Nekromanti Mitt hjärta slår för dig [Solar system vampyrer]

Dilandau

Myrmidon
Jag sitter här funderar på att köra lite vampyrrollspel med Solar System som regelsystem. Skulle behöva hjälp att hitta på lite crunch. Men först lite allmän info:

Kampanjens namn: Mitt hjärta slår för dig.

Tema: Gothic folkhem. Dansband by Night. Alla talar hälsingemål.

Vad man spelar: Vampyrer i svensk småstad.

Stämning: Dansbandskväll på Högslogen utanför Hudiksvall. Hembränt och Schweppes i baksätet på en gammal Volvo. En något för tight läderkjol. En man i randig skjorta och mustasch äger dansgolvet. Kaj och Lotta hånglar bredvid ciggautomaten. Sångerskan i Dallaz vinglar till på scenen. Ute på parkeringen spelar någon Scooter på en vansinnigt dyr bilstero. Två unga tjejer skrattar hysteriskt. Bakom scenen sitter Jonas nedsjunken i en skabbig läderfotölj och låter den blonda ynglingen i truckerkeps bita honom på insidan av låret och dricka hans blod.

Inspiration: True blood (tv), Anne Rice (böcker), Vampire the Masquerade (rpg), Rallybrudar (film), Dansbandskampen (tv), Black Jack (film), Låt den rätte komma in (bok), Sveriges bästa dansband vol 11 (cd), Livet är en schlager (film).

Det jag först och främst skulle behöva lite hjälp med är secrets. Jag utgår från att alla vampyrer har en secret som heter, typ, "Vampyr". I den innefattas alla egenheter som alla vampyrer har, nämligen:

Vad? Kan inte komma i närheten av havtorn.
Varför? Därför att vampyrer måste vara jättekänsliga för någonting, men vitlök är för uppenbart. Havtorn är tillräckligt vanlig (trendigaste frukten 2008) för att kunna ställa till problem för rollpersonerna, men inte så vanlig att rp inte ens kan gå in på kvartersbutiken. I östeuropeisk folklore har havtorn dessutom traditionellt samma effekt som vitlök mot vampyrer. Så det finns prejudikat.

Vad? Tar skada av silver.
Varför? Tvingar rollpersonerna att ständigt vara vaksamma. Skaka hand med någon som har en silverring? Inte en bra idé. Kan skapa en känsla av fara även i helt vardagliga situationer.

Vad? Måste bli inbjuden för att kunna kliva in i en människas bostad. Efter att ha blivit inbjuden kan vampyren komma och gå som hon vill.
Varför? Skapar situationer där människor har överhanden gentemot vampyrer. Kan ge upphov till intressanta scener. Visar dessutom väldigt starkt att vampyrer är något annat än människor med huggtänder. De står utanför. Isolerade.

Vad? Är snabbare, starkare, stryktåligare och har bättre sinnen än människor.
Varför? Därför att det är häftigt.

Vad? Kan bara dödas av en påle genom hjärtat, av solljus, silvervapen, eller genom att halshuggas och begravas i en korsning. All annan skada gör förvisso vampyren illa, men dödar den inte.
Varför? Därför att jag inte gillar när rollpersoner dör för lätt. Nu krävs det en fiende som vet vad hon sysslar med, alternativt ovanligt klumpiga spelare, för att en rp ska stryka med. Får vampyren dödligt mycket fysisk skada på annat sätt, faller hon i dvala. Det krävs blod för att komma ur dvalan.

Vad? Vampyrblod helar människor och gör dem tillfälligt starkare. Det skapar även ett band mellan vampyren och människan.
Varför? Kan leda till intressanta förhållanden mellan vampyrer och människor.

Hur skildrar man dessa förmågor på bästa sätt i Solar System? Vissa saker behöver egentligen inte regler, som att behöva bli inbjuden till ett hem.

Alla åsikter och idéer är välkomna!

(Mitt hjärta slår för dig är för övrigt en låt med Kikki Danielsson.)

Dilandau

Myrmidon
För övrigt hade jag tänkt sno lite idéer härifrån.

Främst:
Vampires cannot refresh their pools in the normal way: they have to combine those methods with drinking blood. So, to refresh Vigor you would have to give chase to a mortal, across the city, for hours, stalking and chasing them, leaping from rooftop to rooftop, and then finally drink their blood. To refresh Instinct, you'd have to seduce someone, and then drink their blood. To refresh Reason, you'd have to overpower someone's will until they yield their blood to you.
Och
Anyone who has the intention, "I want to kill this vampire" needs to use an appropriate means; otherwise, the intention gets dumbed-down to non-lethal results.
Och
Going into torpor permits you to make a Healing check. There's probably a geometric progression here: if you're bruised, you're out for a day or two; if you're bloodied, you're down for a month; if you're broken, you're out for a year or more.

