Satt och funderade lite grann på hur mycket folk tenderar till att lätt kunna marchera under en dag egetnligen. (dessa regler kan kanske fungera till att rida och köra vagn också)
Min ide är att först och främst ställa om svårigheterna på march.
dessto saktare man går dessto lättare är det.
i grund är svårigheten ob2t6 och ökar med +ob1t6 för varje "nivå" snabbare man vill gå. lägg såklart även till teräng,smärta osv...
Angående till detta som kommer nu är en sak som gör att akademiker och liknande fjollor inte kan gå lika långt ute i skogen.
Vid varje natt när man skall sova(sova överhuvudtaget) så skall varje person slå ett överlevnadsslag för att se hur ens långtisdsutmattningsåterhämtning modifieras under vilan.
svårigheten igrund på detta slag är ob3t6 och modiferas av flera saker tex
vindskydd -ob1t6
tält -ob1t6
sommar-"ingen ändring"
höst/vår+ob1t6
vinter+ob2t6
sen kan man ta terängsvårigheterna ifrån marchtabellen och lägga till.
Har man specialicerat överlevnad mot terrängen/vildmarken man just är i så får man -ob1t6.
Om man lyckas med slaget återhämtar man noramlt 5/h i L.utammatning
Om slaget Misslyckas så sänks utamttningsåterhäntningen med 2 steg (3/h)
och fummals slaget så återhämtar man 1/h
Lyckas slaget perfekt så återhämtar man 7/h istället.
Detta för att symbolisera att folk som är vana ute i vildmarken varken bryr sig om konstiga ljud, att det är kyligt och alltid ha en rotknöl i ryggen, medans dom som är ovana kommer vakna flera gånger under kvällen, ha svårt att somna när det är massa oljud och saker.
Dessutom för att göra färdigheten överlevnad lite bättre och mer användbar.
Dessutom gör det färdigeten march lite mer användbar också...
Vad tycker ni om den här idén, den är förmodligen inte perfekt men åtminstonde lite bättre tycker jag.
Dessa regler har jag kommit på nu på 10 min så hjälp mig göra dom bättre.
/poseur som upptäckte att det var kallt att kliva upp imorse.
Min ide är att först och främst ställa om svårigheterna på march.
dessto saktare man går dessto lättare är det.
i grund är svårigheten ob2t6 och ökar med +ob1t6 för varje "nivå" snabbare man vill gå. lägg såklart även till teräng,smärta osv...
Angående till detta som kommer nu är en sak som gör att akademiker och liknande fjollor inte kan gå lika långt ute i skogen.
Vid varje natt när man skall sova(sova överhuvudtaget) så skall varje person slå ett överlevnadsslag för att se hur ens långtisdsutmattningsåterhämtning modifieras under vilan.
svårigheten igrund på detta slag är ob3t6 och modiferas av flera saker tex
vindskydd -ob1t6
tält -ob1t6
sommar-"ingen ändring"
höst/vår+ob1t6
vinter+ob2t6
sen kan man ta terängsvårigheterna ifrån marchtabellen och lägga till.
Har man specialicerat överlevnad mot terrängen/vildmarken man just är i så får man -ob1t6.
Om man lyckas med slaget återhämtar man noramlt 5/h i L.utammatning
Om slaget Misslyckas så sänks utamttningsåterhäntningen med 2 steg (3/h)
och fummals slaget så återhämtar man 1/h
Lyckas slaget perfekt så återhämtar man 7/h istället.
Detta för att symbolisera att folk som är vana ute i vildmarken varken bryr sig om konstiga ljud, att det är kyligt och alltid ha en rotknöl i ryggen, medans dom som är ovana kommer vakna flera gånger under kvällen, ha svårt att somna när det är massa oljud och saker.
Dessutom för att göra färdigheten överlevnad lite bättre och mer användbar.
Dessutom gör det färdigeten march lite mer användbar också...
Vad tycker ni om den här idén, den är förmodligen inte perfekt men åtminstonde lite bättre tycker jag.
Dessa regler har jag kommit på nu på 10 min så hjälp mig göra dom bättre.
/poseur som upptäckte att det var kallt att kliva upp imorse.