Jag fick en vansinnig idé efter att ha läst den här artikeln. Den där artikeln kändes underbart mardrömslikt absurdistisk; den perfekta kombinationen av surrealism och den idyll som är Åsa-Nisse.
Jag vet inte ens om det går att göra spel om det här, men jag vill diskutera saken.
Jag tänker mig ett ganska generiskt regelsystem såtillvida att det inte är knutet direkt till någon specifik värld. Systemet är i väldigt hög grad på metanivå; jag tänker mig att roller i övrigt roterar i hyfsat hög grad. Det skulle nog vara mer av ett "berättelsespel" än ett regelrätt rollspel just pga den inbyggda instabiliteten. Eller kanske det bara blir så när det börjar urarta? Ett berättelsespel, fast utan egentlig dramaturgi. Det blir ingen uppbyggnad mot klimax, utan hela spelet jobbar i allt högre fart mot den totala antiklimaxen där det inte längre finns någonting kvar att interagera med.
Jag tänker mig olika slags resurser, som obönhörligen tar slut. Man kanske kan återfå resurser genom att offra saker ens karaktär bryr sig om; men saker man bryr sig om får man antagligen tillbaks annat av så det är dumt att offra dem. Kanske kan man kontinuerligt mjölka dem eller offra dem helt? Mjölkningen leder till en stadig nedgång, och man blir förr eller senare tvungen att offra dem för att kunna fortsätta spelet en vända till, eller två.
Samberättande och spelledarlöst, tänker jag mig. ELler så har vi tradspel från början som alltmer urartar allt eftersom spelare får mer spelledarmakt och spelledaren mindre? Även de strukturerna faller samman i entropin.
Jag föreställer mig att man använder existerande spelvärldar. Jag vill spela det här i Krambjörnarna, Bumbibjörnarna, Transformers och Mask. Jag vill spela det med Teletubbies och på Saltkråkan och Bråkmakargatan och i Lönneberga.
Jag tänker mig ett ganska högt tempo, där alltihop kan tänkas vara över på en kväll. Kanske är "en film" bara ett par-tre rundor lång.
Jag behöver en mekanik för att folk ska vilja spela så länge som möjligt, och inte bara ge upp. Kanske har spelet i slutänden en Vinnare? Prestige?
Jag vet inte ens om det går att göra spel om det här, men jag vill diskutera saken.
Jag tänker mig ett ganska generiskt regelsystem såtillvida att det inte är knutet direkt till någon specifik värld. Systemet är i väldigt hög grad på metanivå; jag tänker mig att roller i övrigt roterar i hyfsat hög grad. Det skulle nog vara mer av ett "berättelsespel" än ett regelrätt rollspel just pga den inbyggda instabiliteten. Eller kanske det bara blir så när det börjar urarta? Ett berättelsespel, fast utan egentlig dramaturgi. Det blir ingen uppbyggnad mot klimax, utan hela spelet jobbar i allt högre fart mot den totala antiklimaxen där det inte längre finns någonting kvar att interagera med.
Jag tänker mig olika slags resurser, som obönhörligen tar slut. Man kanske kan återfå resurser genom att offra saker ens karaktär bryr sig om; men saker man bryr sig om får man antagligen tillbaks annat av så det är dumt att offra dem. Kanske kan man kontinuerligt mjölka dem eller offra dem helt? Mjölkningen leder till en stadig nedgång, och man blir förr eller senare tvungen att offra dem för att kunna fortsätta spelet en vända till, eller två.
Samberättande och spelledarlöst, tänker jag mig. ELler så har vi tradspel från början som alltmer urartar allt eftersom spelare får mer spelledarmakt och spelledaren mindre? Även de strukturerna faller samman i entropin.
Jag föreställer mig att man använder existerande spelvärldar. Jag vill spela det här i Krambjörnarna, Bumbibjörnarna, Transformers och Mask. Jag vill spela det med Teletubbies och på Saltkråkan och Bråkmakargatan och i Lönneberga.
Jag tänker mig ett ganska högt tempo, där alltihop kan tänkas vara över på en kväll. Kanske är "en film" bara ett par-tre rundor lång.
Jag behöver en mekanik för att folk ska vilja spela så länge som möjligt, och inte bara ge upp. Kanske har spelet i slutänden en Vinnare? Prestige?