I den här tråden raggade jag folk för improvisationsberättande via Skype, i syfte att öva upp verbalt flyt och lära sig att snabbt hitta på coola idéer. Igår blev det av, och det var jättekul. Nu skulle jag vilja ha en tråd med idéer om lekar man kan prova. Den andra tråden ligger i kontaktforumet, vilket är galet, och dessutom är den full med annat skräp, så det blir enklare om man samlar idéerna i en egen tråd, tänkte jag. Om ni är intresserade av att delta, så anmäl ert intresse i den andra tråden, så att den här tråden kan begränsas till lekarna, och användas som referens när man spelar/leker i framtiden. Min tanke är att man kan ta upp den i platt visning och bläddra runt tills man hittar en cool lek man vill pröva på. Nedan postar jag de lekar jag redan har föreslagit. Ge oss fler lekar att prova! Alla idéer är välkomna!
Four Yorkshiremen
Baserat på Monty Python-sketchen (YouTubea den själva). Spelare ett beskriver något (i sketchen hur fattig han var som ung, men det kan vara vad som helst, som hur bra älskare man är eller vilka galna TV-program de har i Japan). Nästa spelare måste berätta på samma tema, men bräcka den föregående. Upprepa tills det inte går att toppa längre.
NileCity
Jupp, också baserat på humorprogram. En spelare är radiopratare och presenterar sina gäster. Spelarna som är gäster måste hoppa in i rollen genast. Typ "Och här i studion har vi med oss Fredrik Halm, som startat ett eget företag som säljer ordböcker för hundar. Berätta om det, Fredrik."
Tre spelledare
I den här leken så har man tre spelledare och en spelare. De tre spelledarna har varsitt område att råda över. En råder över miljöbeskrvningar utomhus, en över miljöbeskrivningar inomhus, och en tredje spelar spelledarpersoner. Varje spelledare har en känsla som de skall försöka förmedla. Efter en liten stunds spel så skall spelaren gissa på känslorna. Är man bara tre så delar man upp det i två spelledare: en för beskrivningar och en för spelledarpersoner.
Utlevelse
Varje spelare utom en spelledare får en roll i hemlighet. De skall inte presentera sig själva, utan bara beskriva handlingar och uttala repliker. Spelledaren skall gissa vilka deras roller är (typ "En swashbuckerpirat" eller "En A-lagare").
Personlighetsklyvning
Film noir. Tre spelare. En spelare beskriver rollpersonens handlingar, en säger vad rollpersonen säger, och en är rollpersonens voiceover.
Fast talk
Ni vet frågan om hur man bör hantera situationer när rollpersonen är mycket bättre på att snacka än spelaren? Det skulle bli mindre och mindre sådana problem om man tränade upp sin silvertunga. Så: två spelare. Den ene spelar en vakt, poliskonstapel, anklagande gangster eller vadhelst scenen kräver. Han börjar sätta press på spelaren, som måste hitta på ursäkter och slingra sig ur situationen.
Four Yorkshiremen
Baserat på Monty Python-sketchen (YouTubea den själva). Spelare ett beskriver något (i sketchen hur fattig han var som ung, men det kan vara vad som helst, som hur bra älskare man är eller vilka galna TV-program de har i Japan). Nästa spelare måste berätta på samma tema, men bräcka den föregående. Upprepa tills det inte går att toppa längre.
NileCity
Jupp, också baserat på humorprogram. En spelare är radiopratare och presenterar sina gäster. Spelarna som är gäster måste hoppa in i rollen genast. Typ "Och här i studion har vi med oss Fredrik Halm, som startat ett eget företag som säljer ordböcker för hundar. Berätta om det, Fredrik."
Tre spelledare
I den här leken så har man tre spelledare och en spelare. De tre spelledarna har varsitt område att råda över. En råder över miljöbeskrvningar utomhus, en över miljöbeskrivningar inomhus, och en tredje spelar spelledarpersoner. Varje spelledare har en känsla som de skall försöka förmedla. Efter en liten stunds spel så skall spelaren gissa på känslorna. Är man bara tre så delar man upp det i två spelledare: en för beskrivningar och en för spelledarpersoner.
Utlevelse
Varje spelare utom en spelledare får en roll i hemlighet. De skall inte presentera sig själva, utan bara beskriva handlingar och uttala repliker. Spelledaren skall gissa vilka deras roller är (typ "En swashbuckerpirat" eller "En A-lagare").
Personlighetsklyvning
Film noir. Tre spelare. En spelare beskriver rollpersonens handlingar, en säger vad rollpersonen säger, och en är rollpersonens voiceover.
Fast talk
Ni vet frågan om hur man bör hantera situationer när rollpersonen är mycket bättre på att snacka än spelaren? Det skulle bli mindre och mindre sådana problem om man tränade upp sin silvertunga. Så: två spelare. Den ene spelar en vakt, poliskonstapel, anklagande gangster eller vadhelst scenen kräver. Han börjar sätta press på spelaren, som måste hitta på ursäkter och slingra sig ur situationen.