Tjenare! Har inte varit här så mycket på sista tiden. Jag har nyligen deltagit i två speldesignutmaningar på Story Games. Eftersom jag där postade spelen tillsammans med en hel massa andra, och eftersom jag inte har så mycket pondus på SG, så har jag inte fått så mycket kommentarer på dem ännu (okej, det ena spelet skrev jag igår kväll, men ändå).
Så nu tänkte jag att jag postar dem här på rollspel.nu, och ser om någon har lust att ge mig någon feedback. De är bägge två hyfsat genomtänkta (det första mer än det andra, som ju skrevs på några timmar). Vad tycker ni? Är de välgjorda eller bara skit? Jag tar gärna emot kritik som kan öka min speldesign-fu. Dissekera och diskutera!
Spel ett: Catching Cockroaches.
Spelet handlar om prostituerade i en postapokalyptisk värld. Sträva efter att uppnå din dröm, eller hitta den stora kärleken, eller (kanske mer sannolikt) gå under i desperation och bli hittad död i rännstenen. Knark, aborter och kvinnomisshandel -- detta spel har allt!
Spel två: A Murder of Four
Dogmaformat! Det här spelet är mer surrealistiskt, och ganska svårförklarat. Det spelas med endast en kortlek (inga rollformulär), och rollgenereringen sker ungefär som när man spår i kort. Rollerna försvagas allteftersom spelet fortgår, och alla utom en kommer att gå under.
Så nu tänkte jag att jag postar dem här på rollspel.nu, och ser om någon har lust att ge mig någon feedback. De är bägge två hyfsat genomtänkta (det första mer än det andra, som ju skrevs på några timmar). Vad tycker ni? Är de välgjorda eller bara skit? Jag tar gärna emot kritik som kan öka min speldesign-fu. Dissekera och diskutera!
Spel ett: Catching Cockroaches.
Spelet handlar om prostituerade i en postapokalyptisk värld. Sträva efter att uppnå din dröm, eller hitta den stora kärleken, eller (kanske mer sannolikt) gå under i desperation och bli hittad död i rännstenen. Knark, aborter och kvinnomisshandel -- detta spel har allt!
Spel två: A Murder of Four
Dogmaformat! Det här spelet är mer surrealistiskt, och ganska svårförklarat. Det spelas med endast en kortlek (inga rollformulär), och rollgenereringen sker ungefär som när man spår i kort. Rollerna försvagas allteftersom spelet fortgår, och alla utom en kommer att gå under.