Nekromanti Ajj en rot idag igen, jag vill sova i MIN säng!

Poseur

Swashbuckler
Satt och funderade lite grann på hur mycket folk tenderar till att lätt kunna marchera under en dag egetnligen. (dessa regler kan kanske fungera till att rida och köra vagn också)
Min ide är att först och främst ställa om svårigheterna på march.
dessto saktare man går dessto lättare är det.
i grund är svårigheten ob2t6 och ökar med +ob1t6 för varje "nivå" snabbare man vill gå. lägg såklart även till teräng,smärta osv...

Angående till detta som kommer nu är en sak som gör att akademiker och liknande fjollor inte kan gå lika långt ute i skogen.
Vid varje natt när man skall sova(sova överhuvudtaget) så skall varje person slå ett överlevnadsslag för att se hur ens långtisdsutmattningsåterhämtning modifieras under vilan.
svårigheten igrund på detta slag är ob3t6 och modiferas av flera saker tex
vindskydd -ob1t6
tält -ob1t6
sommar-"ingen ändring"
höst/vår+ob1t6
vinter+ob2t6
sen kan man ta terängsvårigheterna ifrån marchtabellen och lägga till.
Har man specialicerat överlevnad mot terrängen/vildmarken man just är i så får man -ob1t6.

Om man lyckas med slaget återhämtar man noramlt 5/h i L.utammatning
Om slaget Misslyckas så sänks utamttningsåterhäntningen med 2 steg (3/h)
och fummals slaget så återhämtar man 1/h
Lyckas slaget perfekt så återhämtar man 7/h istället.

Detta för att symbolisera att folk som är vana ute i vildmarken varken bryr sig om konstiga ljud, att det är kyligt och alltid ha en rotknöl i ryggen, medans dom som är ovana kommer vakna flera gånger under kvällen, ha svårt att somna när det är massa oljud och saker.
Dessutom för att göra färdigheten överlevnad lite bättre och mer användbar.
Dessutom gör det färdigeten march lite mer användbar också...

Vad tycker ni om den här idén, den är förmodligen inte perfekt men åtminstonde lite bättre tycker jag.
Dessa regler har jag kommit på nu på 10 min så hjälp mig göra dom bättre.

/poseur som upptäckte att det var kallt att kliva upp imorse.

Du måste ha med modifikationer för sovsäck/filt och sånt också.
Med dragig sovsäck kan inte ens en friluftsvan person sova gott, men har man det bara varmt kan man ofta sova minst lika bra som inomhus.

P, gillar att sova ute.

Poseur

Swashbuckler
Jag brukar räkna med att folk har sovsäckar/filtar när dom sover ute i vildmarken men saknar man dom så kanske det ger +ob1t6.
Jag menar ju, utan vindskydd och tält ger inte en sovsäck filt såmycket skydd direkt. det symbolieras väl av den relativt höga normalsvårigheten kan jag tycka`?

Kan säga att med vindskydd menade jag skydd för vinden, det kan tex vara ett byggt sådant eller att det ligger i lä

Jenin

Veteran
Eller så gör man som så att man har en modifikation för regn, en för vind och att man, beroende på hur bra skyddet är, tar bort de plusmodifikationer som inte är relevanta.
Alltså t.ex. +ob2T6 för regn, +ob1T6 för blåst (eller dragig sovsäck...) men bara +ob1T6 om man har ett vindskydd som stoppar vinden, men läcker lite.
(Då har jag räknat som så att modifikationen för vind försvinner och modifikationen för regn halveras...)
Så slipper man stapla plus- och minusmodifikationer och gör det hela lite lättare...

Poseur

Swashbuckler
Eg. så lär du ju fortfrande räkna med plus och minusmodifikationer.

Jenin

Veteran
Sant...
Vad jag ville var nog att komma fram till hur jag skulle tänka på det, även om det nog inte blev riktigt uppenbart...

Det handlar bara om skillnaden i att tänka "plus ett för sovsäcken, minus två för regnet, plus två för elden, minus för myrorna..." och att helt enkelt tänka på spelsituationen: "när jag ligger i min sovsäck vid elden och tittar på regnet utanför trävindskyddet är det bara myrorna som besvärar mig..."

På så vis är man mer "kvar i spelvärlden" och det blir mindre siffror i hela momentet...