Mogger

Hipsteranka
Hujj! Coolaste kampanjfröet det här seklet!

Jag tror inte att du behöver göra Vampyr till en Hemlighet. Det kan du iofs göra om du vill, men jag undrar om inte det enklaste är att låta havtorn m.m. vara weapons, med lämplig styrka. Regelmässigt är det väl minst +2 med ett så specifikt vapen, men där kan du göra lite som du vill.

Solar System har redan begränsningar för hur man dödar RP och SLP så där är allt klart. Bring Down The Stake!

Annars är det bara att använda Diciplines i Vampire och göra om till Secrets. Använd de som redan finns i TSOY och Solar System, så är det nog ganska lätt, typ:

Fladdermusens hemlighet
Vampyren kan förvandla sig till en fladdermus till en kostnad av två Instinktpoäng.

Sodivra

Champion
Wahaa whoa!!!

Apball, ju!!! Du har verkligen spikat varför man ska ha med inbjudan för att stiga in någon stans, och hur man refreshar (Vilket tydligen redan var med i Solar System
+ någon annan jeppes idéer, men ändå)

Och sug på den här:

Själv är jag faktiskt sen ett tag tillbaka lockad av ett Werewolf i den västgötska landsbygden i slutet på 1800-talet. Dans på logen varje helg skulle spela en stor roll i den här historien, så även kufiska typer som bor i stugor i skogen, en gästfri bondgård som tar in de som inte hör hemma någon annanstans, och en ung Strindberg och hungriga vampyrer som väntar i stora staden Stockholm... Inspirerad av boken "En annorlunda barndom"

Simon

Swashbuckler
Re: Mitt hjärta slår för dig [Solar system vampyre

Otroligt häftigt kampanjuppslag! Ska bli sjukt kul att se hur det artar sig.

Poolåterhämtningsanpassningen är ju helt grym. Det är klart att det är så det ska fungera.

Som Måns sa så är det inte något större problem med att rollpersoner råkar dö i Solar. Inte minst som man ju kommer överens om stakesen innan tärningarna rullar.

Överhuvudtaget bör man, enligt min erfarenhet, dra sig i det längsta för att sätta stakes som innebär att rollpersonen dör eller blir av med kroppsdelar eller liknande som spelaren aldrig kan gå med på. Detta eftersom konfliktsystemet är sjukt mycket tråkigare om inte valet att ge upp finns närvarande, och det gör det inte om stakesen är för höga från början. Sätter man för höga stakes som spelledare så tvingar man i realiteten spelaren att eskalera om rollpersonen misslyckas, och då missar man den utmärkta funktionen av att spelarna väljer vilka konflikter som ska ta spelmötestid och vilka som bara ska passeras sammanfattningsvis.

Men som Måns säger så kan ju havtorn och silver fungera som equipment ratings, lämpligtvis plus två som sagt. Men det kan också ge intressanta konsekvenser av handlingar som inte ingår i konflikter utan som är just konsekvenser av vampyrens natur, typ...
Spelaren: Jag vill ta henne i hand trots silverringen. Vad händer om jag gör det?
Spelledaren: Det är ju ändå bara kort kontakt, så du blir bara Skakad, men rätt ordentligt. En level tre-skada.
Spelaren: Okej, jag tar det. Jag biter ihop så halsådern pulserar men gör mitt bästa för att leendet ska se avspänt och naturligt ut när jag tar henne i hand och silvret fräter sig in min handflata.

Koolt va? :gremsmile:

En annan variant, eller ett komplement, till havtorn och silver som equipment ratings är att vampyrkroppen har equipment ratings i fysiska konflikter där motståndaren inte har havtorn, silver eller övernaturliga krafter. Det tror jag kunde fungera. Så gjorde jag när vi körde några träffar med 40k-marines, där Astartes hade plusnivåer mot vanliga människor.

Det finns säkert mer att säga, men nu ska jag gå och ha fredag! :gremlaugh:

Dilandau

Myrmidon

Tack för kommentarerna, gott folk. Att låta vampyrkroppen ha equipment rating låter som en väldigt enkel och smidig lösning, Simon. Ska kolla lite mer vad innebär regelmässigt bara.

