Nekromanti Bildgenomgång

Genesis

Ni dés ni maître
Nu har jag, utan att själv riktigt fatta varför, förutom att jag inte kunde sluta när jag väl börjat, tittat igenom bilderna i Gemini. Rollspelet ligger på 235 sidor, och har ett genomsnitt på runt två illustrationer per sida, skulle jag tippa på (även om vissa illustratoner upprepas, tror jag). Följande identifierbara kvinnor kunde jag hitta:

Vän prästinna/modersfigur, s. 30
Fattig, arresterad kvinna som behandlas illa. Ett barn pekar och skrattar åt henne, s. 48
Barsköka med korsett och tydlig klyfta, s. 80
Sexig vixen i läderbaddräkt, s. 116
Korsettbärande kvinna med urringning hålls om (?) av beväpnad karl, s. 131
Illmarigt leende kvinnoansikte, s. 134
Häxa bränns på bål, s. 146
Lättklädd kvinna (läderbaddräkt igen) ligger och kråmar sig på golvet, av outgrundlig anledning, s. 197

Åtta bilder där man överhuvudtaget kunde identifiera en kvinna, och en av dem var varken passiv/offer eller sexualiserad (kvinnoansiktet på s. 134). Värt att notera är att introduktionsäventyret har sju spelledarpersoner som beskrivs i slutet. Ingen av dem är kvinna.

Tsianphiel

Swordsman
Smutsbladet - Tvillingarna
En av tvillingarna söker åskådaren aktivt med blicken, en aktiv och någorlunda dynamisk handling. Den andra lutar huvudet åt höger sida med slutna ögon. Även om det är rärelse i kroppen hos tvillingen som lutar sig åt höger, så är han passiv, sluten för åskådaren. Rörelsen i bilden är uppåt och åt höger, och den har en kraftig bas.

s. 4-5 Riddaren och läsaren
En varelse sitter med en bok i handen, tittar upp mot en riddare som på häst är på väg att slå mot varelsen med sitt svärd. Både riddaren och läsaren är aktiva, även om det förekommer mer energi i riddarens rörelser, mer explosivitet. Hästen är också aktiv och egentligen bildens fokuspunkt, i och med att den söker åskådaren med blicken.

s. 163 Munken
En sluten person, gammal, som står framför ett blyglasfönster. Han är böjd och förmodligen trött. Ögonen är slutna eller finns helt enkelt inte. Mannen är passiv. Det finns ingen kontakt mellan honom och åskådaren, inte heller finns det någon indikation på att mannen är på väg mot något eller avser att göra något.

s. 165 Mannen i hatt
Också detta en sluten person, men lite mindre passiv än munken. Man kan ana att han från under sitt brätte letar efter åskådarens ögon, och den snedställda bilden gör också att det blir en rörelse i bilden från snett nerifrån vänstra hörnet upp emot det övre högra hörnet. Mannen är passiv, men kan vara på väg att göra något, ta tag i något.

s. 171 Personen med vingar
En person som höjer sig över åskådaren och genom att spärra ut vingarna och ställa sig i ett övertag vill betvinga åskådaren. Det här är en i allra högsta grad aktiv person, som avser att hota eller bekräfta sin maktsituation över åskådaren. Det finns tre stora riktningar i bilden, den ena följer tygstycket som blåser i vinden från mitten på vänster sida ner mot högra hörnet, den andra går från ca 1/4 upp i bilden (personens midja) upp emot personens huvud och uppåt och den tredje följer vingbågen på den högra delen av bilden.

s. 172
En man som står med blicken fästad i åskådarens ögon, det är det första man ser på bilden och ett tydligt fokus. Det här är en aktiv person en man som har en avsikt, men som inte deklarerat den än. Handen vilar på höften och den andra handen syns inte. Bakom mannen finns två svärd som drar blicken till sig, så man kan som åskådare misstänka att hans intention är att använda dem. Riktningen i bilden följer mannens kropp och går lätt snett uppåt vänster. En svagare rörelse utgår från nedre högra hörnet och följer svärden mot fönstret som stoppar upp det flödet.

Tsianphiel

Swordsman
Notera att Gemini totalt har ca 254 bilder. 8 av dem innehåller alltså kvinnor, och en av dem är vare sig passiv, offer eller sexualiserad. Imponerande statistik.

Röde Jack

Veteran
Slutsatsen man kan dra är att kvinnor är rent absurt underrepresenterade i Geminis bildmaterial: 8 av 254 bilder = 3,1%!!!

