Basenanji
Postd20modernist
- Joined
- 4 Nov 2002
- Messages
- 9,296
Ok, här kommer några tankar. Jag skulle bli överlycklig om ni ville kommentera:
1) Potentialen. Kommer ett sånt här spel att kunna locka till sig spelare öht?
2) Om det redan är uppfunnet av någon riktig spelskapare.
3) Om det lyckas med det som spelet vill lyckas med. (Alltså PM-skickande, hemliga allianser, Diplomacy-tendenser mm)
Här kommer det:
Landskapsspelet
Inledning
Jag gillar forumspel. Framförallt gillar jag att det kring dessa spel skapas en sorts stämning som i sin tur för forumiter närmare varandra. Men, de flesta spelen lider av en svaghet: populära forumiter vinner fördel gentemot mindre populära eller anonyma dito. Därför skulle jag gärna se ett spel som belönade att man allierade sig med varandra oavsett vem! Dessutom gillar jag den osäkerhet som tex varulvsspelen för med sig. Det är spännande att misstänka varandra.
Som sista ingrediens i mitt favvo-forumspel ser jag en auktionsmekanism. Denna har Rising använt och ska ha heder för den inspiration han bidragit med via tex sitt Astrospel.
Landskapskriget – i korthet
Landskapskriget går ut på att man ska samla tre råvaror: Guld, Kryddor och Fädjur.
Den spelare som först får 50 av varje resurs vinner. Varje Landskap producerar under varje drag 1, 5 eller 10 enheter. Hur mycket man producerar av en viss resurs är endast känt av spelaren. Man har endast tolv drag på sig att skaffa resurser. Sedan är spelet över. Har ingen uppnått målet vinner den som har kommit närmast.
Komplikationer
Varje drag avslutas med att varje landskap lägger ett bud via sin Präst. Denne ber om nåd inför Gud och kan offra ett valfritt antal Bönepoäng (från början har alla femtio BP). Den som väljer högst Bönepoäng vinner en vinst, den som väljer lägst drar olycka över Landskapet.
Vinster är:
5 enheter av en Resurs
Man är skyddad av den Påvliga legaten och kan inte förlora nästa auktion trots att man inte offrar några Bönepoäng.
Man får reda på information om ett visst landskap, tex vilken resurs Landskapet producerar minst av eller hur många Bönepoäng det har kvar.
Man får ett visst antal BP
Nästa krig vinns automagiskt, pga av inlånad fältherre
Man får reda på vilket Landskap som är närmast segern vid det aktuella tillfället
Olyckor är:
Att man får förbud mot krigföring
Att man blir av med resurser
Att man blir av med Bönepoäng
Att man automagiskt kommer förlora nästa Krig pga av slarvig fältherre
Att man producerar färre resurser de kommande tre dragen
Handel
Varje Landskap kan handla med valfritt antal andra Landskap genom att exportera resurser. Detta sker genom att man vid dragets avslutande talar om hur många resurser man sänder till någon. Givetvis förutsätter detta någon form av kommunikation- genom PM/mail kan man ta kontakt med andra Landskap och erbjuda handel. Dock! Detta riskerar att man avslöjar vilken resurs man har i överflöd och den typen av information kan vara farlig att dela med sig av. I värsta fall kan nämligen något Landskap gå ut med information till de andra Landskapen om vilken resurs som ett visst Landskap äger mycket av.
Man måste inte skicka Resurser till någon bara för att man lovat så: här finns goda möjligheter till rävspel! Om man vill kan man helt enkelt skändligen lura till sig resurser av andra. Eller så kan man excellera i gott uppförande.
Krig
Man kan starta Krig mot andra Landskap. Detta innebär att man allierar sig med ett annat Landskap (vilket måste offentliggöras i en deltråd!) därefter väljer man vilket Landskap man bekrigar. Om man är i numerärt överläge vinner man (Västerbotten och Jämtland är allierade. De förklarar Krig mot Skåne som inte är allierad med någon. Detta leder till att Skåne förlorar Kriget) Detta får till följd att Landskapet som förlorar kriget inte får några Resurser via Handel. Dessutom produceras enbart 1, 3 och 5 enheter. Men Krig kostar! Om man väljer att Kriga kan man bara producera 1, 5 och 7 enheter. Alla Krig upphör efter ett drag. Vill man föra Krig mot samma Landskap två Drag i rad, måste man alltså aktivt förklara Krig mot Landskapet.
Man kan bilda allianser utan att föra Krig.
Spelets utseende på Forumet
Inför varje drag ska varje spelare redovisa (i ett PM till Spelledaren):
-Hur många av en viss resurs som skickas till ett ev annat Landskap
-Hur många Bönepoäng man satsar
-Huruvida man förklarar Krig mot annat Landskap
-Huruvida man är Allierad med någon
-Huruvida man vill bryta en allians
I en deltråd som kallas för Tinget måste alla allianser kungöras! Detta innebär att allianserna är offentliga men Krigshandlingarna hemliga.
I en annan deltråd som kallas för Torget förs alla diskussioner som spelarna vill initiera. Där kan man plantera rykten, föreslå byteshandel mm På torget redovisas också resultatet av Krig.