Måns, du har nog rätt i att det är onödigt att göra vampyr till en secret. Olika vampyrkrafter får bli olika secrets, som du föreslog. Måste fundera lite vad som kan vara lämpligt som krafter bara. VtM blev ju tex ganska utflippat med olika krafter efter ett tag. Vi får se. Jag återkommer. :gremsmile:

Simon

Swashbuckler

I väntan på att du ska återkomma så pratar jag på lite till. :gremsmile:

Ifall du skulle tycka att ratings-reglerna är otydliga - det har hänt, framför allt om man blandar ihop dem med varianten i Tsoy som var knepigare och sämre, enligt mig - så ligger det till såhär...

Equipment ratings har inte med tärningar att göra alls, utan höjer helt enkelt framgångsnivån, success level, med ett, två eller tre, men bara ifall färdighetsslaget är lyckat. Lyckat i det här sammanhangen innebär att slaget bli mediokert eller bättre, det krävs alltså inte att slaget blir högre än motståndarens för att man ska få plusnivåer av sina ratings. Mycket mer komplicerat än så är det inte. Jo, en grej till! Ratings kan inte höja framgångsnivån över sex. Det blir alltså inte frågan om någon transcendens bara för att man har bra prylar eller powers i bagaget.

Jag håller med om det onödiga i att göra "vampyr" till en secret. Kolla det som står om leverage i häftet. Omständigheter i fiktionen måste alltid kunna bestämma ifall en person överhuvudtaget har möjligheten att slå för en handling. Det är ju precis det som vanliga personers oförmåga att ha ihjäl vampyrer utan hjlpmedel handlar om. Det här kan innebära en genväng förbi mer krångliga regelvarianter med bonusar och minus hit och dit, i vissa fall åtminstone.

Bara lite allmänt resonerande. :gremsmile:

Tillägg: För övrigt skulle jag allvarligt överväga att använda ratings för krafter som Celerity, Presence med mera. Det ger en kool funktion av vampyrers omänskliga styrka och tålighet och så vidare.

Christoffer

It's all pig.

En av de mest geniala kampanjidéerna som jag tror över huvud taget går att klura ut! Wow!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Oj! Hur kunde jag missa detta?

Systemmässigt har jag ingenting att tillföra, men som Hudiksvallsbo i själ och hjärta måste jag applådera initiativet.

Vad har fått dig att välja just Hudik som setting?

Dilandau

Myrmidon
krank said:
Vad har fått dig att välja just Hudik som setting?
Hudik är en av de ytterst få av svenska småstäder som jag har någon som helst koll på. Eftersom min sambos släkt kommer därifrån brukar vi åka upp ett par gånger om året.

Dessutom tycker jag det är skoj att köra en historia om vampyrer, blod och mörk passion på ett ställe som kallas "Glada Hudik". :gremsmile:

Dilandau

Myrmidon
Re: Wahaa whoa!!!

Arvidos said:
Själv är jag faktiskt sen ett tag tillbaka lockad av ett Werewolf i den västgötska landsbygden i slutet på 1800-talet. Dans på logen varje helg skulle spela en stor roll i den här historien, så även kufiska typer som bor i stugor i skogen, en gästfri bondgård som tar in de som inte hör hemma någon annanstans, och en ung Strindberg och hungriga vampyrer som väntar i stora staden Stockholm... Inspirerad av boken "En annorlunda barndom"
Låter riktigt roligt. Sätt igång för bövelen!

Dilandau

Myrmidon

Simon said:
Tillägg: För övrigt skulle jag allvarligt överväga att använda ratings för krafter som Celerity, Presence med mera. Det ger en kool funktion av vampyrers omänskliga styrka och tålighet och så vidare.
Hm. Spännande. Menar du då att man väljer, typ, "Secret of Precence" som ger rating +1 när man försöker få folk att göra som man vill?

Simon

Swashbuckler

Dilandau said:
Simon said:
Hm. Spännande. Menar du då att man väljer, typ, "Secret of Precence" som ger rating +1 när man försöker få folk att göra som man vill?
Japp, så menar jag. Fast en +1-rating är förmodligen för lite för en secret, så säg kanske en +1-rating (influera folk i allmänhet) samt en på +2 (influera folk som redan är vänligt inställda, till exempel). Sen skulle motsvarigheten till att höja sina discipliner vara att ta Secret of Presence II (ytterligare en rating på +1 eller +2) och Secret of Presence III (ytterligare en rating på +1, +2 eller +3).

