Nekromanti Damariens religioner

vhicta

Veteran
Hur förhåller de sig till varandra? Varför hatar Kristallordern de vita så mycket? De verkar ju ganska fredliga tycker jag!

Hur fungerar Daak-kyrkan i Damarien? Finns det kyrkor som i Daaks namn som t.ex. kämpar mot Damariens mörker, el. är det idel korruption?
Jag har boken Religioner men finner ändå inget svar! *klurklur*

ermine

Warrior
Det finns en del intressant fakta om Damariens religioner i äventyret Av Blod Komna, som till viss del bygger på de ofärdiga Damarienmanuskripten. Så här hade jag tänkt lägga upp det i Damarienmodulen:

Damarien är ett relativt tolerant samhälle när det kommer till religioner. Till skillnad från t.ex. Asarien eller Pereine så bygger dock inte religionsfriheten på respekt, utan på terrorbalans och politiska ställningstaganden.

Daakkyrkan är Damariens statsreligion och det finns formellt ingen motsättning mellan den och moderkyrkan. Religionen är starkast längst med kusten, i städerna och hos överklassen. Den är ovanligare i inlandet, norra Damarien och hos bönder och är då den förekommer där ofta väldigt uppblandad med andra, hedniska, religioner. Adeln har en tendens att se Daakkyrkan som en "furstlig" religion medan andra "lägre" tradtioner passar bättre för pöbeln.

Den damariska kyrkan har alltid varit rätt starkt kontrollerad av lokala furstar och har tvingats hålla en rätt låg profil vad gäller mission och försök att styra damariens inrikespolitik. Detta har gjort kyrkan väldigt tolerant och beredd att se mellan fingrarna med allt utom de allra värsta formerna av kätteri.

Det är förbjudet att försöka omvända medlemmar av Dakkyrkan till en annan religion, men man gör sällan något åt det faktum att många damarier bryter mot det första av de sju påbuden genom att tillbe andra gudar vid sidan av Daak. Exempel på detta är fiskare som ber till Tritos eller bönder som festar till jordmoderns ära. Man fördömer officiellt trollkarlar, men tenderar att tolerera dessa så länge de inte ägnar sig åt farlig svartkonst, särskillt de magiker som beskyddas av Santimarexgillet.

Damarierna tenderar att se Daak lite som de ser sina furstar, en sträng, obarmhärtig och bestraffande gud vars uppmärksamhet man helst bör undvika att dra på sig. Det är helt enkelt säkrare att rikta sina böner till andra gudar eller Daakkyrkans helgon. De senare ses som de enda som förmår stilla Daaks vrede. Helgonikoner är extremt populära och varje välbärgat hem brukar se till att skaffa sig minst en. Milargok brukar ses som den viktigaste profeten och den Milargoanska rörelsen är mycket stark bland damariska Daaktroende.

Den jargiska inkvisitionen är extremt illa omtyckt och misstrodd i Damarien, och istället brukar krigarmunkarna i S:t Sebaels orden försöka ta bort de värsta formerna av kätteri, svartkonst och hot mot kyrkan. Dessa är dock extremt pragmatiska och samarbetar ibland med t.ex. Santimarexordern, Det vita klostret eller kristallordern för att komma åt särskilt farliga grupper (t.ex. lamia- och Xinukulter).

Hedendomen eller den forna seden är ett samlingsnamn för en stor samling olika religiösa traditioner som funnits bland folket sedan Damarien först koloniserades av människor efter det fjärde stora krigets slut. Gudar som tillbes är bland annat Leticia (dvs. Jordmodern), Dibuk, Tritos (dvs. Navare), ödesgudinnan Modern (dvs. Arachna), Helion, Kadar, Rotrax, trollfadern Urak, Orcas och diverse mindre naturandar, förfäder och lokala gudar. Hur religionen utövas och vad som tillbes varierar mycket mellan olika delar av landet och mellan yrkesgrupper. Det finns ett väldigt löst organiserat prästerskap som hjälper till att förmedla offer och böner till gudarna och som ofta reser runt mellan byarna och bjuder ut sina tjänster.