Men det är möjligt att de bara är jag som tycker att det finns en betydande skillnad mellan de två, det är mitt personliga sätt att tänka och tycka som gjorde att jag ville göra tillägget...

Poseur

Swashbuckler
Jag förstår det du menar och jag tänker likadant i situationen. Det hela med att man lägger sig i det välsyddade tältet med sovsäck och så medans det är en regnig höstkväll ute då tänker man ju snabbt i huvudet(det tar ut varandra så grunden blir ob3t6)

Eller något i den stilen...

Helt enkelt dessto mer man sätter sig in i reglerna dessto mer flyt blir det. tex så vet jag ju om jag gör snabba anfall så får motståndaren +on1t6 på vinit nästa runda. Dvs inget jag behöver kolla upp längre.

lojpersson

Minion
Vad gäller marschreglerna så håller jag med 2T6 för normal marsch och höjd svårighetsgrad efter hastighet och terräng låter bra. Jag skall börja nyttja det nästa gång vi spelar.

Återhämtningen är en annan femma. Det är en intressant tanke och alla som har sovit ute i tält eller bivack håller säkert med dig.
Men det som skiljer oss från våra karaktärer (en av sakerna i alla fall) är att huvuddelen av alla karaktärer i Eon torde förflytta sig till fots då de skall transportera sig, eftersom de antagligen inte har råd att betala för hästtransport. De är också vana att sova i drag och på tveksamma madrasser. Det gör att de antagligen är mer ”härdade” vad gäller att sova ute än vad vi är. Därför så tycker jag inte att det behövs några extra regler för återhämtning.

Vad händer då om en av spelare har prinsessan på ärten som karaktär? Ja då får den karaktären sämre återhämtning än övriga karaktärer om de skall sova i tält. I alla fall fram till dess att hon/han har fått erfarenhet av att ”äventyra”.

Om hela sällskapet består av gröngölingar utan vildmarksfärdigheter ja då kommer reglerna för överlevnad att se till de återfår utmattning långsamt eftersom de misslyckas med sina ”läger” slag. Så inga extra regler behövs.

Jörgen

Arfert

Facit
Har ingen större koll på Eons regler på sån här detaljnivå, men däremot långa marscher och överlevnad i terräng IRL.

Några snabba reflektioner:

Moderna sovsäckar och liggunderlag gör det oändligt mycket enklare att sova gott utomhus. Jag hade det tveksamma nöjet att sova utomhos vintertid utan de sakerna i armén för 28 år sen, som överlevnadsträning, och det är inget man gör för skojs skull.. för att klara sånt i en fantasymiljö bör man vara ordentligt utrustad, filtar och sånt lär inte räcka långt, tänk päls istället... stora fällar som isolerar bra.

Ett enkelt tält är dubbelt så bra för ens nattsömn i fält som bara ett vindskydd. Och vintertid duger ett vindskydd bara för korta perider, mest för att överleva några nätter under bar himmel. Bra är det också om man då är flera personer som kan sova nära för att spara kroppsvärme.

Det är minst dubbelt så svårt med vintermarscher i nordiskt klimat än på höst/vår... om inte mer. (I varmare klimat är det såklart enklare).

Och sen har man det där med värme för att överleva nätterna.. du klarar kanske ett par nätter i ett vindskydd och med en brasa som räcker en hel natt, sen börjar det bli rejält jobbigt. Och om det inte finns en bra tillgång till ved på rastplatserna måste man bära med sig bränsle. Vilket såklart är tungt.

Det bästa är om man i ett tält (i brist på moderna sovsäckar) kan ha med en liten kamin av nåt slag, men vet inte om sånt finns i Mundana. Men åter igen, inget man bär med sig på ryggen direkt... nån form av lastdjur krävs för det. Hursomhelst så bör man på något sätt kunna torka blöta kläder under längre marscher, annars klarar man sig inte länge.

Sen har vi det där med "akademiker och liknade fjollor" på marscher... om de inte har nån guide med sig med vilmarksvana, och som vet hur man beter sig, kommer de dö efter en inte allt för lång tid om de är ute i nordiskt klimat när det är kallt.

..men man kan ju anta att folk i en fantasyvärld är av ett tuffare och mindre klimat/temperaturkänsligt virke än oss... annars hade folk man sett i fantasyfilmer släpat mer sig betydligt mer på sina vandringar.