Hann med att svarva lite på ett stridssystem också.
---------------
Strid
Närstrid
Närstridsflödet ser ut som följer:
1. Striden börjar. Varje spelare lägger upp en tärning framför sig med värde motsvarande sin gard.
2. Varje kombattant slår 2T8 färdighetsslag och 1T8 effekttärning. Läs av resultatet.
3. Den som har högst resultat vinner rundan. Om båda slår lika så händer ingenting mer denna runda. Upprepa från 2.
4. Om förloraren har Gard kvar, minska den med ett. Upprepa från 2.
5. Om motståndaren inte har gard kvar, jämför vapnets effekt med effekttärnignen. Om effekttärningen är mindre eller lika med vapnets effekt så får offret en skada. Om offret har tre skador så är denne utslagen. Annars upprepa från 2.
Återhämtning av Gard.
I stället för att försöka skada motståndaren en runda så kan en aktör välja att försöka återhämta sin gard. Om man väljer att återhämta gard en runda så ökar garden med ett i stället för att sänka motståndarens gard/skada denne.
Avståndsstrid
Avståndsstrid ser ut som följer:
1. Striden börjar.
2. Varje kombattant slår 2T8 färdighetsslag och 1T8 effekttärning. Läs av resultatet.
3. Den som har högst resultat vinner rundan. Om båda slår lika så händer bådas effekter exakt samtidigt.
4. För segraren (eller båda vid oavgjort), jämför resultatet med svårighetsgraden. Om resultatet är större än svårighetsgraden så har man träffat.
5. Jämför effekttärningen med effekten på vapnet. Om effektslaget är mindre eller lika med vapnets effekt så får målet en skada.
6. Upprepa från 2.
Skador
Varje person tål tre skador. Extrema personer kan tåla fyra respektive två.
Effekterna av skador är som följer:
Tål två skador till innan utslagen: Inga regelmässiga effekter, men effekterna av skadan är synliga (haltar lätt, sår, väsande andning etc).
Tål en skada till innan utslagen: Allt ovan samt -1 på alla FV.
Tål noll skador till innan utslagen: Allt ovan samt ytterligare -1 på alla FV.
---------------
Vad tycks?
---------------
Strid
Närstrid
Närstridsflödet ser ut som följer:
1. Striden börjar. Varje spelare lägger upp en tärning framför sig med värde motsvarande sin gard.
2. Varje kombattant slår 2T8 färdighetsslag och 1T8 effekttärning. Läs av resultatet.
3. Den som har högst resultat vinner rundan. Om båda slår lika så händer ingenting mer denna runda. Upprepa från 2.
4. Om förloraren har Gard kvar, minska den med ett. Upprepa från 2.
5. Om motståndaren inte har gard kvar, jämför vapnets effekt med effekttärnignen. Om effekttärningen är mindre eller lika med vapnets effekt så får offret en skada. Om offret har tre skador så är denne utslagen. Annars upprepa från 2.
Återhämtning av Gard.
I stället för att försöka skada motståndaren en runda så kan en aktör välja att försöka återhämta sin gard. Om man väljer att återhämta gard en runda så ökar garden med ett i stället för att sänka motståndarens gard/skada denne.
Avståndsstrid
Avståndsstrid ser ut som följer:
1. Striden börjar.
2. Varje kombattant slår 2T8 färdighetsslag och 1T8 effekttärning. Läs av resultatet.
3. Den som har högst resultat vinner rundan. Om båda slår lika så händer bådas effekter exakt samtidigt.
4. För segraren (eller båda vid oavgjort), jämför resultatet med svårighetsgraden. Om resultatet är större än svårighetsgraden så har man träffat.
5. Jämför effekttärningen med effekten på vapnet. Om effektslaget är mindre eller lika med vapnets effekt så får målet en skada.
6. Upprepa från 2.
Skador
Varje person tål tre skador. Extrema personer kan tåla fyra respektive två.
Effekterna av skador är som följer:
Tål två skador till innan utslagen: Inga regelmässiga effekter, men effekterna av skadan är synliga (haltar lätt, sår, väsande andning etc).
Tål en skada till innan utslagen: Allt ovan samt -1 på alla FV.
Tål noll skador till innan utslagen: Allt ovan samt ytterligare -1 på alla FV.
---------------
Vad tycks?