Jag tycker det känns som en rätt bra version av vampyrkrafter, eftersom det inte nödvändigtvis gör vampyren bättre på själva övertalningskonsten i betydelsen färdigheten, men däremot kommer hon ha en jävla punch när säger nåt. Motsvarande såklart hur en vampyr inte behöver ha haft några särskilda fighterskills innan bettet men ändå slår skiten ur de flesta när vampyrkroppen får göra sitt.

Dilandau

Myrmidon

Okay, nu har snabbt slängt ihop utkast på några vanliga vampyrsecrets (fast jag snor Anders Sveens terminologi och kallar dem gåvor). Det jag inte riktigt är på det klara med är vad (om någon) kostnad som lämpar sig för att aktivera dem. Förslag mottages gärna.

Allmän feedback om gåvorna uppskattas också. Är de tråkiga? För mäktiga? Saknas något?

Allmänt:
* Vampyrer har +1 Equipment rating (ER) i fysiska konflikter där motståndaren ej brukar sig av silver, havtorn, solljus eller är en övernaturlig varelse.
* Vampyrer ser lika bra i mörker som människor gör i dagsljus.
* Människor som dricker vampyrblod refreshar valfri pool

Djurets gåva
Vampyren kan förstå och tala med djur, och även tvinga dem att lyda hans vilja. Karaktären får motsv +1 equipment rating (ER) i konflikter mot djur. +2 om djuret är vänligt inställt.

Bestens gåva
Vampyren kan besätta ett djur -- se genom dess ögon, höra genom dess öron etc, och ta makten över det fullständigt. Kräver Djurets gåva.

Varseblivningens gåva
Vampyrens fem sinnen är långt skarpare än hos människor, andra vampyrer och till och med de flesta djur. Syn, hörsel, doft, känsel och smak är så välutvecklade att vampyren för utomstående nästan verkar synsk. Har alltid +1 ER i konflikter där något av sinnena är centrala. +2 om det inte finns några störningar (bakgrundsljud, tex). Vampyren kan fungera obehindrat även om upp till 2 av sinnena är utslagna.

Snabbhetens gåva
Vampyrer rör sig snabbare och har snabbare reflexer än människor. Du är snabbare än de flesta vampyrer. Utöver den vanliga vampyrsnabbheten, får du ytterligare +1ER i fysiska konflikter där snabbhet är viktigt. +2 om du bara vill förflytta dig snabbt.

Syrkans gåva
Du är starkare än andra vampyrer. Ytterligare +1ER i fysiska konflikter där styrka är viktigt. +2 om konflikten handlar om ren råstyrka (t.ex. lyfta eller slå sönder saker).

Tålighetens gåva
Vampyren tål mycket stryk och mycket uthållig, till och med mer än andra vampyrer. +1 ER (utöver det plus vampyrer alltid har) i fysiska konflikter som berör uthållighet, stryktålighet eller att tåla smärta.

Charmens gåva
Vampyren har en närvaro och karisma av napoletanska mått. +1 ER för att påverka folk att göra som vampyren vill. +2 om offren redan är vänligt inställda.

Skuggornas gåva
Vampyren har en förmåga att kunna gömma sig, och röra sig obemärkt bland människor. T.o.m. övervakningskameror har problem att upptäcka honom. +1 ER på konflikter där lönndom är av vikt. +2 om vampyren har tid att förbereda sig, eller de omständigheterna är gynnsamma (stora folkmassor, fladdrande skuggor, dunkla gränder)-

Vargens gåva
Vampyren kan förvandla sig till en stor varg. I vargform av vampyren +1 ER i konflikter som berör hörsel, dofter, snabbhet eller allmän vargighet.

Blodets gåva
Vampyrens blod är ovanligt potent. Genom att låta en människa dricka av blodet får vampyren makt över människan. +2 ER i alla sociala konflikter med människan. +3 om människan nyligen druckit av vampyrens blod. Vampyren vet dessutom alltid var människan befinner sig, och kan kalla på honom telepatiskt (eller genom blodet, eller något).

Tanken är att man ska kunna ta de flesta av dessa förmågor flera gånger för att få ännu mer +.

Simon

Swashbuckler

Gött å se! Jag har genast ett par synpunkter...

Djurens gåva
Solar System arbetar bäst när det handlar om konflikter mellan personer med drivkrafter och värderingar. Djur gör sig sällan bra i den kategorin utan är nog oftast att betrakta som hinder snarare än riktiga antagonister. Därför föreslår jag att man betalar två eller tre poäng Vigör för att kontrollera ett djur, rakt av.