Kristallordern är den största och mest välorganiserade gruppen bland hedningarna, även om långt ifrån alla hedningar stödjer dem. Rörelsen tillber Dibuk och Modern, som de ser som de två mäktigaste gudomarna. De är politiskt mäktiga och har sitt högkvarter i Targus. Många makthavare stödjer dem indirekt, då de ses som en bra motvikt till Det vita klostret. Det officiella skälet till varför man bekämpar Det vita klostret är att dessa munkar ses som ondskefulla, manipulativa svartkonstnärer och demonologer som försöker förslava folket och i hemlighet styr stora delar av riket i bästa illuminatistil. En del utomstående misstänker att det eventuellt kan finnas dolda motiv bakom rörelsens korståg mot klostret, men de allra flesta medlemmarna är ovetande om detta och är mest intresserade av att få plundra och slåss. Andra går med i kristallordern för att få beskydd mot rövare, monster och makthavare, då rörelsen skyddar sina medlemmar och deras familjer. Kristallorderns elitstyrka är den så kallade Dibuks barn, och de är dessa som leder de årliga korstågen mot Det vita klostret. Under Thamas tid vid makten har korstågen varit rätt harmlösa, då storfursten inte velat veta av något som kan starta inbördeskrig, men inom Det vita klostret tror många att detta blott är lugnet före stormen.

Det vita klostret är starkast i östra och delar av norra Damarien. Religionen är relativt fredlig, men har väldigt mycket inflytande i vissa områden, där de i praktiken styr som länsherrar över omvända bönder, så kallade skyddslingar. De har även rätt stora militära resurser, som de kunnat behålla genom att helhjärtat stödja den paranoide Thamas regim i utbyte mot att lämnas i fred av denne. Många damarier är rädda för Det vita klostret, då det sägs att de har kopplingar till de allmänt hatade och fruktade alverna i Järvskogen och Sunari, att de ägnar sig åt människooffer, låg bakom Helmslakten och att de i själva verket styr landets makthavare.

Kriget mellan kristallordern och Det vita klostret har hållit på så länge någon kan minnas och var gammalt redan när Damarien grundades. Vem som har haft övertaget har växlat många gånger genom årtusendena, men ingen har någonsin lyckats utplåna den andre och kriget har alltid återkommit. Många antar att det helt enkelt är en vanlig religiös konflikt, kanske underblåst av adelsmän som vill rikta folkets vrede mot andra än makthavarna, men andra misstänker att det kan finnas betydligt mer komplexa och dolda motiv bakom kriget.

Regmolar

Swashbuckler
Wow. Har inte vetat vad jag ska ha för förväntningar inför Damarienmodulen innan eftersom jag inte haft så mycket att utgå ifrån vad gäller ditt tycke och ditt skrivande, men om man ska utgå från det här kommer trion Damarien-Jargien-Västlanden bli en serie landsmoduler man verkligen _måste_ skaffa. Jag gillar den balanserade tonen i din text, realismen och trovärdigheten är påtaglig, detaljerna precis lagom...

Damarien ska jag på allvar börja se fram emot lika mycket som de andra två ^^

vhicta

Veteran
Wow 2 (the sequel). Grymt imponerande, det är i Damarien min första kampanj skall utspela sig, var så säker! :gremsmile: Håller helt med Regmolar om tonen i texten!
Damarien har en fantastisk miljö, så mörk och ondskefull! *myser*
Perfekt för bistra vinternätter! Ser redan framför mig hur mina spelare möter fasor i mörkret och bara har sina gudar att förlita sig på!

Men vad gäller de Hedniska gudarna som inte står omnämnda i Religioner, d.v.s. Helion, Kadar, Urak och Orcas, vad är deras portfolios (D&D anyone)? (Bara för att kunna nämna dem i förbifarten i kampanjen)
När utkommer modulen? Och vem tecknar bilderna? (tänker med fasa på religionermodulens teckningar)

ermine

Warrior
Jag tackar! Det värmer verkligen att få höra att ni tycker så. Jag är själv rätt förtjust i Damarien som land, vilket är skälet till att jag bad att få skriva om det.

Men vad gäller de Hedniska gudarna som inte står omnämnda i Religioner, d.v.s. Helion, Kadar, Urak och Orcas, vad är deras portfolios (D&D anyone)? (Bara för att kunna nämna dem i förbifarten i kampanjen)
De nämns bara som kortast precis i slutet av Religioner, men man kan säga några korta saker om dem:

Helion: Solens gud, enligt vissa legender fader till Aurias och Pelias. Betraktas som en mäktig men ganska frånvarande gud av de damariska hedningarna. I Damariens forntid var soldyrkan väldigt utbrett bland folket, han sågs som Leticias make vars roll var att befrukta jordmodern med sitt livgivande ljus. Han var dessutom den helige väktaren som skyddade världen mot Lamior, demoner och mörka gudar. Även om det är rätt vanligt idag att munkarna i Jordmoderns kloster talar om Helion som Leticias make så är det ovanligt att han tillbes direkt, med undantag för vissa grupper i landets sydöstra hörn. I detta område har människorna under åren kommit i kontakt med samoriska missionärer och solen ges en mycket mer central roll.

