Nekromanti Till Bassenaji om indiespel

Genesis

Ni dés ni maître
I den här tråden skrev Bassenaji angående indiespel:

Basenanji said:
Jag blir nyfiken på vad det är som är så kul med att hitta på en poetisk värld tex. So? Why? For who?
Eftersom det finns en risk för en lång OT-diskussion så svarar jag här. Det kanske inte blir någon lång diskussion, men här slipper vi i alla fall ett långt OT-inlägg i Wilpers tråd.

Att hitta på världen är en ganska liten del i vad jag gillar med indiespel. Spelvärlden överhuvudtaget är jag inte så intresserad av. Ta en titt på det här. Det jag gillar är framförallt Catharsis, Closure, Emergence, Expression och Kairosis. Ofta kan man finna Paidia i vissa indiespel, också (InSpecres är typ byggt för att få in Paidia). Som synes finns det en hel del man kan njuta av i rollspel förutom det Fiero som är det klassiska man strävar efter i problemlösarspel. (Naturligtvis så menar jag inte att Fiero är det enda man strävar efter.)

Svarar det på din undran?

Krille

Super Moderator
Menar du att det krävs "indiespel" för att täcka behoven i listan, eller kan man täcka dem med tradspel också?

Ram

Skev
Frågan där är väl i första hand om det valda trad-spelet har regelstöd för det.

...

Det i kombination med om det anses behövas regler för det och/eller om det finns andra regler som hindrar/försvårar det.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Hmm, jag är inte riktigt med på vad som diskuteras, men eftersom det hela började i min tråd är jag böjd att svara.

Jag gillar hittepåvärldar för att det blir fyra eller fem personers bästa ideer i förening, istället för att en person visar upp sina bästa ideer för de övriga.

Det kräver dock en viss typ av spelare för att bli bra. Jag har spelat med folk som fryser fullständigt när uppmärksamheten faller på dem. De föredrar en spelform där de helt enkelt kan svara på spelledarens beskrivningar, och inte behöver komma med egna.

Det går dock hyffsat att spela med sådana spelare också, om man har nog med awesome att det räcker till dem också. Det viktiga är att man är överrens om genren konventioner innan man kör igång. Annars kan det bli en horribel korvtårta av det hela.

Mogger

Hipsteranka
Klart man kan med tradspel men det finns vissa saker som kan komma emellan, som exempelvis färdiga äventyr, simulationistiska regler som inte bryr sig om personlig utveckling och inre konflikter m.m.

Men det här vet du redan. Vad vill du säga egentligen? Att du tror att Genesis anser att indiespel är generellt bättre på allt alltid?

Du har haft en märklig, kort ton och knepig attityd så fort någon nämner indiespel, trots att du själv brukar lyfta fram Panty Explosion som något du tidigare inte upplevt.

Så, vad vill du, egentligen?

Genesis

Ni dés ni maître
Krille said:
Menar du att det krävs "indiespel" för att täcka behoven i listan, eller kan man täcka dem med tradspel också?
Jag menade såhär: Basse undrade, efter vad jag förstod, vad det finns för kul med rollspel om man plockar bort problemlösandet. Jag visade en lista på olika saker man kan tycka är kul i rollspel, och exemplifierade med de saker jag själv söker.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har egentligen ingenting konstruktivt att tillföra utom att jag (obviously) värderar katharsis, emergence, kenosis och i viss begränsad mån kairosis. Expression är jag bara intresserad av när jag är i rollen som spelledare... Fiero ligger och puttrar nånstans i bakgrunfden men är verkligen inte primärt.

Eller ja, jag kan väl tillägga att jag tycker att det där är väldigt mycket mer användbart än Big Model när det gäller att fundera kring min och mina kamraters agendor och när jag funderar kring spelsystem.

Basenanji

Postd20modernist
Först: Mitt alias här på rollspel.nu är: Basenanji.

(Det kommer från 'Oraklets fyra ögon' där efriten Basenanji vaktar en person som rollpersonerna ska försöka lägga vantarna på. Erik Granström har skrivit och hitta på – och han är min största idol i rollspelsvärlden)

Sedan: Jag gillar den där länken! Bättre än GNS och långt mer utförligt än ROLLspel-rollSPEL-ROLLSPEL.

Jag gillar nog mest: Alea, Emergence, Fiero, Humour, och Participation.

Men allra mest gillar jag nog...

...tja, vill nån gissa förresten?

/Basenanji, vill testa forumiternas känsla-för-feeling