Nekromanti Fråga om Amber

Ram

Skev
Jag är lite nyfiken på Amber. Vad har det för coola features månne?

Krille

Super Moderator
Re: Rollspel utan så värst mycket våld?

Ram said:
Jag är lite nyfiken på Amber. Vad har det för coola features månne?
Roger Zelaznys värld.

Tja, det och att man inte rullar tärningar. Man auktionsbjuder på fyra värden istället, och den som är bäst är bäst och vinner automagiskt. Är man inte bäst tillbringar man tokmycket tid med att fuska.

Ram

Skev
Re: Rollspel utan så värst mycket våld?

Krille said:
Roger Zelaznys värld.

Tja, det och att man inte rullar tärningar. Man auktionsbjuder på fyra värden istället, och den som är bäst är bäst och vinner automagiskt. Är man inte bäst tillbringar man tokmycket tid med att fuska.
Mjo, det var faktiskt en av anledningarna att jag över huvud taget var nyfiken; Jag läste nyligen min första Amber-bok och tyckte att det borde kunna lämpa sig för ett kul och annorlunda rollspel (skuggorna, mönstret, trumfarna och övermänniskor). Jag fick lust att knåpa ihop något liknande de Fate cards som finns i datorspelet Septerra core, men jag funderar förståss på hur det riktiga spelet funkar.

Men auktionsbjuder på värden och spendera tid med att fuska? Please elaborate. :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Amber Diceless Roleplaying (OT)

Ram said:
Men auktionsbjuder på värden och spendera tid med att fuska? Please elaborate. :gremsmile:
Varje rollperson har fyra värden, Psyche, Strength, Endurance och Warfare. Varje spelare får 100 poäng, med vilka man bjuder på de där. Det man bjuder blir ens värde, och vinner man auktionen så blir man bäst på det där. Bjuder jag 66 poäng och vinner så skriver jag ner 66 poäng plus att jag är bäst, och drar av de 66 från mina 100. Bjuder jag 65 på Strength och inte vinner så spenderade jag 65 poäng och skriver ner 65 på Strength, men jag är inte bäst.

Och liksom, den som är bäst är bäst. Man jämför helt enkelt värden: den som är bäst vinner. Är de två värdena näraliggande så tar vinsten längre tid och kräver mer ansträngning. Är man inte bäst får man fuska, antingen genom att skifta över till ett värde där man är bättre (exvis en brottningsmatch som börjar med Strength kan gå över till Warfare om någon drar vapen), eller genom att muppa med omständigheterna så att man själv får en fördel (exempelvis genom att förgifta motståndaren, brottas på en för en själv fördelaktig terräng etc).

...och that's it.

Fast det är en pedagogisk lögn. Det finns lite extra jox i form av powers som kostar poäng och artifacts, och överskott/underskott efter auktion och power-köpande blir good stuff/bad stuff respektive (och good/bad stuff är helt enkelt tur/otur som spelledaren ska se till att rollpersonen har under spelmötet).

Ram

Skev
Re: Amber Diceless Roleplaying (OT)

Hm, det låter annorlunda om inte annat. Men behandlas inte resten av världen coola features med regler alls (kort, mönster, skuggor etc.)?

Krille

Super Moderator

Det stoppas in under Powers och Artifacts, och är väldigt mycket av typen "har du den här så kan du göra det där".

Ram

Skev

Låter som sagt lite intressant. Skall nog ta och se om jag kan skaffa det. Tackar för utvecklingen.

MrG

Swashbuckler
För att fylla på lite saker till Krilles utläggning. Amber tenderas i att spelas på två huvudsätt, antingen kampanj utifrån världen där man vanligtvis spelar barn till Corvins generation. Alternativt så kör man ett tronkrig, dvs säga plotten från böckerna, men man själva spelar generationen som slåss om Oberons övergivna tron. I det senare fallet är spelstilen med auktion vanlig, men det är inget probelm att köra utan autkion och att alla själva väljer sina världen. Utan auktion blir det oftast mer genomtänkta karaktärer.

The skit med själva systemet är att man skippar tärningarna, om det inte finns några påverkande omständigheter är den som har högst värde helt enkelt bäst. Men det uppmuntrar å andra sidan att man spenderar väldigt mycket tid till "diplomati", eller åtminstone paktbildning och till viss del backstabbing (speciellt i tronkrig).

Förmågor som skapandet av trumph och hanterandet av pattern kostar förhållandevis mycket pengar, men kan för den kreative vara värt det. Och optande där man skippar allt sånt för att ha högst stats kan råka bli övergiven i skuggorna. Visserligen kan systemet vara lite dåligt viktat när man kommer ned på sånt, men håll värdena lite öppna brukar det vara lugnt.

Amber går förresten också att variera, tror att du kan googla på "nine princes of hong kong" och få upp minst en rolig variant.

-Gunnar (diggar Amber, men var så länge sedan jag läste reglerna att jag är osäker på vad som är vanliga husregler och vad som är orginal)

MrG

Swashbuckler
Blodsförbannelser

En annan schysst grej att ta med när man pratar Amber RPG är att när en karaktär går åt har den möjlighet att uttala en blood curse, en fem poäng specad skit. Det gör spelet mer fredligt och att man aktar sig för att låta folk dö.

-Gunnar (fortsätter lista pros för Amber)

MrG

Swashbuckler
och skuggor

En annan aspekt av vad som gör Amber så kul att spela är skuggorna, man får massa kul inspiration av att man inte bara kan göra sina karaktärer utan oftast hela världar som de lever i. Det gör att man kan slänga en hel del energi i karaktärsgenerandet. Det är också ett bra argument att skippa auktionerna som Krille pratade om.

Och man kan ta karaktärer från var som, jag har sett Picard av Amber vara halvbror till grottmonstret Gruck av Amber. Varit med om helt egenskapade miljöer och sett skuggor som Marvel U, Beppes godnattstundsvärld och Maison Ikkuko, eller det stor preussiska zeppelinardömmet.

-Gunnar (blir sugen på att använda Amber igen, kanske en Lord Demon-kampanj)