Dock kan man inte dra slutsatsen att kvinnor är mer passiva, sexualiserade eller framställs oftare som offer än män.

För jämnförbar statistik krävs att även alla bilder med män kategoriseras. Nu är jag förvisso ganska övertygad om att procenttalen kommer vara LITE bättre än 1/8, men vi kan inte säga det med säkerhet utan en likadan genomgång.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag är inte förvånad över era slutsatser, det som förvånar mig är dock valet av spel. "Gemini" är ju inte längre i produktion och jag undrar hur många det är som överhuvudtaget spelar det. Vore det inte mer fruktbart att studera ett eller flera av de fortfarande aktiva svenska rollspelen? För jag antar att det bakomliggande syftet inte bara är att utvärdera och uppmärksamma utan även förändra.

Krille

Super Moderator
Bildgenomgång: Panty Explosion

Eftersom det tydligen går att välja att bedöma genusperspektiv i hela rollspelsindustrin efter ett slumpvist valt tio år gammalt utgånget rollspel så borde det gå att göra samma sak efter ett slumpvist valt två år gammalt föga spritt rollspel men som fortfarande finns att få tag på. Så nu tänker jag gå igenom hela Panty Explosion enligt samma kriterier.

1 (framsidan): Passiv. Ledsen blöt skolflicka i ösregn. Passiv.

3 (smutstiteln): Både och. Fyra poserande skolflickor. Nummer 1 och 3 har armarna i kors. Nummer 2 och fyra har armarna efter sidan. Nummer 2 och 3 har definitivt attityd i blicken, medan 1 och 4 mest iakttar. Ändå händer det något i bilden, så den här tillkommer båda kolumnerna.

För övrigt känner jag igen motivet från vinjettbilden till den rätt roliga TV-serien Japanese Schoolgirls, där fyra japanska tjejer testar galna prylar.

7: Passiv. Poserande skolflicka.

19: Passiv. Sittande flicka med händerna i knät. Hon ler upp mot kameran.

22: Samma som smutstiteln, så den här räknas inte i någon kolumn.

29: Aktiv. Flicka i träningsoverall. Hon verkar stå och hoppa och värma upp inför något gymnastiskt, så jag får känslan av att det är en aktiv bild.

30: Aktiv. Flicka i träningskläder stretchar efter träning eller löpning eller nåt.

36: Aktiv. Aningen äldre flicka, hukar sig med samurajsvärd i famnen.

40: Aktiv. Fyra tjejer igen, förmodligen återigen snodda från Japanese Schoolgirls. En fnittrar tillgjort, en håller nallen i händerna, en har en väldigt utmanande blick, och den sista skulle kanske kunna betecknas som passiv.

44: Aktiv. Ansikte på flicka som stirrar in i ögonen på betraktaren. Det är ett underligt glimmer i ögonen, som tillsammans med avsnittet om psykiska krafter (speciellt biten om hur man spränger huvuden) ger ett aktivt intryck.

48: Passiv. Skolflicka axlar skolväska.

57: Aktiv. Äldre tjej med tank top och håret har lyft sig av okända krafter. Hon har den där skumma "under luggen"-blicken som skrämmer skiten ur mig.

61: Passiv. Flicka lutar sig mot pelare, omgiven av tentakler. Hon ser rätt drogad ut eller möjligen fullständigt galen, men ser inte ut att vara på väg att göra något.

65: Passiv. Skrämd flicka i träningsoverall med händerna för munnen.

77: Passiv. Poserande flicka. Hon ler sött och tittar på betraktaren, men det är ungefär så aktiv hon är.

81: Passiv. Flicka står med händerna bakom ryggen och ler blygt. Jag får en känsla av att det är hennes första dejt.

96: Passiv. Flicka sitter på marken och stödjer sig mot händerna bakom sig. Hon tittar busigt upp mot betraktaren.

100, baksida. Samma som på sidan 40 fast i färg, så den här räknar jag inte heller.

---

Spelet innehåller alltså 18 bilder, varav två förekommer två gånger, så vi har 16 bilder.

Av dessa föreställer 16 kvinnor och 0 män.

Av kvinnobilderna är 7 aktiva och 10 passiva. Däribland finns en som räknas till båda kolumnerna, så vi kan säga 6,5 aktiva och 9,5 passiva, eller 40% aktiva och 60% passiva.

