Nekromanti Två små spel

Genesis

Ni dés ni maître
Tjenare! Har inte varit här så mycket på sista tiden. Jag har nyligen deltagit i två speldesignutmaningar på Story Games. Eftersom jag där postade spelen tillsammans med en hel massa andra, och eftersom jag inte har så mycket pondus på SG, så har jag inte fått så mycket kommentarer på dem ännu (okej, det ena spelet skrev jag igår kväll, men ändå).

Så nu tänkte jag att jag postar dem här på rollspel.nu, och ser om någon har lust att ge mig någon feedback. De är bägge två hyfsat genomtänkta (det första mer än det andra, som ju skrevs på några timmar). Vad tycker ni? Är de välgjorda eller bara skit? Jag tar gärna emot kritik som kan öka min speldesign-fu. Dissekera och diskutera!

Spel ett: Catching Cockroaches.
Spelet handlar om prostituerade i en postapokalyptisk värld. Sträva efter att uppnå din dröm, eller hitta den stora kärleken, eller (kanske mer sannolikt) gå under i desperation och bli hittad död i rännstenen. Knark, aborter och kvinnomisshandel -- detta spel har allt!

Spel två: A Murder of Four
Dogmaformat! Det här spelet är mer surrealistiskt, och ganska svårförklarat. Det spelas med endast en kortlek (inga rollformulär), och rollgenereringen sker ungefär som när man spår i kort. Rollerna försvagas allteftersom spelet fortgår, och alla utom en kommer att gå under.

ikaros

Warrior
Jag gillar stämningen i a murder of four, väldans mycket. Kudos för det. Jag förstår att det blir surrealistiskt :gremtongue:. Är det inspirerat av polaris?

I might try it!

P.S. Jag har läst mycket engelsk skönlitteratur, vilket gör att jag lättare "fångas" av engelska. Det är liksom mer eggande än tråksvenska. Känner någon igen sig? Hur mycket tappar man isofall på att spela på svenska?

Och apropå att hålla scener "korta". Det är något jag borde lära mig. (Egentligen borde jag lära mig hela scene framing grejen från grunden kanske). Hur gör man för att byta scen bara sådär, utan att det känns som om man spelar in en film? I min rollspelsungdom bytte man scen när spelarna sa att dom drog någon annan stans, vilket är illa ur dramaturgisk synvinkel. Att säga "CUT! nu är scenen slut, var är vi härnäst?" känns svårt, bryter man inte immersionen (heter det så?) direkt?

Genesis

Ni dés ni maître
ikaros said:
Jag gillar stämningen i a murder of four, väldans mycket. Kudos för det. Jag förstår att det blir surrealistiskt :gremtongue:. Är det inspirerat av polaris?
Antagligen, men bara indirekt. Jag har läst men inte spelat Polaris, men jag hade inte spelet medvetet i tankarna när jag skrev A Murder of Four.

Och apropå att hålla scener "korta". Det är något jag borde lära mig. (Egentligen borde jag lära mig hela scene framing grejen från grunden kanske). Hur gör man för att byta scen bara sådär, utan att det känns som om man spelar in en film? I min rollspelsungdom bytte man scen när spelarna sa att dom drog någon annan stans, vilket är illa ur dramaturgisk synvinkel. Att säga "CUT! nu är scenen slut, var är vi härnäst?" känns svårt, bryter man inte immersionen (heter det så?) direkt?
Jo. Det här förtjänar kanske en egen tråd, men inom den tradition som sceninramning är stark inom så tas sällan hänsyn till immersion. Stämningen behöver inte påverkas, men just inlevelsen i rollpersonen kan nog ta en smäll. Och man behöver inte skrika "CUT!", utan det räcker med ett "Vi bryter där. Nästa scen ..." I A Murder of Four kan man ju dock använda "visionen" som medel. Man säger helt enkelt "Nu ser jag inte längre Kungen av Näbb. Jag ser Riddaren av Ögon, framrusandes genom en folkmassa ..."

terje

xenomorf mystiker
Båda spelen verkar riktigt häftiga! Framför allt låter A murder of our kul, elegant i sin enkelhet. Jag ska nog ta och prova båda två.

Varför är alla prostituerade i Catching cockroaches kvinnor? Ok, har man manliga rollpersoner blir ju alternativet "gravid" på konsekvenser av sex-tabellen konstigt (om inte nått har hänt med ditt DNA efter katastrofen...).
Kanske borde droger kunna ge överdos som konsekvens, med förlust av guts?

Genesis

Ni dés ni maître
Terje said:
Båda spelen verkar riktigt häftiga! Framför allt låter A murder of our kul, elegant i sin enkelhet. Jag ska nog ta och prova båda två.
Folk som provar spel som andra lägger ut gratis på nätet är tio gånger häftigare än de som lägger ut spelen. Helt ärligt. Jag skulle göra det mycket oftare om det inte vore för att jag har dåligt med tid och min spelgrupp verkar vilja ha två doser traditionellt spel för varje dos indie (fast jag jobbar på det). Om du spelar dem, se till att återvända med feedback!

