Nekromanti Carcassone regelfråga om bondlurkarna..

Ulfgeir

Swashbuckler
I början på Carcassone så om man hade majoritet på ett fält så fick man ju 4 poäng per färdig stad som angränsade till fältet. Det blev sedan "nerfat" till 3 poäng i någon version (vill veta vilken). Vet att US-versionen körde på med 4 ett tag.

Har för mig att det sedan blev nerfat ännu mer till 4 poäng per fält istället.. Och har ett svagt minne av att jag hört någonstans om 3 poäng per fält.

Håller på och försöker göra en sammanställning av vad effekterna blir om man kör med alla expansionerna till grundreglerna (har alla utom Catapult). Så jag behöver hjälp med vad som skiljer regelmässigt mellan olika versioner.

/Ulfgeir

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det är större skillnad på reglerna än tre och fyra poäng.

I ursprungsreglerna räknas bönderna per stad. För varje stad kollar man vem/vilka som har flest bönder på intilliggande fält. De spelare som har det får fyra poäng. Om man kör med expansionen Traders & Builders får man istället tre poäng om man har flest bönder till en stad, såvida man inte har en gris på ett fält då man får fyra.

I den andra utgåvan räknar man inte bönder per stad, utan per fält. Man kollar vem som dominerar ett fält och den får tre poäng per stad vid det fältet. Man kan bara få poäng för en stad en gång, eller kunde, för tydligen har de tagit bort den regeln också.

Men alla inser ju att ursprungsregeln är överlägsen och spelar med den!

/tobias

Ulfgeir

Swashbuckler
OK, då vet jag lite mer när de olika reglerna kom. Håller med om att ursprungsregeln är bäst. Och där kunde ju en stad ge poäng flera gånger om den gränsade till flera olika fält.

Att det är fältet som sådant som ger poäng tar ju bort hela satsningsmomentet av att försöka få bondemonopol. Det kunde ge mycket eller så ingenting, och man var då i det andra fallet bättre betjänt av att satsa sina meeples på andra element.

Kör man med King & Scout-expansionen så ger ju städer och vägar enormt mycket, och man tjänar på att bygga färdigt städer eller vägar som man själv inte får poäng för när de färdigställs..

Märkte att den poänggrejen i Traders & Builders inte alls hade samma potential att förändra poängen.

/Ulfgeir

Eksem

Champion
Så det är därför det blir så konstigt med bönderna när jag spelar nu jämfört med när jag spelade tidigare, jag har nån sopig utgåva av spelet!

Olle Linge

Snigel
Poängändringen i Traders & Builders gör mest att fälten blir lite mindre värda eftersom man behöver spela ut grisen på rätt fält, men eftersom det är så lätt att spela ut den påverkar det knappast spelet annat än just det du säger - fälten blir lite mindre värda. Personligen tycker jag inte grisen tillför något överhuvudtaget. Hade det varit svårt att välja eller svårt att spela ut den bra hade det ju varit en sak, men du känns det mest som någonting man gör när det passar och mest påverkar spelet om man glömmer bort det.

Pilzefrau

hon/henne
Detta insåg jag för sent, och har nu lärt mina stackars småkusiner "fel" regler jämfört med det som står i regelhäftet nu när de fick spelet i julklapp. Då dessa kusiner är lite små för att pålitligt lära sig ett helt regelsystem i huvudet kommer de säkert att ge sig på att läsa reglerna, och hitta helt andra saker där... Nåja, jag får helt enkelt informera dem om det hela nån gång.

Ulfgeir

Swashbuckler
Här kommer förresten sammanställningen. Tror jag fått med allt. Hittar ni något som är fel, så hojta till (Men då vill jag veta vilken utgåvas regler ni stödjer er på).

/Ulfgeir

Attachments