Mansbilderna är för få (0) för att kunna utföra statistik på.

Så svaret på frågeställningarna blir:

1: Nej.
2: Går inte att svara på eftersom urvalet är för litet.

---

Slutsats: genom att välja rätt spel kan man få precis vilka slutsatser som helst om genusrepresentationen i bilder. Att bara plocka ett tio år gammalt spel (eller för den delen två år gammalt) och genomföra analys på den och utifrån det dra slutsatser om hela rollspelsindustrin tycker jag inte håller som argumentation.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Bildgenomgång: Panty Explosion

Däremot kan det vara rimligt att se på de stora spelen i hobbyn -- D&D, WoD, Exalted, Warhammer och de andra man nästan alltid kan förvänta sig att hitta i spelbutiker. För den svenska marknaden skulle det motsvaras av DoD, Eon, Mutant och liknande. Nu har jag varken tillgång till böckerna eller tid, men det vore intressant.

krank

Går ondskans ärenden

Finns det någon som faktiskt menat att den här enskillda undersökningen skulle "bedöma genusperspektiv i hela rollspelsindustrin"? Jag som tyckte att det lät som att folk valde Gemini för att det låg närmast till i bokhyllan...

Kort sagt, du kritiserar undersökningen för något den såvitt jag åtminstone ser inte ens försöker göra.

Rickard

Urverk speldesign

Krille said:
Eftersom det tydligen går att välja att bedöma genusperspektiv i hela rollspelsindustrin efter ett slumpvist valt tio år gammalt utgånget rollspel
"Det jag personligen kommer tycka är intressant är hur vi skiljer oss åt när vi bedömer bilden."

Sedan: "Vad åtminstone jag INTE vill se i tråden är diskussion kring trådens existens där någon framför hur korkad en sådan här sak är. Gör det i så fall i länken som jag gav först av allt längst upp i inlägget."

Men tack för att du bidrog med annat än bara det där, nämligen en bildanalys av ett annat rollspel. Jag kommer att tänka på det när jag drar min slutsats.

/Han som undrar var Krille tolkade det Han citerade

Krille

Super Moderator

Han said:
"Det jag personligen kommer tycka är intressant är hur vi skiljer oss åt när vi bedömer bilden."
...fast det var det väl ingen som försökte med. Folk började ju analysera olika bilder.

Han said:
Sedan: "Vad åtminstone jag INTE vill se i tråden är diskussion kring trådens existens där någon framför hur korkad en sådan här sak är. Gör det i så fall i länken som jag gav först av allt längst upp i inlägget."
Till att börja med låste jag den tråden.

För det andra så är det inte trådens existens jag ifrågasätter, inte heller bildanalysens behov. Det jag ifrågasätter är valet av rollspel.

Rickard

Urverk speldesign
Vad menar jag med landskap?
Något som visar en övergripande vy. Det kan vara människor, men landskapet ligger i fokus i det att den tar upp en större del av bilden.

Passivt landskap är sådant som visar upp något, typ fartyg i hamnen, en byggnad, gruvöppning med mera.

Aktivt landskap visar saker som händer, som fältslag, fartyg på vatten som är på väg någonstans eller ett torg som vimlar med folk.

Förklaring av det nedan
Jag har nöjt mig med att lägga in sidnumreringar endast. Har jag lagt in färger så är det flera personer på bilden som passar in i olika kategorier. Vissa bilder har haft rustningar och då har jag med ett undantag (en man) kategoriserat dem som oidentifierbara. Jag undantar bilderna på män i introäventyret (som enbart bestå av män) då porträtt alltid är passiva.

Landskap, passiv
19, 27, 28, 31, 37, 38 (3 bilder), 39, 41, 43, 49, 51, 52, 53, 55, 57, 65, 69, 73, 87, 91, 97, 105, 107, 109, 111, 113, 119, 123, 125, 127, 128, 129, 131, 137, 141, 145, 148, 151, 157, 158, 181, 186, 214, 215.
Totalt: 46

Landskap, aktiv
28 (2 bilder), 29, 32, 54, 61, 63, 67, 76, 79, 81, 82, 93, 121, 125, 129, 139, 143, 177, 179, 187, 189.
Totalt: 22

