Nekromanti OGL Produkter

Flurtis

Hero
Hur ser framtiden ut? Vilka "icke-Wizard" produkter har tillkänna givits? Den första Augusti får dom första med 5000$ lisensen börja ge ut produkter. Jag vet att Goodman ger ut ett par äventyr i September samt Kenzer släpper en "Copyright" och inte OGL av Kingdoms of Khalamar. Nån som har hört något från Necromancer om release datum på deras Tome of Horror?

//Flurtis

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Viktig information om GSL

flurtis said:
Den första Augusti får dom första med 5000$ lisensen börja ge ut produkter.
Såvitt någon utanför WotC vet, betalade ingen de 5000 dollars de ville ha för första vågens licens, som de kallade det.

Det innebar att WotC drog in det upplägget, alltså att någon betalar 5000 dollars och får släppa tidigare än de andra.

Enligt den GSL som slutligen släpptes, får man börjar sälja GSL-produkter först den första oktober, 2008.

Man får dock börja ge ut material som är gratis innan den första oktober, 2008.

De som jag vet är på tåget är:

Mongoose
RedBrick
Dias Ex Machina

Några som tänker på det är:

Necromancer Games
Goodman Games (kanske)

Några som kör utan GSL, utan kör det som kallas "The Copyright Route":

Goodman Games (kanske)
KenzerCo
Adamant Entertainment

Några som troligen inte kommer att köra GSL:

Paizo (de partnar med Necromancer)
Green Ronin

Det är det jag vet idag.

/M

Hunk

Hero
Re: Viktig information om GSL

Jag tror att Necromancer definitivt kommer att köra GSL på sin Advanced Player's Guide. Jag tror också att de kommer att släppa äventyr under GSL. Däremot har de uttryckt starkt tveksamhet till att släppa redan etablerade produktlinjer (som Tome of Horrors) under GSL, eftersom de då är förbjudna av licensen att släppa nya produkter under samma linje som OGL (och sälja gamla PDF:er under OGL). Även produkter vars IP delvis är licensierat från andra (som Judges Guild) är det tveksamt om de kommer släppa under GSL. Det troliga är nog att Necromancer släpper en monsterbok till 4E under GSL, men att den kommer att ha ett annat namn än Tome of Horrors.

Goodman har annonserat 4E-produkter före första tillåtna försäljningsdatum den 1 oktober. Det tyder på att de antingen har en deal med Wizards eller att de kör "The Copyright Route". Det senare känns troligare än det förra, men det är svårt att veta...

Hunk

Hero

Magnus kan säkert ge ett mycket bättre svar på den frågan än jag, eftersom jag är fullständigt okunnig när det gäller amerikansk immaterialrätt (och svensk också för den delen). I princip torde det dock innebära att man i likhet med t.ex. Mayfairs gamla Role-Aids, ger ut produkter som är kompatibla med 4E utan att använda sig av GSL. I det läget får man förmodligen vara försiktig, så att man inte använder sig av WotC:s IP på ett otillåtet sätt, men exakt vad man har rätt att göra låter jag dem som vet besvara. Jag har i alla fall inte fått någon som helst klarhet av att läsa diverse diskussioner om det på amerikanska rollspelsforum, eftersom olika personer hävdar olika saker och vissa av dem förmodligen (i likhet med mig) inte har någon som helst koll på immaterialrätt.

För att få lite mer orientering kan det vara värt att läsa Ryan Danceys kommentarer till nedanstående blogginlägg som kommenterar Kenzers publicering av 4E-kompatibel Kalamarbok:
http://weblog.xanga.com/RPGpundit/665368508/item.html
Ryan borde i alla fall ha halvhyfsad koll.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Hunk said:
Magnus kan säkert ge ett mycket bättre svar på den frågan än jag
Hunk är för blygsam. Det är helt korrekt så som han säger.

Allt grundar sig på ett lagutlåtande om att spelmekanik inte kan copyright-skyddas ("slå 1t6" går liksom inte att säga på så många olika sätt), och att det är tillåtet att indikera att en produkt kan användas med en annan från en annan tillverkare ("kan användas med Monopol!", typ).

Detta sammantaget har gett det som några personer tolkar som ett lagutrymme att göra D&D-kompatibla produkter utan att följa GSL, helt inom ramen för vad som är tillåtet inom den lagstadgade copyright-lagen.

Den som har mycket mer koll på detta är peterb, som på wrnu allt som oftast pratat om detta även i samband med OGL.

