Nekromanti Improlekartråden

Genesis

Ni dés ni maître
I den här tråden raggade jag folk för improvisationsberättande via Skype, i syfte att öva upp verbalt flyt och lära sig att snabbt hitta på coola idéer. Igår blev det av, och det var jättekul. Nu skulle jag vilja ha en tråd med idéer om lekar man kan prova. Den andra tråden ligger i kontaktforumet, vilket är galet, och dessutom är den full med annat skräp, så det blir enklare om man samlar idéerna i en egen tråd, tänkte jag. Om ni är intresserade av att delta, så anmäl ert intresse i den andra tråden, så att den här tråden kan begränsas till lekarna, och användas som referens när man spelar/leker i framtiden. Min tanke är att man kan ta upp den i platt visning och bläddra runt tills man hittar en cool lek man vill pröva på. Nedan postar jag de lekar jag redan har föreslagit. Ge oss fler lekar att prova! Alla idéer är välkomna!

Four Yorkshiremen
Baserat på Monty Python-sketchen (YouTubea den själva). Spelare ett beskriver något (i sketchen hur fattig han var som ung, men det kan vara vad som helst, som hur bra älskare man är eller vilka galna TV-program de har i Japan). Nästa spelare måste berätta på samma tema, men bräcka den föregående. Upprepa tills det inte går att toppa längre.

NileCity
Jupp, också baserat på humorprogram. En spelare är radiopratare och presenterar sina gäster. Spelarna som är gäster måste hoppa in i rollen genast. Typ "Och här i studion har vi med oss Fredrik Halm, som startat ett eget företag som säljer ordböcker för hundar. Berätta om det, Fredrik."

Tre spelledare
I den här leken så har man tre spelledare och en spelare. De tre spelledarna har varsitt område att råda över. En råder över miljöbeskrvningar utomhus, en över miljöbeskrivningar inomhus, och en tredje spelar spelledarpersoner. Varje spelledare har en känsla som de skall försöka förmedla. Efter en liten stunds spel så skall spelaren gissa på känslorna. Är man bara tre så delar man upp det i två spelledare: en för beskrivningar och en för spelledarpersoner.

Utlevelse
Varje spelare utom en spelledare får en roll i hemlighet. De skall inte presentera sig själva, utan bara beskriva handlingar och uttala repliker. Spelledaren skall gissa vilka deras roller är (typ "En swashbuckerpirat" eller "En A-lagare").

Personlighetsklyvning
Film noir. Tre spelare. En spelare beskriver rollpersonens handlingar, en säger vad rollpersonen säger, och en är rollpersonens voiceover.

Fast talk
Ni vet frågan om hur man bör hantera situationer när rollpersonen är mycket bättre på att snacka än spelaren? Det skulle bli mindre och mindre sådana problem om man tränade upp sin silvertunga. Så: två spelare. Den ene spelar en vakt, poliskonstapel, anklagande gangster eller vadhelst scenen kräver. Han börjar sätta press på spelaren, som måste hitta på ursäkter och slingra sig ur situationen.

Genesis

Ni dés ni maître
Eftersom ingen orkar svara (det har ju gått flera timmar!) så får jag väl kräka ur mig själv. Svara på egna inlägg äger.

Checkov's Gun
Den här leken innebär att en spelledare ger de övriga spelarna en varsin roll, och dessutom ett antal föremål. Därefter så presenterar hon dem med ett problem som de skall lösa. Rollerna måste använda samtliga föremål de fått tilldelade, och inte förrän de använder det sista kan problemet lösas helt och hållet. Spelledarens ansvar är att hela tiden servera dem delproblem som de kan lösa med sina föremål, så att spelet flyter på i ett snabbt tempo.
Exempel på roll och föremål: Du är en olycklig tonåring som just blivit dumpad. Du har med dig en elgitarr, en tub hårgelé och en burk antidepressiva piller.
Exempel på problem: Staden håller på att anfallas av elaka utomjordingar.

På minuten
Den här är det inte jag som har hittat på, utan Dnalor föreslog den när vi spelade senast. Från början kommer den från ett radioprogram. Man kommer på ett ämne, som en person skall börja prata om. Det är inte tillåtet att staka sig, tveka, upprepa sig eller komma ifrån ämnet. Gör man detta så får någon annan säga till, och denna person får fortsätta berättandet. efter en minuts effektiv taltid (eller längre, beroende på vad man kommit fram till) så är leken slut.

---

Kom igen! Ni behöver inte vara med och leka för att få komma med förslag på lekar. Ju fler, desto roligare.