Varför är alla prostituerade i Catching cockroaches kvinnor? Ok, har man manliga rollpersoner blir ju alternativet "gravid" på konsekvenser av sex-tabellen konstigt (om inte nått har hänt med ditt DNA efter katastrofen...).
Egentligen var det mest för att slippa problemet med olika kön och sexuell preferens på klienterna. Men man kan ju säga att alla är bisexuella i framtiden, och undkomma problemet, och byta ut graviditeten mot något annat.

Kanske borde droger kunna ge överdos som konsekvens, med förlust av guts?
Bra idé! Det skulle kunna ske på en sexa, kanske. Då blir det än värre att ta droger.

terje

xenomorf mystiker
Genesis said:
Om du spelar dem, se till att återvända med feedback!
Så gärna. Ska bara spela färdigt sorcerer (kult), oskrivna blad (space opera), pröva två nya settingar till shab al hiri och speltesta ett konventsäventyr till Itras by... :gremtongue: Får se när jag kan klämma in det, men båda spelen bör ju gå att spela på en kväll vardera så det kanske finns hopp.

Med risk att bli OT: Finns det en chans att Oskrivna Blad kan komma i tryck under vintern? :gremsmile:

Genesis

Ni dés ni maître
Terje said:
Med risk att bli OT: Finns det en chans att Oskrivna Blad kan komma i tryck under vintern? :gremsmile:
Jag har äntligen lyckats rädda texten från den server där den varit fångad de senaste månaderna, så ja! Jag har gått igenom den nu, och det är nu bara layouten som är kvar. Illustrationerna är ju redan gjorda, också. Jag vågar ju inte lova datum, men det är på gång!

Man Mountainman

Storsvagåret
Egentligen var det mest för att slippa problemet med olika kön och sexuell preferens på klienterna. Men man kan ju säga att alla är bisexuella i framtiden, och undkomma problemet, och byta ut graviditeten mot något annat.
Jag tycker du kan lösa problemet genom att säga att du önskar vara realistisk i det avseendet.

Åtminstone jag skulle tappa intresset om jag hittade påklistrad politisk korrekthet i ett spel som handlar om horor.

terje

xenomorf mystiker
Hurra!

Genesis said:
Terje said:
Jag har äntligen lyckats rädda texten från den server där den varit fångad de senaste månaderna, så ja! Jag har gått igenom den nu, och det är nu bara layouten som är kvar. Illustrationerna är ju redan gjorda, också. Jag vågar ju inte lova datum, men det är på gång!
Hurra! :gremgrin: *gör en liten glädjedans*

Du har inte funderat på en engelskspråkig utgåva?

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Hurra!

Terje said:
Du har inte funderat på en engelskspråkig utgåva?
Nja, det får framtiden utvisa. Det är svårt att få folk att köpa den, tror jag. Men kanske, när jag kommer ut med den reviderade utgåvan som även innehåller Historiens vingslag. Vilket bör bli, om man använder den första boken som måttstock, runt 2012 eller så :gremsmile:.

Mogger

Hipsteranka
Nu har jag läst A Murder of Four. Det är ett snyggt litet spel. En cool sidoeffekt är att det verkligen är viktigt att välja vilka konflikter man vill vinna. Du vet att det bara finns 11 (blir det va?) kort kvar som är din svaga färg. Dessvärre måste ju svagheter ligga kvar på bordet så den taktiken skjuter sig i foten. Jag hade nog föredragit en annan mekanik där, för det är coolt att avsiktligt förlora konflikter.

Sedan saknar jag en ingång. Jag fattar att det handlar om någon form av supernaturliga kråkor som går som vanliga människor ibland oss. Men vem är The Aberration? Vad handlar spelet om? Vad är det för Murder som ska ske? Vad vill kråkor göra när de får komma till vår värld?

Jag förstår inte heller hur man tolkar Desire. Vad är det jag vill förstöra?

Scensättandet är otroligt snyggt. "Can you see it?"

Konceptet är coolt med. Nu är mord och kråkor visserligen lite klyschigt, men det var ju vad tävlingen handlade om så det kan jag knappast klaga på. :gremsmile:

Sammanfattningsvis tycker jag att det ser intressant ut. Jag blir spelsugen. Vi ska börja med regelbundna småkonvent, och där kommer vi att behöva små enkla spel. Dina ligger högt på listan (men först blir det 3:16 och Shab Al Hiri Roach)

Förresten, det vore coolt om Master of Cards hade en agenda med, att fånga in kråkorna igen.