Mogger
Hipsteranka
Jag har funderat på ett heistspel i någon form av Mutantliknande miljö (alltså postapokalyptisk fabel), och hade tänkt använda Revolver som grundläggande system, men så hände det här:
Jag drömde om Zonen inatt. Och inte nog med det, jag drömde ihop ett grundläggande system med. Som dessutom verkar funka!
Principen är att man har ett spelbräde, en (cirkelformad, så klart) zon som är indelad i ett antal segment och tårtbitar (ska trixa ihop i PS och visa senare). Man är 4 spelare. Varje spelare börjar i varsitt av de yttersta segmenten. Varje ruta som bildas på spelplanen har en siffra och någon annan form av kod för att avgöra vad det är för typ av scen som ska dyka upp (ex. monsterattack, vila, guiden försvinner med vattnet, zonröta o.s.v.). Om det innebär en konflikt så är det den spelaren vars tur det är som är ansvarig för den, och som tar stryk, men alla kan hjälpa till. Man har inga rollformulär (tror jag) utan det räcker med 1T6 och några pokermarker (eller liknande). När konflikten ska avgöras ställs spelaren mot en svårighetsgrad (siffran i rutan). Först får medspelarna meddela om de vill satsa några marker i konflikten eller låta spelaren ta hand om det själv. Sist får spelaren lägga fram marker. Varje marker innebär +1 på tärningsslaget. Sedan slår hon tärningen. Är slaget över svårigheten övervinner hon konflikten och kan fortsätta in i zonen, är slaget lika får hon bara röra sig åt sidan, och misslyckas slaget måste hon backa.
Spelplanen ska inte förväxlas med en karta, utan är bara en abstrakt konfliktgenerator och spelmotor.
Under spelets gång gäller det att navigera så smärtsamt som möjligt till mitten och där vinna den avgörande konflikten. Under spelets lopp kan man även stjäla marker från sina medspelare.
Det är allt än så länge. Hur ser det ut?
Jag drömde om Zonen inatt. Och inte nog med det, jag drömde ihop ett grundläggande system med. Som dessutom verkar funka!
Principen är att man har ett spelbräde, en (cirkelformad, så klart) zon som är indelad i ett antal segment och tårtbitar (ska trixa ihop i PS och visa senare). Man är 4 spelare. Varje spelare börjar i varsitt av de yttersta segmenten. Varje ruta som bildas på spelplanen har en siffra och någon annan form av kod för att avgöra vad det är för typ av scen som ska dyka upp (ex. monsterattack, vila, guiden försvinner med vattnet, zonröta o.s.v.). Om det innebär en konflikt så är det den spelaren vars tur det är som är ansvarig för den, och som tar stryk, men alla kan hjälpa till. Man har inga rollformulär (tror jag) utan det räcker med 1T6 och några pokermarker (eller liknande). När konflikten ska avgöras ställs spelaren mot en svårighetsgrad (siffran i rutan). Först får medspelarna meddela om de vill satsa några marker i konflikten eller låta spelaren ta hand om det själv. Sist får spelaren lägga fram marker. Varje marker innebär +1 på tärningsslaget. Sedan slår hon tärningen. Är slaget över svårigheten övervinner hon konflikten och kan fortsätta in i zonen, är slaget lika får hon bara röra sig åt sidan, och misslyckas slaget måste hon backa.
Spelplanen ska inte förväxlas med en karta, utan är bara en abstrakt konfliktgenerator och spelmotor.
Under spelets gång gäller det att navigera så smärtsamt som möjligt till mitten och där vinna den avgörande konflikten. Under spelets lopp kan man även stjäla marker från sina medspelare.
Det är allt än så länge. Hur ser det ut?