Rising

Vila i frid
Jag har tusen miljoner idéer, baby. Först tänker jag beta av några klassiska lekar som redan utövats i diverse TV-program:

Irländsk Fyllesång
Med en enkel, trallvänlig melodi så sjunger man en rad vardera - där rad fyra rimmar på rad två - på något bestämt tema. Detta ställer rätt höga krav på personen som skall komma på rad två, eftersom det är lätt att man råkar dra till med något som fan inte går att rimma på.
Jag har lekt den här leken en del med mina polare, och har tyvärr konstaterat att det är skitsvårt att rimma ledigt på svenska. Däremot är den här sången hur catchy som helst. Man behöver bara leka en enda gång, och sedan går man omkring och nynnar "åh rajdi dajdi dajdi dajdi, rajdi dajdi daa..."
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/eSDW6Tjpp2U&feature=related"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/eSDW6Tjpp2U&feature=related" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Önskvärda Scener
Man väljer ett tema som lätt ger upphov till humoristiska repliker, såsom "dumma saker att säga på ett bröllop", "saker man inte vill höra på bilbesiktningen", "repliker som inte kommer att höras i nästa James Bond-film", eller whatever, och sedan turas man om att dra repliker på detta tema tills ingen längre har något roligt att säga.
Förhoppningsvis har man inte samma upplägg som i Mock the Week, eftersom de ser så djävla dumma ut när alla går fram mot micken samtidigt och sedan några måste börja gå tillbaka.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/iNz9GfzoYZQ&feature=related"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/iNz9GfzoYZQ&feature=related" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Mellan raderna
En deltagare antar rollen som någon strikt, officiell person med ett straight face, som håller något tråkigt, formellt tal; replik för replik. Mellan varje replik så tar en annan deltagare och fyller i vad han egentligen säger, med humoristiska resultat.
En stor behållning med den här leken är huruvida den första personen klarar att dra repliker som är lätta att spinna vidare på.
En liten varning dock, då jag tror att mycket av det man hör i det här momentet på Mock the Week är förberett i förväg, och att det kan vara oerhört svårt att försöka improvisera detta.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/356VlBMHnL0&feature=related"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/356VlBMHnL0&feature=related" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

I couldn't disagree more
Från förlagan till Parlamentet (de missade den roligaste leken): En deltagare intar rollen som oppositionen. Övriga deltagare turas om att göra de mest sunda och politiskt korrekta uttalanden de kan - sådant som ingen borde kunna opponera sig emot - men oppositionen håller förstås inte med, och förklarar sedan varför.
(Som den motvallskärring jag är så kan man nästan tro att jag lekte den här leken konstant i det vanliga livet)
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/pYEKxi7PppQ&feature=related"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/pYEKxi7PppQ&feature=related" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

---

Återkommer kanske med fler lekar senare.

Genesis

Ni dés ni maître
Bra skit. Här har jag en till:

Men hur förklarar du då ...
Minst tre spelare krävs. Det har skett ett mord. Spelarna är utredare och de måste formulera en teori om hur mordet gått till. Spelare B (jo, vi börjar med honom) formulerar sin teori ("Brorsonen hade en revolver i byrålådan; det är tydligt att det var han som mördade sin farbror."). Spelare A säger nu något som gör att den teorin inte håller ("Men hur förklarar du då bitmärkena i hans hals?"). Spelare C måste då bilda en teori som innefattar bägge dessa bevis ("Jo, det kan jag förklara. Det var inte alls brorsonen som mördade greven: han hade stulit revolvern för att imponera på sin flickvän. I själva verket var det grevinnan, som är en vampyr!"), varpå spelare B säger "Men hur förklarar du då ..." och lägger till ett eget bevis, som spelare A måste förklara, och så vidare. Varje teori måste förklara alla ledtrådar som presenterats, tills någon inte lyckas förklara längre, varpå leken tar slut.

Genesis

Ni dés ni maître
Ask a Professional
Inspirerat av Ask a Ninja . Man kommer överens om vad för sorts person man ställer frågor till (Fråga Cthulhu, Kära Bullen, och så vidare). Man turas om att ställa frågor till varandra och svara på dem.

Rickard

Urverk speldesign
Ett ord i taget
Jag låg sömnlös inatt och började fundera ut en lek. Det här är skamlöst snott från "Whose lines..." lek Three-headed Broadway star. Leken går ut på att alla deltagare bygger meningar tillsammans genom att säga ett ord i taget. Olika teman på berättelsen kan vara "När jag gick från sovrummet till köket", "En dikt till min döda fågel" eller "En bruksanvisning för min galaktiska tvättmaskin". Rätt enkla (och framförallt korta) teman, med andra ord. Det kan låta på följande sätt:

Jag började med att ta med glaset som...

