Vad jag tycker (spoilers mina spelare)
Kul att någon har tagit upp manteln igen och faktiskt gjort något av den här typen av effekter - antar att de "olika trådar" du kollat är de gamla diskussionerna om biomanti, som jag fotfarande kallar det. Jag kör på det i mitt Mundana, men låter det hela skötas efter mitt godtycke, speciellt som det inte är något som spelarna kommer att begagna.
Det jag rent spontant kan säga är att jag har lite svårt för konceptet livsmönster som ett [meta]fysiskt objekt - enligt mig borde det benämna den grundläggande strukturen i det biotropiska fältet och snarast fungera som ett biotropiskt "sant namn" för varelsetypen, inte något som plockas ut och sätts in någon annan stans (du får ursäkta om jag missförstått vad du menar i texten - rätta mig då). I mitt Mundana brukar de alkemiska processerna också utföras med hjälp av biomanti för att verkställa själva förändringarna - det är alltså en kombination av alkemi och speciella biotropiska effekter (även om det finns minst ett exempel - den jargiska skriften
Alchemia Corpori et Vitae, som använts av en magiokunnig alkemist i kampanjen - på biomanti utövad utan magisk hjälp. Den är väsentligt svagare, dock). I Alver II kommer det t.ex. troligen komma en effekt för att förändra växters utseende och kanske ännu mer växtrelaterade biotropieffekter, ifall du vill vara beredd i förväg.
Sedan tycker jag att det ska vara möjligt att modifiera levande varelser utan Volshaka, även om mineralets effekter gör processen mångdubbelt enklare/effektivare/potentare, med i texten nämnda bieffekter.
Effekten Manipulera tycker jag borde följa samma mall som för vandöda, och ändra ett attribut med Ob1T6 per magnitud, annars känns den ganska menlös (speciellt som livsmanipulationen ju innebär en massa extraarbete som nekromantin inte kräver).
Regler för att applicera en annan typ av hud (fjäll, kraftigt skinn och annat naturligt pansar) från redan levande borde finnas förutom den generella (tyckte inte den passade helt i någon av de möjligheter som finns).
Sedan skulle det också vara bra med några kommentarer om hur den skapade varelsens beteende blir, ifall jag inte bara missat att det står någonstans, och framför allt möjligheten att påverka varelsens sinne med livsmanipulation. De två mänskliga modifierade varelserna som jag låtit förekomma i kampanjen var troligen thalaskiska problemelement som meddelst lobotomi och påföljande biotropisk manipulation blivit lydiga tjänare åt en thalaskisk medborgare.
I övrigt är det bara irrelevanta detaljer som stör mig här och där, och de har nog att göra med personliga preferenser.
Det blev ett ganska långt inlägg, men jag hoppas att några konstruktiva grejjer kom med i alla fall.
Över huvud taget tycker jag det är ett bra system (frånsett att det inte är färdigt än, då
); tabellerna kommer jag nog att återvända till som inspiration för min egen biomanti, och när du blivit klar kanske jag till och med kan låta mina mutanter bli regelstyrda