Djur som däremot är kontrollerade, eller tränade eller så, av någon annan är en annan sak. Där står ju konflikten mot djurens ledare, som får nåt slags support av sina djur. Den med Djurens gåva som vill ta över ett djur från någon annans kontroll slår ett konfliktslag mot den personen och betalar sen sina poäng ifall hon lyckas ta kontrollen.

Så föreslår jag på den punkten.

Tålighetens gåva
Här skriver du "+1 ER (utöver det plus vampyrer alltid har)" vilket jag skulle omvärdera om jag var du. ER är aldrig kumulativa (det nämnde jag inte innan, men jag är säker på att det står i häftet), utan det är alltid det högsta värdet som gäller. Det är en viktig skillnad som innebär att den inte blir överlägsen som skrapar ihop flest låglevelbonusar.

Allmänt
Nånting du vill är att ge spelarna anledningar att bränna sina pölar, för det leder till återhämtningsscener och de är bra och kul. Så frågan är om du inte på alla de här gåvorna skulle lägga in en pölkostnad för att dra nytta av, på kanske ett om du vill vara snäll för de enkla - styrkan, varseblivningen, snabbheten mm - och gärna typ tre poäng för att förvandla sig till en whopping varg. Det är ändå en ganska drastiskt övernaturlig handling, så det kan gott få märkas i pölerna.

Faktum är att jag skulle ge många av gåvorna möjligheten att för en kostnad av tre poäng omedelbart avgöra en konflikt till vampyrens fördel - såvida inte motståndaren har samma eller annan lämplig gåva till samma nivå och är kapabel att betala samma pölkostnad.

Jag tänker, vill man att den nyblivna vampyren ska riskera att haffas av den patrullerande konstapeln, eller vill man bara att hon ska slita honom i stycken och sedan vara ännu hungrigare för energin hon spenderade?

Det här gäller ju då bara i enkla konfliktslag, varefter resultatet kan omintetgöras och konflikten eskaleras om förloraren vill det. Men kom ihåg att det bara är spelarna som kan bring down the pain, vilket är en regel som jag för allt i världen inte skulle husregla bort, så spelledaren får gott vara beredd på att se slpar slitna i stycken då och då. Och det är ju bara roligt. :gremlaugh:

Om man inför den här möjligheten så räcker det säkert med bara en rating, antingen en etta eller en tvåa, och sedan ytterligare en för varje gång man tar gåvan igen. De efterföljande skulle jag för övrigt låta spelaren få formulera efter sitt eget önskemål. På så sätt uppstår nåt som liknar en trädstruktur i krafterna, där den specifika innebörden av högre kraftnivåer är olika för olika vampyrer. Kan va kul.

För övrigt, Blodets gåva bör ju verkligen kosta poäng att använda (jag skulle pröva tre). Inte när man dra nytta av den gentemot människan, men i skedet när man ammar människan för att göra den till sin. :gremgrin:

Dilandau

Myrmidon

Mycket bra kommentarer, Simon! Du har ju helt rätt, och jag kommer nog att sno dina lösningar rakt av. :gremwink: Speciellt att låta spelarna välja exakt hur gåvorna utvecklas är ju genialt.

För övrigt vet jag inte om vargförvandling är något jag egentligen vill ha med. Tror inte riktigt det passar in i den feeling jag söker. Jag får suga lite på det.

De här hemligheterna känns i allmänhet rätt vanilj, inget som hugger tag (ha ha). Jag har ju i princip bara plankat VtR. Jag har t.ex. en galen idé att namnge alla secrets efter dansbandslåtar. Eller så sparar jag det till Keys.

Här är en ny gåva jag funderar på:

Blodmagins gåva
Kräver Blodets gåva. Du kan använda ditt blod till allehanda övernaturliga ändamål i form av ritualer som vanligen tar en hel natt att utföra. Varje gång du väljer denna gåva så lär du dig 2 ritualer.
* Exempel: Gengångarens ritual (3V: Du kan förvandla en människa till en viljelös slav som lyder ditt minsta ord. Personen måste redan vara under din makt enligt Blodets gåva. Efter ritualen räknas personen som en odöd varelse, har inget behov av sömn eller mat, känner ingen smärta, känner inte av köld eller hetta. Vampyren måste spendera 3V varje nymåne för att hålla gengånaren vid liv, annars dör den på riktigt.)

Edit: det är en märklig känsla att skriva saker om gengågnare och samtidigt försöka få inspiration genom att lyssna på "Våra älskade dansband vol1". :gremsmile: