Nekromanti Musikutmaningen: Bidragstråd

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,522
Location
Göteborg
Det börjar bli hög tid att lämna in era bidrag till Musikutmaningen. Deadline var satt till midnatt inatt, men jag kan tänka mig att förlänga den en vecka om det inte kommer in tillräckligt många bidrag. Men ni har haft två veckor på er, och jag tycker att det är tillräckligt.

Svara enligt följande format: Ämnet på inlägget bär spelets namn, inlägget innehåller en länk till låten ni fick tilldelade. Spelet kan antingen länkas till i inlägget, eller tas med som bilaga. Släng inte in det som text direkt i inlägget, då det gör tråden jobbig att läsa.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,522
Location
Göteborg
Frustrerade Frankie

Låten jag fick tilldelad av Hallogallo: Frankie Teardrop.

Spelet heter "Frustrerade Frankie" och är enkelt både i regelsystem och utformning. Bifogat.
 

Attachments

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,163
Location
Rissne
ONOMATOPOETICA

OK, kom inte på nåt bättre namn än arbetsnamnet, så det får fan vara som det är.

Min låt var den här.

Onomatopoetica är ett spel starkt inspirerat av Grant Morrisons konstiga fiender/varelser (se Doom Patrol, t.ex), Nobilis och lite annat. Samberättande och lite speligt regelsystem som jag inte går in på i detalj.

Bifogat som txt. hoppas ni kan läsa det trots att det är skrivet i Linux... =)
 

Attachments

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,296
Location
Umeå
Va? Oj, satan i gatan. Det här har jag helst missat. Jag som gått runt och myst och tänkt att jag har en vecka på mig, varför har jag ingen aning, datum är inte min grej ibland, och till och med skulle hinna snabbtesta lite på onsdag med en i spelgruppen.

Oj, ja kan man på en dispens för att man har varit allmänt förvirrad och disträ tills i vart fall i morgon så vore jag överlycklig!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,522
Location
Göteborg
Hallogallo: Vi tar diskussionen här istället, för att inte klägga ned den här tråden,som bör vara reserverad för bidrag.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,288
Tacksam för mer tid

Jag skulle bli mycket tacksam för lite mer tid. Mitt koncept är klart (och jag har precis skrivit ett stress-ex, men vill gärna förpacka det i en mer pedagogisk och stämningsfull skrud än den är just nu...)

Annars var det här en jättekul och givande utmaning.

Tack på förhand!
/Basse
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,296
Location
Umeå
The Best Days of Our Lives

Efter lite övervägande så kommer min presentation nu, kommer inte hinna renskriva det eller sammanfatta det bättre under veckan. Regler finns men de är alldeles för skissartade för att göra någon nytta mer än som guide för egen speltest någon gång framöver, så en presentation av idé och ambition får räcka.

Min låt var: http://www.youtube.com/watch?v=oxAOFchbDaw&fmt=18

Inspirationen från låten gav från början något slags upprors och revolutionskoncept som jag efter en stund kastade ut, tanken var att man spelade kontorsslavar som av en eller annan anledning gjorde uppror. Men, jag kastade ut den förtryckande fasciststat och ersätta dom med plågoandar på en skola, kontorsslavarna ersattes av ungdomar i yngre tonåren och så här blev det:
http://hem.bredband.net/b511385/bestdays.pdf
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Copy-pejstar:
Jag kan väl säga vad min idé till "Smooth Criminal" var. Ett spel där man spelar ninjor och har med sig en "kör" av medninjor som man kan nyttja i strid eller skillchecks. De är väldigt sår bara och kan offras lite hur som helst. I strid har man obegränsad förflyttning och kan göra oändligt antal anfall. Det blir dock svårare och svårare att lyckas med anfallen ju fler man gör i sin runda och ett misslyckande är livsfarligt, så det är oftast bäst att ta det lite försiktigt. Förflytningen begränsas av att man bara kan anfalla den närmsta fienden som inte är upptagen med att slåss mot en medninja. Därför använder man medninjor till att binda upp fiender så att man kan ta sig till slutbossen längst in i rummet. Vill man inte använda tillräckligt med medninjor så får man "pressa turen" och rundsparka sig igenom rummet.

Ganska galen idé egentligen.

Min tanke var att Michael hela tiden i videon hade en massa followers som gjorde allt för att han skulle verka cool, därav medninjor. Texten handlade om nån som bröt sig in och överföll en kvinna i hennes hem, därav ninja. Mooks kändes naturligt för det får huvudpersonen att verka cool och MJ nitar en hel del folk ganska lättsamt.

En annan tanke var att göra ett musikal-rollspel, där spelarna måste sjunga, men det var nog ännu dummare. Finns det nåt rollspel som är en musikal?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,288
Secrets

Secrets

























Har du något att dölja?



Innehåll

Secrets är ett koncept för rollspelssammanhang. Tanken är att konceptet ska inspirera till spel runt hemligheter. Jag kommer inte diskutera regler mer än undantagsvis. Inspiration till spelet kommer från låten ”Secrets” av Steve Pierson. Hela idén till att skapa ett koncept kring hemligheter är sprungen ur den utmaning som forumiten Genesis riktade till rollspelsforumet rollspel.nu i november 2008. Utmaningen gick ut på att skapa ett spel eller ett koncept som i någon utsträckning kunde kopplas till1 den låt som tilldelades deltagaren.

De Andra & Offerlammen

Världen fungerar inte som det kan verka. Inget är egentligen normalt och helt förutsägbart. Istället finns det en märklig och fruktansvärd ond makt som ibland lägger sig i människornas handlingar. Vad denna kraft, makt eller värld vill och egentligen består av vet ingen. Somliga vill spekulera i att den kan vara utomjordingar, inkarnationer av en ond gud, Satans verk, en molekylär sjukdom, ett galet experiment eller något annat fruktansvärt satt i system. Men ingen vet egentligen vad De Andra är för något. Tills vidare kallas de för just detta: De Andra.
De Andra verkar vilja lägga sig i människornas öden då och då. Det ser ut som att själva lidandet hos människorna är målet för deras existens. Alltså finns det ibland en alldeles rationell förklaring till fruktansvärda olyckor, tragiska självmord, vansinnesdåd, terrorattacker, oförklarliga dråp, vidriga olyckor, oförståeliga sjukdomstillstånd; tja, vad som helst som har hemska, mobida och smärtsamma förtecken. Och när själva olyckan inträffar kan De Andra kvittera ut sin groteska lön i lidande. De utvalda kallas för Offerlamm.
Vanliga människor kan aldrig uppfatta De Andra. Däremot kan vinddrag, plötsliga skuggor, rysningar bero på närvaron av De Andra.
När De Andra har satt ett stigmata på en människa (eller en grupp människor) brukar De manifestera sig i form av en människa. Denna Inkarnat brukar dock sällan handgripligt påverka andra människor- snarare verkar denna manifestation handla om att De Andra vill skapa sig en bild av tiden fram till det fullbordade offret. De vill ha ett ögonvittne på plats när offerlammet går under.

Stigmatan & Receptorer

Samtidigt som denna mörka kraft skapar olycka och lidande finns det andra varelser som verkar som en sorts varningsklockor. Sådanan människor kallas Receptorer. Dessa, på oklara grunder, utvalda individer känner av De Andras närvaro. Att bli varse De Andra yttrar sig dock på olika svåra vis- som huvudvärk, yrsel, illamående eller kanske känslan av en ständigt närvarande högton som ingen annan människa verkar höra. Att varsebli De Andra är förknippat med ångest och smärta på något sätt.
Det verkar som att ju närmare man är De Andra, deto svårare symtom lider man av. Somliga Ödesvittnen utvecklar fysiska symtom som kräkningar, näsblod, svimningar och i vissa dramatiska fall benbrott utan synlig orsak.
När De Andra har valt ut ett offer (eller i svårare fall: flera offer) säger man att de har satt ett Stigmata på Offerlammet(-en). Någon logik i varför De Andra har valt ut just dessa offer eller vem som kan väljas i framtiden, har man inte kunnat utröna. De Andra handlar tillsynes helt slumpmässigt.
Receptorerna är känsliga för stigmata, precis som de är känsliga för närvaron av De Andra. Ju närmare tidpunkten för olyckan, desto starkare verkar symtomen på Receptorerna. Dessutom försvagas Receptorernas psykiska och fysiska allmäntillstånd i samma takt som olyckstillfället närmar sig. Det verkar som att Receptorerna också får lida, fast utan att de drabbas av det olyckliga öde som väntar det utvalda offret.
Dessvärre vet De Andra om att det finns Receptorer och söker gärna upp dessa för att göra sig av med dem. Receptorerna har nämligen ibland lagt sig i De Andras planer och De Andra vill gärna deciemra antalet. Detta sköter oftast de människor som De Andra har valt ut som Betjänare.

Receptorerna är osynliga för De Andra och deras mänskliga hantlangare. Men detta betyder inte att De Andra inte kan förstå att Receptorerna finns i närheten. En människa som blöder näsblod eller visar andra tecken på att känna av ett stigmata väcker uppmärksamhet.

Att känna av Stigmatan på detta påtagliga sätt gör att Receptorerna hellre försöker ingripa i De Andras planer, än att tigande se på. Dessutom verkar det som att precis dygnet innan offrandet ska ske så drar Receptorerna till sig De Andras uppmärksamhet. Utan att förstå exakt vem som är Receptor inser De Andra att det finns sådana i närheten.


Betjänare & Hämtare

De Andra dominerar en del människor. Trots att de Andra förfogar över en enorm potential vd fysisk och psykisk förmåga beträffar, verkar De välja att handla genom ombud. Somliga menar att De Andras fysiska manifestation som Inkarnat är så energikräbande att De Andra helt undviker detta förutom när ett Offer snart skall fullbordas. Männsikor som har valts ut som ombud kallas för Betjänare och dessa ka vara vilken samhällsindivid som helst (även om maktpersoner som byråkrater, poliser, advokater, psykologer verkar vanligare än andra samhällsmedborgare).
För fysiskt ansträngande ingripanden krävs det annat: Hämtare kallas de människor vars uppgift endast består i att hämta hem Receptorer till en medlem av De Andra. Hämtare är oftast agneter, poliser, militär ur ett specialförband.




Villkor & Upphävande

När De Andra har satt ett Stigmata på ett Offerlamm måste de också stipulera ett Villkor. Detta villkor ska uppfyllas vid en specifik tidpunkt för att Offerlammet ska kunna offras. Om något händer som gör att villkoret inte kan uppfyllas, försvinner Stigmatat och Offerlammet klarar sig helskinnad från De Andra. Detta kallas för ett Upphävande.
En del Receptorer hävdar att alla villkor måste finnas i någon sorts skriftlig form. Villkoren kan vara i form av en text, eller ett antal bilder. Denna text kallas då för Avtal.
Villkoren kan se väldigt olika ut. De brukar dock ha att göra med Offerlammets kommande öde. Om Offerlammet kommer hänga sig på grund av en plötslig depression (som De Andra har initierat), skulle Villkoret kunna handla om att ett speciellt rep måste befinna på en viss plats tills offret är fullbordat.
Andra upphävanden kan gå till så att den Inkarnation som De Andra har valt inte kan vara närvarande bär Offerlammet drabbas av olyckan/blir dödligt sjuk/mördas etc. I så fall upphävs lidandet.
Ett tredje sätt att upphäva offrandet är att radera det avtal som De Andra har nedtecknat.

Spelet

Receptorerna märker av när ett stigmata sätts. De varseblir offret, vad som kommer hända med offret och när offret är fullbordat. Fram till denna tidpunkt kommer Receptorn stadigt må sämre och sämre. Samtidigt som Receptorn blir mer och mer införstådd i Offerlammets kommande öde, närmar sig De Andra samt Betjänarna och Hämtarna. Uppgiften för Receptorn blir att försöka upphäva villkoret utan att avslöja sig för någon av antingen De Andra, eller en människa i deras tjänst.
Uppgiften för spelarna blir alltså att lyckas bibehålla hemligheten om De Andra samtidigt som de överlever det faktum att de är medvetna om något de aldrig kan berätta för någon annan. De är dömda till att bära på en hemlighet för resten av sina liv.


/Basenanji
 
Top