker motarbeta dem vid varje tillfälle. Det gäller inte bara förkortningar i rollspel, utan i löpande text i allmänhet. Skriv "till exempel" istället för "t. ex." era lata jävlar! Den enda vettiga förklaringen till förkortningshysterin i rollspel är att förkortningarna fanns där Dungeons & Dragons och alla efterföljande rollspelsskapare antog att de var fullständigt vitala för spelupplevelsen och behöll dem.

/tobias

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Citerat av: Gurgeh</div><div class="ubbcode-body">Det här är min personliga käpphäst. Jag avskyr förkortningar och försöker motarbeta dem vid varje tillfälle. Det gäller inte bara förkortningar i rollspel, utan i löpande text i allmänhet. Skriv "till exempel" istället för "t. ex." era lata jävlar! Den enda vettiga förklaringen till förkortningshysterin i rollspel är att förkortningarna fanns där Dungeons & Dragons och alla efterföljande rollspelsskapare antog att de var fullständigt vitala för spelupplevelsen och behöll dem.</div></div>

Något av det värsta jag sett i den här kategorin var den person som på RPGnet postade ett system där förkortningar ersattes med bokstavskoder, baserade på när en regelterm dök upp i texten. Till exempel var rollpersonen "w", eftersom det var den tjugotredje regeltermen som dök upp i spelet. Till råga på allt var han fullständigt oförstående för vad som var kontraintuitivt med detta.

solvebring

Superhero
Snygga formulär är alltid trevligt, dock ser jag själv det bara nödvändigt om det verkligen finns prylar att fylla formuläret med.
Formuläret till Feng Shui tycker jag alltså är rättfärdigat i sin enkelhet, eftersom det ändå inte finns så mycket mer att fylla pappret med. Spel där rollpersonen tar desto större plats känns roligare om formuläret ger lite krydda till det hela också.
Snyggt formulär du gjort förresten, diggar det.

Vad jag skulle vilja höra Han, är just vad du säger om t.ex. Feng Shui formulär, något du spyr galla över alltså? :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Feng Shui, utöver regeldelar, har en del brister.

Exempelvis så förkortar de alla attribut på formuläret av ingen som helst orsak.

De har tolv tomma rutor för skills, när det finns aderton färdigheter. Hade de skrivit ut färdigheterna, så kunde de även ha skrivit ut vilka färdigheter som baseras på vilka attribut.

Ingenstans skriver de hur man räknar ut skadan. Initiativregeln kunde gott ha varit med. Mooksregeln kunde vara inbakad på något sätt i skadan för vapnet.

Stats på vapnet kunde ha förtydligats med en kolumn vardera med Damage, Concealment och Ammo.

På skills så kunde de gott ha förtydligat att Base + Bonus = AV, när det ändå finns på samma rad. Det är ju bara att sätta in matematiska symboler mellan kolumnerna.

Fortune dice remaining kunde ha varit tydligare hur många Fortune man får.

Wound points remaining, kunde varit tydligare hur många wound points man har. Innan jag ändrade skadereglerna så lät jag göra formulären så att man kunde dra ett gem längs med kanten på formuläret för att markera sina kroppspoäng. Men jag har ju dille på gem också. :gremsmile:

Man kan skriva ut hur mycket det kostar att köpa nya skills, schticks och attributes.

Jag har gjort ett formulär (pdf, 274 kb) till min husregelsversion av Feng Shui. Återigen, jag säger inte att det är perfekt på något sätt utan jag vill bara visa hur man kan göra. Formuläret i sig är rätt likt originalet.

/Han som har ändrat sitt formulär några gånger efter speltest