Vad som är värt att notera är att det inte alls är klarlagt om det ovanstående stämmer. Dancey tycker en sak, och till exempel David S. Kenzer en annan. Kenzer är för övrigt IP-advokat i sitt riktiga liv. :gremsmile:

Men, ingen vet, och ingen har testat. De som använder denna strategi utgår från att WotC inte kommer att testa den i domstol, eftersom det är så uppenbart att WotC har fel. Själv skulle jag inte gå den vägen, men det är ju bara jag det. :gremgrin:

/Magnus

Snow

Swashbuckler

Det innebär väl ett visst mått av bekymmer rent textmässigt. Jag har kollat på markers från www.fierydragon.com som verkar gå den vägen. Saker som uppenbart är wotc:s ip måste döpas om för att inte ge dem något att hugga på. Dragonborn döps om till Dragonkin. Eller är det en extra försiktighetsåtgärd?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Snow said:
Dragonborn döps om till Dragonkin. Eller är det en extra försiktighetsåtgärd?
Just Dragonborn som blir Dragonkin är ett sätt att vara mer säker. Förut fanns det företag som skapade äventyr som använde HTK iställt för Hit Points, och så vidare (Oldtimer vet allt om det där).

Så ja det är en säkerhetsåtgärd. Det finns de som vill ta fajten med WotC ... eller vänta ...

Det finns väldigt många högljudda människor på internet som vill att NÅGON ska ta fajten med WotC, för att de är säkra på att WotC skulle förlora.

De vill inte ta fajten själva, vilket borde säga något om hur kassaskåpssäkert deras resonemang är.

Allt är helt enkelt, precis som Dancey försöker säga, oklart och det finns inga garantier för att den ena eller den andra sidan skulle ges rätt i en domstol.

/M

Flurtis

Hero

SÅ efter att surfat runt lite (på Magnus nämnda rollspels utgivare) har jag hittat följande:

Goodman Games släpper under GenCon i september 4st lvl 1 äventyr, enligt deras hemsida.

Kenzer CO har redan släppt Kingdoms of Khalamar.

Mongoose har tillkänna givit att dom släpper Wight Recon i Oktober.

Adamant Entertainment har redan gett ut ett lvl 1 äventyr och tillkänna givit en produktlinje av äventyr till 4th ed.

Red Brick har tillkäna givit Eartdawn till 4th edition rules

Dias Ex Machina har tillkänagivit Amethyst till 4th edition.

Kan vi säga att detta är vad vi kommer att få se under hösten till 4th edition? Eller vad säger du Magnus, ser du några fler produkter som kan komma ut till 4th edition innan nyår?

//Flurtis

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

flurtis said:
Kan vi säga att detta är vad vi kommer att få se under hösten till 4th edition?
Green Ronin tillkännagav att de endast ska uppdatera Character Record Folion till 4e, och sen inget, zip, nada.

Chris Pramas verkar vara sur på WotC.

http://greenronin.com/2008/07/green_ronin_and_4e.php

Intressant läsning. Värt att notera är att det för Green Ronin är en helt annan världsbild än det är för till exempel mig, om jag skulle vilja satsa på GSL. Jag har inget att skydda, emedan Green Ronin har massor av saker som potentiellt kan påverkas av hur WotC hanterar GSL, om Green Ronin skulle gå med.

Så tills WotC ändrar i licensen så att den blir smartare, så är alltså inte Green Ronin med.

/M

Flurtis

Hero

Hmm mycket intressant. Verkar som om WotC har dragit åt snaran rejält den här gången.

Så inga produkter från Green Ronin alltså. Kanske kan situationen ändras ifall vi får en rättslig tvist angående "Copyright route" med exempell Kenzer & CO som vinnare. Ett sådant domstol borde väll vara ödestigert för GSL?

Om nu wizard går den vägen, vilket för mig verkar väldigt troligt med tanke pu hur mycket Kenzer har varit inne och tasslat på D&D i Kingdoms of Khalamar. Jag menar annars ger dom ju signalen att dom tänker finna sig i "Copy Route" vilket gör att GSL blir väldigt svag. Jag tror att Wizard har gjort den osmart med flit. Vilket jag fullkomligt förstår.

Fast nu spekulerar jag bara. Lite synd är det att vi inte kommer att få se ett vettigt samarbete mellan något mindre rollspelsföretag och Wizards. Hoppas att Goodman games inte gått Copy Route utan verkligen fått till ett BRA avtal med Wizards. Skulle vara väldigt trevligt att se.

//Flurtis