/Han som inte vet om det går så bra att lira via Skype med tanke på fördröjningen

Rickard

Urverk speldesign
Pookafiktum
Nu var det några månader sedan jag läste det här, men vore det inte vettigt att använda Skype för att testa detta?

/Han som ska utöva nekromanti på tråden när han får en vettig uppkoppling

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Kom på en grej...

Tips från Coachen
eller Jag Hör Röster...

Parlamentet har en skoj grej där deltagarna ska prata om ett ämne, och så får de hemliga instruktioner via teleprompter. Instruktionerna är av typen "bete dig som en apa", "byt plötsligt åsikt", "kyss din medspelare" eller annat som ger komiskt resultat.

Jag tror att detta borde funka skitbra via Skype; något sämre IRL. Via Skype kan man nämligen skicka privata meddelanden.

Såhär:

En deltagare får ett ämne att prata om, eller väljer själv ett ämne. Vilket som, det är inte viktigt.

De övriga deltagarna skickar i en förutbestämd ordning "hemliga order" till deltagaren, som denne efter förmåga ska genomföra. Det krävs en del lyhördhet från alla inblandade så att man t.ex inte "pratar i mun på varandra" med sina PM osv. Vid litet antal deltagare kan man låta varvet gå två gånger. Sedan byter man talare.

Ingen vinnare koras, om det inte känns absolut nödvändigt. Det anses ohövligt att skicka ett PM alltför snabbt efter att talaren uppenbart börjat reagera på föregående ordergivare.

nå, kan det funka?

Pilzefrau

hon/henne
Kanske, men med både kort, poäng och en satsningsmekanism kan det bli lurigt. Dock har man en "opartisk" drottning som kan ta emot lappar och beslut om satsning och sedan berätta resultatet för alla. Så det borde kunna funka.

MrG

Swashbuckler
Lindeman rollspelet
För att spela krävs minst två pers (fler är bättre) och en någorlunda aktuell tidning.
Spelet har tre typer av roller; intervjuare, Lindeman och så många åhörare som spelare minus två. Man roterar rollerna mellan sig och när alla har varit alla roller är spelet slut.

När det är ens tur att vara intervjuare tar man tidningen och väljer en rubrik, man presenterar rubriken för åhörarna och för att "ta reda mer på ämnet" har man bjudit in en expert på området *pekandes på den spelare som ska vara Lindeman* och presenterar den med en titel och ett förnamn som man själv hittar på (och efternamnet Lindeman förslagsvis).
Något i stil med följande:
Citat:
I dagens GP kan man läsa om nedskräpningen på Styrsös badplats, vi hade tänkt ta reda på mer om ämnet och har därför bjudit in badvakten Mitch Lindeman

Sedan intervjuar man sin Lindeman tills den har en slutkläm eller hittar något annat sätt att avsluta samtalet.

Alla åhörare delar ut poäng (ha gärna något fysiks som mynt eller pokerchips för poäng, det blir krångligare med papper och penna). Man lägger ett poäng för varje gång man skrattar, eller känner sig road (om man inte är så skrattig av sig). När intervjun är över delar Lindeman och intervjuare på poängen.

Men den som är Lindeman tappar en poäng för varje gång den sjävl inte kan hålla minen och intervjuaren tappar på samma sätt två poäng om den inte kan hålla sin min. Det gör att det är praktiskt om alla spelare börjar med en fem poäng.

När man gått laget runt vinner den med mest poäng och utses till kvällens Lindeman (om man inte vill spela en omgång till.

MrG

Swashbuckler
hur kunde jag missa en gammal favorit, funkar hemma men är bäst med publik:

Verbal Kombat
Kampsport utan kroppskontakt. Man beskriver sina handlingar med ord och gester.
Motståndaren beskriver resultatet och vad han gör. Man bollar på så sätt fram och tillbaka i två till tre minuter och sedan avgör motståndarna vem som vunnit.

Man kan även köra till KO om man vill, men det brukar kunna bli längre matcher tills någon ger sig i skratt.

Kotymen är att man inleder med en hoppspark och försöker ge publiken så mycket blod som möjligt.

Och det är passande om man har ett alias som man strider under, gärna fribrottarinspererat, även om många mästare har gått under mer färgstarka namn som: "Klass 9A" (regerande GothConmästare), "Bimbon" (kan vara regerande LinConmästare), "Bonnen" (flerfaldig mästare på både GothCon och LinCon), "B-skådisen" (olika spelare har haft den rollen och tagit hem mästerskap), "Rob Zombie" (LinConmästare tre år i rad), "Ulrich Krausser - den preussiska stridsmaskinen" (den första mästaren av Verbal Kombat på konvent).

-Gunnar alias "Woodworth Butlern" alt. "Bartendern"