Kadar: Ryttarguden, hästarnas furste. Denna gud anses beskydda ryttare och hästar och hans symbol är ett hästhuvud. Han tillbes idag främst av ofrälse som på något sätt arbetar med hästar, som försöker få gudens välsignelse genom gåvooffer och vänlighet mot sina riddjur. Innan Daakkyrkan började dominera bland adelsmännen var det vanligt att riddare hade små altare till Kadar vid ingången till stallet i form av en trästock med ett utmejslat hästhuvud på, vilken man brukade offra blommor eller ätbara växter till inför långa ritter eller strider. Traditionen består i denna dag, men numera är dessa altare oftast helgade åt riddarnas skyddshelgon S:t Faulk istället. Utanför Damarien tillbes han främst bland kentaurer och vissa ryttarfolk.

Urak: Trollens fader och underjordens gud i damarisk mytologi. Få tillber honom, då han ses som ett ont och girigt väsen, men ibland händer det att gruvarbetare slänger ned offergåvor i bottenlösa hål de funnit i underjorden i hopp om att Urak skall låta bli att förbanna gruvan med ras, olyckor och monster. Det finns många sagor om trollfadern, som sägs bo under Khazimbergen, där han vaktar sin enorma skatt av rött guld. Han är fasansfullt snål, trots att han är tusen gånger rikare än alla världens dvärgar och drakar tillsammans, men samtidigt ganska korkad och många legender handlar om de som lyckats överlista trollfadern och stjäla från hans skatt.

Orcas: Rövarguden. Han är inte heller särskilt populär förutom bland rövare, pirater, fredlösa, landstrykare och andra utstötta. Många damarier tror att han var tirakernas urfader och att människor som tjänar honom allt för länge själva riskerar att förvandlas till tiraker. Dyrkan av guden är särskillt populär på piratöarna vid floden Krylons utlopp. Sjörövarna tror att guden skänker tur i strid och på räder i utbyte mot människooffer, där besättningen matar hungriga hajar eller späckhuggare (som anses vara gudens utsända) med fångar. Stråtrövare i inlandet offrar ibland djur, men sällan människor, till guden, som bland dessa anses ta formen av en jättelik örn.

När utkommer modulen? Och vem tecknar bilderna? (tänker med fasa på religionermodulens teckningar)
Jag kan tyvärr bara svara: Osäkert respektive jag vet inte. Det enda jag törs säga är att man prioriterar alv- och misslemodulen och att Damarien antagligen inte kommer förrän de är färdiga. Jag ser verkligen fram emot att läsa dem. Jag vet inte hur många år vi gått och väntat på Misslor.

Fahnen_UBBT

Veteran
Re: Damariens religioner (OT)

Jag har boken Religioner men finner ändå inget svar! *klurklur*
Det är inte så konstigt eftersom Religioner är en utav de sämsta modulerna som givits ut. Den borde hetat "Religioner - En samling halvfärdiga förslag" istället.
Personligen hoppas jag på att Neogames ger ut en bättre religionsbok som man kan ha nytta utav. Så bli inte förvånad om du i framtiden söker ett svar i den modulen utan att finna något.

Regmolar

Swashbuckler
Måste även kommentera att det verkligen är bra att någon tar och gör något av alla de där gudarna som stoppades in i slutet av Religioner-modulen. Känns fruktansvärt onödigt att ha en massa sånt som bara ligger och skräpar utan att någonsin ha fått någon som helst anknytning till själva spelet... (Encyklopedia Mundana är dock ett fall för sig).

Och jag tycker fortfarande det är minst lika välskrivet som i inlägget innan. Jobba på med Damarien! :gremsmile:

Regmolar

Swashbuckler
Re: Damariens religioner (OT)

"En samling halvfärdiga förslag och idéer som inte nödvändigtvis har någon anknytning i något att publicerat eller planerat material" vore tyvärr ett ännu bättre namn.

Tyvärr hamnar nog Religioner II i samma fack som Magi II - det vore bra med en uppdatering, men den ligger veterligen inte någnstans i planeringen eller releaseplanen.

Och gudarna fanns ju faktiskt i boken - i appendixlistan "Gudar som kanske hade kunnat användas nämns enbart här och inte någon annan stans" (och som inte har mer än en rads beskrivning...).

Känns bra att någon tar och gör något vettigt av den informationen!