Man, passiv
20, 24, 25, 33, 36, 40, 42, 46, 50, 56, 59, 60, 62, 64, 68, 70, 77, 80, 89, 92, 94, 100, 103, 106, 108, 112, 114, 115, 119 (2 bilder), 122, 122, 126 (2 bilder), 133, 135 (2 bilder), 141, 142 (serie om fyra bilder), 144 (serie om fyra bilder), 146, 147, 149, 150, 152, 154, 156, 159, 163, 165, 169, 171, 173, 183, 184, 188, 190, 195, 199, 207, 212, 213, 214.
Totalt: 63

Man, aktiv
18, 23, 48, 80, 86, 104, 118 (monster), 122, 123, 124 (en serie om fyra bilder), 125, 126, 128 (en serie om fyra bilder), 130 (en serie om fyra bilder), 131, 132 (en serie om fyra bilder - mest män), 134, 135 (2 bilder), 136 (en serie om fyra bilder), 138 (en serie om fyra bilder), 140 (2 män i en serie av fyra bilder), 142 (serie om fyra bilder), 144 (serie om fyra bilder), 146 (2 bilder), 147, 150, 153, 155, 160, 175, 176, 178, 185 (en serie om fyra bilder), 191 (2 män), 205, 209 (2 män), 210, 211 (3 män), 215,
Totalt: 41 (visandes 45 män)
Kommenar: När det har varit en bildserie, så har jag endast räknat de som en bild.

Kvinna, passiv
30, 48, 80, 116, 146, 197
Totalt: 6 bilder

Kvinna, aktiv
131, 134 (en serie om fyra bilder som visar en kvinna som agerar)
Totalt: 2 bilder
Kommenar: När det har varit en bildserie, så har jag endast räknat de som en bild.

Oidentifierbar (man, kvinna, grupperingar eller djur)
4-5, 21, 25, 34, 35, 44, 45, 66 (3 bilder), 71, 74, 78, 83, 84, 85, 88 (3 bilder), 96, 98, 101, 102, 117, 119, 120 (3 bilder), 122, 122, 124, 125, 127, 133, 137, 139, 143, 145, 147 (2 bilder), 192, 214 (3 bilder), 215 (2 bilder),
Totalt: 46 bilder

Spelexemplet på sidan 57 innehåller fyra manliga deltagare (inklusive spelledare) som har två manliga rollpersoner och en kvinnlig.

Totalt antal bilder: 215 (kan ha räknat fel)
Landskap: 32 %, där 32 % är aktiva (totalt: 10 %).
Män: 48 %, där 39 % är aktiva (totalt: 19 %).
Kvinnor: 4%, där 25 % är aktiva (totalt: 1 %).

Totala summan övergår 100 procent, för att vissa bilder förekommer fler gånger.

/Han som är föga förvånad över att det är fler män är kvinnor, men blev överraskad över hur få kvinnor som tecknats

Rickard

Urverk speldesign
Krille said:
Han said:
...fast det var det väl ingen som försökte med. Folk började ju analysera olika bilder.
Ja, man måste ju kunna analysera bilder för att ha något att diskutera. Däremot så sträcks inte detta ut till att omfatta en generaliserande analys av rollspel, vilket du trodde detta var. Jag har inte skrivit något om slutsatserna som man ska dra, bara en kort genomgång av hur vi ska analysera. För det är åtminstone sådant som jag ville diskutera.

Att det är fler män än kvinnor i de flesta spel visste väl vi alla (hoppas jag), men hur känsliga är vi för att se om kvinnor reducerats till "våp" jämtemot män? Jag personligen tycker inte att det spelar så stor roll om män eller kvinnor är i minoritet i bilder; att sträva efter 50-50 är bara fånigt. Däremot kan det vara vettigt att tänka på hur de framställs.

Panty Explosion hade nog varit annorlunda om hundra procent varit passiva eller om hundra procent varit aktiva. Sedan diskuterar kanske inte jag det här från genusperspektivet, utan hur man kan förmedla sitt rollspel till spelledaren. Det har kommit upp ibland hur tråkigt det är med posande bilder och med bilder på vapen. Hade bilderna dock bidragit till ett sammanhang (aktiva) så blir de genast mer intressanta. Jag fick fram att 30 % av de bilder som jag analyserade ansåg jag vara aktiva. Jag hade hellre haft en siffra på 60-70 %.

Krille said:
Han said:
Till att börja med låste jag den tråden.
Vilket var min poäng. Om den andra tråden är låst (vilket jag visst om), så säger det bara hur infekterat det är att diskutera sådant. Så droppa ämnet och snälla - svara inte på just denna del av inlägget.

