Mogger
Hipsteranka
Det här tänkte jag först skriva i Westernforumet, men flyttade det hit.
Först, ett litet intro. I vår kommande Westernkampanj (min spelgrupp gillar vapenlistor, utrustning och sånt) tänker jag slänga in ett dramasystem. Men, insåg jag precis, det är universellt och bör funka som plugin till 95% av alla spel som finns.
Systemet består av 3 delar.
1. Issue (man kan kalla det vad som helst, i Western kallar vi det för Djävul, som i Dust Devils)
2. Traits (eller passande för spelet, vi kallar det Karaktärsdrag i Western för det finns en ruta som heter så på formuläret)
3. Spelmarker.
Detta är f.ö v2. I vår WFRP-kampanj hade vi ett annat system, men det funkade inte 100%-igt.
Din Issue är din dåliga sida. En Issue är orsaken till att ens liv inte är som en reklamfilm. Bra Issues är Svekfull, Hämndlysten, Girig, Narkoman, Kriminell o.s.v.
Dina Traits är egenskaper som berättar vem du är. De är väldigt lika Issues men är inte lika starka. Oftast är de dessutom positiva - Kärleksfull, Ärlig, Pålitlig - men behöver inte vara det - hänsynslös, brutal, sadistisk. I Western formulerar vi det som ett ordspråk (eller vad det heter) - Hård som en sten, elak som en skallerorm, Vacker som en dag m.m. Även det är snott från Dust Devils.
Din Issue består av 5 spelmarker. För att använda en Trait måste du betala en marker och får då en lämplig positiv modifikation under den scen där Traiten är relevant. Modifikationen bör inte vara hög. Typ +10% i BRP. Du kan även använda marker för att förlora en konflikt på dina egna villkor eller för att slå om ett slag.
När dina marker är slut får du inga nya utan att Refresha din Issue. Det sker genom en scen där Issuen dominerar på ett sätt som är relevant för handlingen. Då får du 1 ny marker. Du kan även refresha alla 5 men då är det spelets övriga deltagare som tillsammans berättar hur din Issue dominerar och vad konsekvenserna blir.
Och så går det runt, runt, runt, tills din Issue är utspelad. Då är det dags att välja en ny eller lämna karaktären åt sitt öde.
Först, ett litet intro. I vår kommande Westernkampanj (min spelgrupp gillar vapenlistor, utrustning och sånt) tänker jag slänga in ett dramasystem. Men, insåg jag precis, det är universellt och bör funka som plugin till 95% av alla spel som finns.
Systemet består av 3 delar.
1. Issue (man kan kalla det vad som helst, i Western kallar vi det för Djävul, som i Dust Devils)
2. Traits (eller passande för spelet, vi kallar det Karaktärsdrag i Western för det finns en ruta som heter så på formuläret)
3. Spelmarker.
Detta är f.ö v2. I vår WFRP-kampanj hade vi ett annat system, men det funkade inte 100%-igt.
Din Issue är din dåliga sida. En Issue är orsaken till att ens liv inte är som en reklamfilm. Bra Issues är Svekfull, Hämndlysten, Girig, Narkoman, Kriminell o.s.v.
Dina Traits är egenskaper som berättar vem du är. De är väldigt lika Issues men är inte lika starka. Oftast är de dessutom positiva - Kärleksfull, Ärlig, Pålitlig - men behöver inte vara det - hänsynslös, brutal, sadistisk. I Western formulerar vi det som ett ordspråk (eller vad det heter) - Hård som en sten, elak som en skallerorm, Vacker som en dag m.m. Även det är snott från Dust Devils.
Din Issue består av 5 spelmarker. För att använda en Trait måste du betala en marker och får då en lämplig positiv modifikation under den scen där Traiten är relevant. Modifikationen bör inte vara hög. Typ +10% i BRP. Du kan även använda marker för att förlora en konflikt på dina egna villkor eller för att slå om ett slag.
När dina marker är slut får du inga nya utan att Refresha din Issue. Det sker genom en scen där Issuen dominerar på ett sätt som är relevant för handlingen. Då får du 1 ny marker. Du kan även refresha alla 5 men då är det spelets övriga deltagare som tillsammans berättar hur din Issue dominerar och vad konsekvenserna blir.
Och så går det runt, runt, runt, tills din Issue är utspelad. Då är det dags att välja en ny eller lämna karaktären åt sitt öde.