---
Vad säger ni spelexperter? Skulle detta kunna funka?
/Basenanji
1) Potentialen. Kommer ett sånt här spel att kunna locka till sig spelare öht?
2) Om det redan är uppfunnet av någon riktig spelskapare.
3) Om det lyckas med det som spelet vill lyckas med. (Alltså PM-skickande, hemliga allianser, Diplomacy-tendenser mm)
Här kommer det:
Landskapsspelet
Inledning
Jag gillar forumspel. Framförallt gillar jag att det kring dessa spel skapas en sorts stämning som i sin tur för forumiter närmare varandra. Men, de flesta spelen lider av en svaghet: populära forumiter vinner fördel gentemot mindre populära eller anonyma dito. Därför skulle jag gärna se ett spel som belönade att man allierade sig med varandra oavsett vem! Dessutom gillar jag den osäkerhet som tex varulvsspelen för med sig. Det är spännande att misstänka varandra.
Som sista ingrediens i mitt favvo-forumspel ser jag en auktionsmekanism. Denna har Rising använt och ska ha heder för den inspiration han bidragit med via tex sitt Astrospel.
Landskapskriget – i korthet
Landskapskriget går ut på att man ska samla tre råvaror: Guld, Kryddor och Fädjur.
Den spelare som först får 50 av varje resurs vinner. Varje Landskap producerar under varje drag 1, 5 eller 10 enheter. Hur mycket man producerar av en viss resurs är endast känt av spelaren. Man har endast tolv drag på sig att skaffa resurser. Sedan är spelet över. Har ingen uppnått målet vinner den som har kommit närmast.
Komplikationer
Varje drag avslutas med att varje landskap lägger ett bud via sin Präst. Denne ber om nåd inför Gud och kan offra ett valfritt antal Bönepoäng (från början har alla femtio BP). Den som väljer högst Bönepoäng vinner en vinst, den som väljer lägst drar olycka över Landskapet.
Vinster är:
5 enheter av en Resurs
Man är skyddad av den Påvliga legaten och kan inte förlora nästa auktion trots att man inte offrar några Bönepoäng.
Man får reda på information om ett visst landskap, tex vilken resurs Landskapet producerar minst av eller hur många Bönepoäng det har kvar.
Man får ett visst antal BP
Nästa krig vinns automagiskt, pga av inlånad fältherre
Man får reda på vilket Landskap som är närmast segern vid det aktuella tillfället
Olyckor är:
Att man får förbud mot krigföring
Att man blir av med resurser
Att man blir av med Bönepoäng
Att man automagiskt kommer förlora nästa Krig pga av slarvig fältherre
Att man producerar färre resurser de kommande tre dragen
Handel
Varje Landskap kan handla med valfritt antal andra Landskap genom att exportera resurser. Detta sker genom att man vid dragets avslutande talar om hur många resurser man sänder till någon. Givetvis förutsätter detta någon form av kommunikation- genom PM/mail kan man ta kontakt med andra Landskap och erbjuda handel. Dock! Detta riskerar att man avslöjar vilken resurs man har i överflöd och den typen av information kan vara farlig att dela med sig av. I värsta fall kan nämligen något Landskap gå ut med information till de andra Landskapen om vilken resurs som ett visst Landskap äger mycket av.
Man måste inte skicka Resurser till någon bara för att man lovat så: här finns goda möjligheter till rävspel! Om man vill kan man helt enkelt skändligen lura till sig resurser av andra. Eller så kan man excellera i gott uppförande.
Krig
Man kan starta Krig mot andra Landskap. Detta innebär att man allierar sig med ett annat Landskap (vilket måste offentliggöras i en deltråd!) därefter väljer man vilket Landskap man bekrigar. Om man är i numerärt överläge vinner man (Västerbotten och Jämtland är allierade. De förklarar Krig mot Skåne som inte är allierad med någon. Detta leder till att Skåne förlorar Kriget) Detta får till följd att Landskapet som förlorar kriget inte får några Resurser via Handel. Dessutom produceras enbart 1, 3 och 5 enheter. Men Krig kostar! Om man väljer att Kriga kan man bara producera 1, 5 och 7 enheter. Alla Krig upphör efter ett drag. Vill man föra Krig mot samma Landskap två Drag i rad, måste man alltså aktivt förklara Krig mot Landskapet.
Man kan bilda allianser utan att föra Krig.
Spelets utseende på Forumet
Inför varje drag ska varje spelare redovisa (i ett PM till Spelledaren):
-Hur många av en viss resurs som skickas till ett ev annat Landskap
-Hur många Bönepoäng man satsar
-Huruvida man förklarar Krig mot annat Landskap
-Huruvida man är Allierad med någon
-Huruvida man vill bryta en allians
I en deltråd som kallas för Tinget måste alla allianser kungöras! Detta innebär att allianserna är offentliga men Krigshandlingarna hemliga.
I en annan deltråd som kallas för Torget förs alla diskussioner som spelarna vill initiera. Där kan man plantera rykten, föreslå byteshandel mm På torget redovisas också resultatet av Krig.
---
Vad säger ni spelexperter? Skulle detta kunna funka?
/Basenanji