/Han som inte tycker att valet av rollspel spelar roll, eftersom tråden handlar om hur man gör bildanalysen och inget annat

Rickard

Urverk speldesign
Genesis said:
Korsettbärande kvinna med urringning hålls om (?) av beväpnad karl, s. 131
Jag såg kvinnan på den här bilden som aktiv för hon hejar med handen och har ett lika stort leende på sitt ansikte som mannen. Kläderna tänkte jag inte ens på, eftersom jag antog det var en del av modet i rollspelet. Mannen kan antas hålla om kvinnan, men kvinnan kan lika gärna också antas hålla om mannen.

Illmarigt leende kvinnoansikte, s. 134
Hela sidan består av en bildsekvens där först man ser en prästgestalt och en folkmassa, sedan en mässande präst som har handen över en gestalt följt av en bild där prästen rycker till och till sist kvinnans illmariga leende. Jag håller med om att hon är aktiv men på andra grunder. Jag tycker även prästen är aktiv i allt han gör, även om han är förfärad och backar undan lite i den tredje bilden.

/Han som först i analysen såg att bilderna faktiskt hörde ihop med varandra

Rickard

Urverk speldesign
Tsianphiel said:
s. 171 Personen med vingar
En person som höjer sig över åskådaren och genom att spärra ut vingarna och ställa sig i ett övertag vill betvinga åskådaren. Det här är en i allra högsta grad aktiv person, som avser att hota eller bekräfta sin maktsituation över åskådaren. Det finns tre stora riktningar i bilden, den ena följer tygstycket som blåser i vinden från mitten på vänster sida ner mot högra hörnet, den andra går från ca 1/4 upp i bilden (personens midja) upp emot personens huvud och uppåt och den tredje följer vingbågen på den högra delen av bilden.
Eftersom personen är lutad bakåt, verkar dra tygstycket ifrån mig som betraktare samt slår ut med vänsterarmen så antog jag att det var en passiv bild. Ängeln spärrar även upp vingarna för att försvara sig (göra sig stor). Hade inte regnet fallit som det gör, så hade jag mer fått en bild av att ängeln tornar upp sig framför mig.

Texten till bilden säger: "Främlingen tog två steg tillbaka så han fick ryggen mot byns brunn och titttade sig desperat omkring. Han gjorde en ansats att försöka fly dem väg han kommmit men hans väg blockerades genast av två ordensriddare och så anföll de med full kraft. Det var då det hände. Ingen av de som bevittnade händelsen var efteråt säkra på vad de egentligen hade sett. När de förhördes av inkvisitionens utsända berättade de förvirrat om hur främlingen hade tycks växa och hans kläder formats till vingar. Sedan hade han lyft från marken som en jättelik fladdermus och under honom hade torget förvandlats till ett brinnande inferno."
Gemeni, sida 171 (ja, det finns två stavfel i texten. De har även den irriterande tendensen att skriva "innevånare".)

Det känns som om jag får byta åsikt. :gremsmile:

Tsianphiel said:
s. 172
En man som står med blicken fästad i åskådarens ögon, det är det första man ser på bilden och ett tydligt fokus. Det här är en aktiv person en man som har en avsikt, men som inte deklarerat den än. Handen vilar på höften och den andra handen syns inte. Bakom mannen finns två svärd som drar blicken till sig, så man kan som åskådare misstänka att hans intention är att använda dem. Riktningen i bilden följer mannens kropp och går lätt snett uppåt vänster. En svagare rörelse utgår från nedre högra hörnet och följer svärden mot fönstret som stoppar upp det flödet.
Bra iakttagelser. Jag var inte lika klarsynt och tänkte att mannen är passiv och bara tar en cool pose, ungefär som när man ska ta bilder på en fest och "objekten" vill se coola ut genom att sänka sitt huvud och se grym ut. I övrigt så får jag intrycket av att jag blickar ner på honom. Hans nedåtsänkta huvud (underkastelse [eller koncentration]) i kombination med att han viker ut armen för att göra sig stor, ger intrycket av att han är undergiven eller visar respekt i form av någon soldatmanöver.

/Han som tycker det är intressant att se att andra bedömer mer efter linjer medan han läser kroppspråket

Tsianphiel

Swordsman
Det finns 93 bilder som tydligt avbildar män i Gemini, 31 bilder som har personer vars könstillhörighet är otydlig (men som jag förmodligen inte vore helt fel ute att tolka som män) och runt 40 bilder på grupper (där två av kvinnobilderna ingår). Skall man räkna enbart på mansbilderna finns det 12 bilder som framställer män som offer eller passiva. Det är 13% av 93 bilder.

