Vad har ni spelledare för konkreta ideer på förbättringar till Eon rollspelet som SL kan börja tillämpa omgående?
Vad upplever ni spelare som påtagliga brister (ur ert spelarperspektiv) och vilken lösning på problemet föreslår ni?
Detta är mitt bidrag till tråden:
Problem #1
Jag beundrar alla författare som skrivit Mundana. Ni har gjort ett jättebra arbete. Jag skulle aldrig kunna göra något bättre. Men jag upplever att det är för mycket "Ereb Altor känsla" (ursäkta uttrycket). För många kockar som kokar soppan så att säga. En salig blandning av folkslag med vitt skilda styrelseskick, befolkningsmängder och utvecklingsnivåer utan några realistiska samband. Religionerna skulle må bra av ordspråket "less is more". Det finns för få platser i världen som verkligt outforskade.
En tänkbar lösning:
Det bästa hade kanske varit att skriva om Geografika Mundana och alla geografiska supplement helt och hållet så att det inte blir så motsägelsefullt. Det tar för lång tid och jag saknar kunskapen.
Istället har jag låtit många länder som beskivs i Geografika Mundana vara utdöende civilizationer som saknar ett etablerat styre. De folkslag som trots allt existerar i dessa områden, är mer isolerade från omvärlden än vad Geografika Mundana gör gällande. På så vis slipper jag ta ställning till hur de skall interagera med resten av spelvärlden. Jag har befolkat dessa områden med vilda djur och monster. De flestaa städer i dessa "länder" är förfallna och övervuxna. Somliga ligger halvt begravda i sandmassor. Det finns nu mycket större outforskade områden på kartan än tidigare.
Jag har begränsat antalet etablerade religioner till 10 stycken (från de 26 som beskrivs i boken "Religioner"). Övriga religioner har jag antingen tagit bort helt eller också så är de utdöda religioner som RP kan hitta spår av under sina upptäcksresor. Religioner fyller en mer konkret funktion i min kampanjvärld - då Gudar nu är närvarande och de har verklig makt att ge till dem som tror. De är inte längra passiva betraktare. Det råder en balanserad maktkamp mellan religion och de mörka krafterna & dess magi. Framgång i kampen mot det kommande mörkret är lika mycket ett slag i andevärlden som i den materialla världen. Så har i varje fall jag valt att se det. Skugglandet är en mycket intressant företeelse som jag gillar skarpt.
Vad ser ni själva för problem och tänkbara lösningar med Eon som kan utveckla rollspelet till nya höjder?
/Eagle
Vad upplever ni spelare som påtagliga brister (ur ert spelarperspektiv) och vilken lösning på problemet föreslår ni?
Detta är mitt bidrag till tråden:
Problem #1
Jag beundrar alla författare som skrivit Mundana. Ni har gjort ett jättebra arbete. Jag skulle aldrig kunna göra något bättre. Men jag upplever att det är för mycket "Ereb Altor känsla" (ursäkta uttrycket). För många kockar som kokar soppan så att säga. En salig blandning av folkslag med vitt skilda styrelseskick, befolkningsmängder och utvecklingsnivåer utan några realistiska samband. Religionerna skulle må bra av ordspråket "less is more". Det finns för få platser i världen som verkligt outforskade.
En tänkbar lösning:
Det bästa hade kanske varit att skriva om Geografika Mundana och alla geografiska supplement helt och hållet så att det inte blir så motsägelsefullt. Det tar för lång tid och jag saknar kunskapen.
Istället har jag låtit många länder som beskivs i Geografika Mundana vara utdöende civilizationer som saknar ett etablerat styre. De folkslag som trots allt existerar i dessa områden, är mer isolerade från omvärlden än vad Geografika Mundana gör gällande. På så vis slipper jag ta ställning till hur de skall interagera med resten av spelvärlden. Jag har befolkat dessa områden med vilda djur och monster. De flestaa städer i dessa "länder" är förfallna och övervuxna. Somliga ligger halvt begravda i sandmassor. Det finns nu mycket större outforskade områden på kartan än tidigare.
Jag har begränsat antalet etablerade religioner till 10 stycken (från de 26 som beskrivs i boken "Religioner"). Övriga religioner har jag antingen tagit bort helt eller också så är de utdöda religioner som RP kan hitta spår av under sina upptäcksresor. Religioner fyller en mer konkret funktion i min kampanjvärld - då Gudar nu är närvarande och de har verklig makt att ge till dem som tror. De är inte längra passiva betraktare. Det råder en balanserad maktkamp mellan religion och de mörka krafterna & dess magi. Framgång i kampen mot det kommande mörkret är lika mycket ett slag i andevärlden som i den materialla världen. Så har i varje fall jag valt att se det. Skugglandet är en mycket intressant företeelse som jag gillar skarpt.
Vad ser ni själva för problem och tänkbara lösningar med Eon som kan utveckla rollspelet till nya höjder?
/Eagle