Re: Agricola: Skall man tro hypen?
Race for the Galaxy är jag nyfiken på! Kan du berätta mer om det?
Klart jag kan. Först en liten historialektion: Race for the Galaxy är i mångt och mycket en vidareutveckling av San Juan, vilket i sin tur är en kortspelsversion av Puerto Rico.
Den viktigaste mekaniken hos Puerto Rico är att spelet kretsar kring ett antal olika roller som alla är anknytna till varsin viktig handling i spelet. När det blir ens tur så får man välja en av dessa roller, såsom exempelvis Byggaren, och då får
samtliga spelare utföra varsin bygghandling, men du som
valt byggaren får göra det till ett litet billigare pris. Det eleganta med den här mekaniken är att man alltid letar efter en möjlighet att välja en roll som passar en själv utan att samtidigt hjälpa ens medspelare; samt att man försöker se till att man ska bli hjälpt av de handlingar som man anar att ens medspelare är på väg att utföra.
Spelmakarna bakom
San Juan behöll mekaniken med rollerna, och utformade ett mycket smidigt och väldesignat kortspel runt det för att göra ett lättspelat och snabbt spel som ändå skulle besitta ett stort taktiskt djup. Det blev utan tvekan ett av de bästa kortspelen någonsin, och ett av de bästa exemplen på ett spel som handlar om att först få i ordning ett maskineri som förser en med resurser, och sedan gå över till att samla vinstpoäng i precis rätt tidpunkt. Gör man övergången för tidigt så blir ens maskineri inte tillräckligt effektivt, och väntar man för länge så hinner man inte ansamla tillräckligt med vinstpoäng innan spelet är slut. Dessutom fanns det lite olika strategier att välja bland både när det gällde att sätta i ordning ens "maskineri" såväl som för att ansamla vinstpoäng, vilket hanterades med väldigt eleganta små enkla regler.
Race for the Galaxy är som sagt en vidareutveckling av San Juan, och det märks tydligt när man lär ut spelet till spelare som sedan tidigare varit bekanta med San Juan. När man visar ett kort som föreställer en futuristisk rymdbas så kan de säga "aha, det är en Guild Hall". Likheterna är ganska slående i många fall, och till stor del så är det bara små, små tillägg och variationer i grundreglerna som tillkommit sedan San Juans dagar. Små, små saker som att vissa produktionsbyggnader -- öh, jag menar
planeter -- nu har en vara på sig redan när de kommer i spel. Problemet med dessa planeter är att det inte är lika lätt att sedan
producera på dem som det är på vanliga planeter. Eller att det nu både finns världar som man betalar för på samma sätt som i San Juan (om ett korts pris är 4 så kan man spela ut det genom att slänga fyra kort från ens hand), såväl som världar som kan ockuperas med militär makt, vilket är gratis så länge som ens militära värde är högre än kortets Försvarsvärde. Små, små saker som de där gör att det har öppnats fler möjliga taktiker och avvägningar, utan att fucka upp det som var så bra med San Juan. Tvärtom så har många av de nya småsakerna gjort själva grundmekanismen intressantare och viktigare än den varit tidigare.
Men när det kommer till rollerna så ser man den största skillnaden: Istället för att välja en roll när det blivit ens tur - och då göra sitt val helt öppet bland de kort som ligger i mitten av spelbordet - så väljer man i Race for the Galaxy sin roll i doldhet, var och en för sig, simultant. Sålunda har spelet ändrat karaktär väldigt mycket och kan påminna lite mer om det spelteoriska "I can clearly not choose the wine in front of me"-leken från Princess Bride.
En annan stor skillnad (som många kritiserat) är att i San Juan hade man enkla och tydliga regelinstruktioner skriven i text, medan man i Race for the Galaxy i första hand har ett helt ordlöst system med olika ikoner. Fördelen med ikoner är att man mycket enklare ser vad korten gör när man väl satt sig in i spelets regler (vilket man gör efter ett fåtal spelomgångar), men det är som att köra rakt in i en bergvägg i ens första spelomgångar. Särskilt om man inte har spelat San Juan tidigare. Det här är inget lämpligt spel att lira med den där sortens personer som gillar att prova på ett spel i ett parti och sedan inte spela det mer. Det är helt klart inriktat för spelare som jag; sådana som vill ha ett riktigt gediget och väldesignat spel att spela i hundratals partier, som man vill lära sig mer och mer av, samt bli riktigt duktig på med tiden.
En sak är dock märklig. Här ovan har jag vid flera tillfällen berättat om likheterna mellan San Juan och Race for the Galaxy, men det konstiga är att även om de
mekaniskt är väldigt lika i grund och botten, så beter de sig helt annorlunda när man faktiskt spelar dem. Race for the Galaxy är mycket mer en strid på kniven med mer drastiska marginaler. Trots att San Juan är ett riktigt kvalitetsspel, så kan man ändå spela det med en rätt tillbakalutad attityd. Race for the Galaxy tar slut snabbare och alla val man hinner fatta innan dess är så oerhört mycket viktigare. Den större mängden kort och det större antalet kombinationer/strategier gör också att man måste anpassa sig efter omständigheterna i Race for the Galaxy i mycket större utsträckning. Vilket kan vara jobbigt om man är van vid San Juan och tror att man ska kunna köra "sin" strategi även i Race. Överhuvudtaget så är Race for the Galaxy ett mer utmanande spel än San Juan. Det kräver ens fulla koncentration, och det är lätt hänt att man drabbas av analysparalys. Race har dessutom fördelen av att vara ett spel som fungerar grymt bra på två deltagare, vilket inte San Juan gör alls.
Kort sagt - Race for the Galaxy är ett sånt där spel som kittlar proffsspelaren inom en: Den där som tappar intresset för spel som är slumpmässiga, korkade och dåligt designade. Det är ett sådant där spel som får folk att skriva strategiguider med kommentarer kring
varje enskilt kort i spelet, eller att spela hundra partier och sedan redovisa statistik över ens spelomgångar (jag lovar; båda dessa grejer finns på BGG). Det är ett sånt där spel som får mig och Oscar att ringa varandra och diskutera enskilda kort och strategier med varandra; där han kan berätta om vilken av startvärldarna som han och Helena tycker är bäst för stunden. Det är helt enkelt ett fantastiskt roligt spel om man gillar något som är lättare och snabbare än ett brädspel, fastän man ändå kräver ett stort mått av spelmässighet och strategi.
Race for the Galaxy är helt enkelt toppen. Särskilt om man redan spelat och gillar San Juan.