Det startades en tråd om utomjordingar på OT-forumet som fick mig att tänka på ett par olika saker. En av dessa saker var att icke-mänskliga raser i rollspel -- oavsett om det rör sig om någon fantasyvariant av halvmänniska eller om det rör sig om utomjordingar -- ofta är väldigt tråkiga och begränsade. Det som gör dem tråkiga är att de i 9 fall av 10 bara är som en människa, men utan människans alla möjligheter. Till skillnad från människan kan icke-människan bara välja en delmängd av de yrken som är öppna för människor och de har inte riktigt tillgång till alla de personlighetsdrag man kan finna bland människor. Jag tycker att det är trist, och väljer sällan att spela icke-människor i de spel som tillåter det, eftersom allt man kan göra med icke-människor kan man även göra med en människa, så varför krångla till det?
Det här är inte bara ett problem i rollspel, utan även i den litteratur och de tv-serier som rollspelen hämtar sin inspiration ifrån. Människorna är varierade, icke-människorna är enhetliga. visst finns det undantag, men det är så det brukar se ut i den genomsnittliga fantasyromanen eller Star Trek-klonen.
Vad jag undrar nu är: Hur ska man göra för att göra icke-människorna lika intressanta som människorna? Hur ska man göra för att få dem att bli mer än en mänsklig subkultur med skumma öron eller näsor? Frågan är väl lite om man kan skapa några spelbara personlighetstyper som ligger utanför det mänskliga registret, och det känns som en ganska klurig uppgift.
/tobias
Det här är inte bara ett problem i rollspel, utan även i den litteratur och de tv-serier som rollspelen hämtar sin inspiration ifrån. Människorna är varierade, icke-människorna är enhetliga. visst finns det undantag, men det är så det brukar se ut i den genomsnittliga fantasyromanen eller Star Trek-klonen.
Vad jag undrar nu är: Hur ska man göra för att göra icke-människorna lika intressanta som människorna? Hur ska man göra för att få dem att bli mer än en mänsklig subkultur med skumma öron eller näsor? Frågan är väl lite om man kan skapa några spelbara personlighetstyper som ligger utanför det mänskliga registret, och det känns som en ganska klurig uppgift.
/tobias