Tsianphiel

Swordsman
Nej, syftet var att analysera bilder, så valet av rollspel var mindre intressant. Gemini hade både jag och Han, så det verkade lämpligt. Det finns också ett tiotal mycket vackra helsidesfärgbilder i det rollspelet som i alla fall jag tycker är tydliga ur ett passivt/ aktivt hänseende.

Att jag sedan svarade Genesis med siffror var för att ge lite perspektiv på det hela.

Vad det gäller en statistisk sammanställning på rollspel håller jag på med en sådan, och den tar upp 40 rollspel från mitten på 90-talet till nyutgivet (flest nyutgivna som fortfarande finns i produktion). Det varierar ganska vilt mellan olika tillverkare. Det finns de som gjordes på 90-talet som är "bättre" än många som kommer ut nu och tvärtom, så det handlar nog enbart om tillverkarnas preferenser och medvetenhet. Där, däremot, handlar det om att lyfta genusfrågan.

Rickard

Urverk speldesign
Tsianphiel said:
Det finns 93 bilder som tydligt avbildar män i Gemini, 31 bilder som har personer vars könstillhörighet är otydlig (men som jag förmodligen inte vore helt fel ute att tolka som män) och runt 40 bilder på grupper (där två av kvinnobilderna ingår). Skall man räkna enbart på mansbilderna finns det 12 bilder som framställer män som offer eller passiva. Det är 13% av 93 bilder.
Hur kom du fram till 12 bilder? Det var ju massor av män som endast föreställdes med porträtt. Sedan var det en bunte med fångar, tiggare och övrigt som åtminstone jag klassade som passiva. Jag hittade 63 bilder på passiva män. Det är en rätt stor skillnad.

/Han som antar att skillnaden finns i det första inlägget han svarade Tsian

Tsianphiel

Swordsman
Söker den avbildade mannen ögonkontakt med betraktaren (vilket ingick i kriteriet för aktiv) så räkar jag bilden som aktiv.

Det är svårt att sitta och analysera bilder utifrån "aktiv/passiv" kriteriet, eftersom en del av analysen utgår ifrån betraktarens kulturella bakgrund. Man kan säga att det finns tre lager:

Det avbildade - vad finns med på bilden? En person, ett svärd. en bägare osv

Det avsedda - vad hade upphovsmannen för avsikt att kommunicera med bilden? En berättelse, ett tillstånd, en handling osv

Betraktarens kulturella bakgrund och tolkning av bilden - hur ser betraktaren på bilden? Vilka värden lägger han eller hon in i den? Vilken kulturell bakgrund har betraktaren? Vi relaterar alla till bilder genom att koppla dem till vår egen kultur och till den rådande normen.

Att läsa - för den intresserade:
Bo Bergströms "Bild och Budskap"
Yvonne Waern, Rune Pettersson och Gary Svensson "Bild och föreställning - om visuell retorik"
John Berger "Ways of Seeing"
Jonathan Bignell "Media semiotics - an introduction"

Röde Jack

Veteran
Just ögonkontakt kan jag tycka är ett mindre bra mått på om den avbildade är aktiv eller ej. Inom pornografin, liksom inom odalisktraditionen inom måleriet och en rad andra motiv, är det väldigt vanligt att den undergivna kvinnan söker ögonkontakt med betraktare liksom för att få bekräftelse eller söka den underförstått manliga betraktarens tillstånd.

Snarare bör man kanske se till om den avbildade är ett objekt, i det att vi som bektraktare förväntas sexualiserar och se personen som ett "object of desire", eller om den avbildade är ett subjekt, dvs någon vi förväntas identifiera oss med.

Och när du ändå plockar in intention i beräkningen så kan jag tycka att det är på sin plats med en diskussion om rollspelsbildens produktionsförhållanden.

De flesta bildbeställningar är endast en eller två meningar. (Även om detta naturligtvis kan variera från fall till fall.) Sedan får illustratören själv fylla i alla detaljer och skapa en dynamisk bild. Således tycker jag att man mindre borde söka ansvaret för kvinnors objektifiering i rollspelsbilder hos skribenter och konstruktörer, och mer lägga ansvaret på illustratörer. För i slutändan är det dessa som tolkar en bildbeställning och utformar den slutgiltiga bilden.