Re: Viktig information om GSL
Hunk said:
Magnus kan säkert ge ett mycket bättre svar på den frågan än jag
Hunk är för blygsam. Det är helt korrekt så som han säger.
Allt grundar sig på ett lagutlåtande om att spelmekanik inte kan copyright-skyddas ("slå 1t6" går liksom inte att säga på så många olika sätt), och att det är tillåtet att indikera att en produkt kan användas med en annan från en annan tillverkare ("kan användas med Monopol!", typ).
Detta sammantaget har gett det som några personer tolkar som ett lagutrymme att göra D&D-kompatibla produkter utan att följa GSL, helt inom ramen för vad som är tillåtet inom den lagstadgade copyright-lagen.
Den som har mycket mer koll på detta är peterb, som på wrnu allt som oftast pratat om detta även i samband med OGL.
Vad som är värt att notera är att det inte alls är klarlagt om det ovanstående stämmer. Dancey tycker en sak, och till exempel David S. Kenzer en annan. Kenzer är för övrigt IP-advokat i sitt riktiga liv.
Men, ingen vet, och ingen har testat. De som använder denna strategi utgår från att WotC inte kommer att testa den i domstol, eftersom det är så uppenbart att WotC har fel. Själv skulle jag inte gå den vägen, men det är ju bara jag det.
/Magnus