Jag har just lagt på luren efter Skypesamtalet med Simon och NilsH. Vi hade en del tekniska bekymmer, men vi kom såpass långt att vi skapade en utpost att spela i när vi sätter igång. Jag kommer först att kort beskriva utposten så som den skapades, och sedan skriva några kommentarer om hur jag tyckte att det gick.
Dokumentet där vi skrev ned det vi snackade om finns här
[Insert Name Here]
Inte förrän nu inser jag att utposten aldrig döptes. Nåväl. Utposten är ett fängelsekomplex som har byggts in i vad som ser ut som en måne, men som i själva verket är en antik rymdstation, kvarlämnad av en utomjordisk ras. Komplexet härbergerar runt 200 fångar, varav 20 stycken är farliga separatister. Man har inte mottagit leveranser från den civiliserade världen på länge, och ingen kontakt med resten av universum finns. De senaste nyheterna man mottog var om upprustning hos separatisterna, vilket knappast bådar väl.
På grund av detta har högste chefen dragit åt ransonerna ordentligt. Med dåligt underhåll har även teknologin tagit sig en törn, och det mesta man använder nu ligger på ganska låg nivå (revolvrar och explosionsmotorer, typ). Stämningen bland personalen är tryckt men öppen, förutom gentemot högste chefen, som alltid behandlas med respekt. Yttre hot som kan tänkas drabba fängelsekomplexet inkluderar utomjordingar, fångarna själva, separatister och mystisk, Lovecraftisk skräck och galenskap från den antika rymdstationens outforskade sektioner. Faktum är att fyra vakter som utforskat redan har blivit galna och är nu inspärrade med fångarna, och chefen har betett sig något underligt på sistone ...
Dokumentet om hur man skapar en utpost finns här.
Hur jag tyckte att det gick
Bra. De olika överskrifterna satte igång kreativiteten och såg till att vi höll oss till de viktiga sakerna som behövde definieras. Det kommer att bli viktigt att hålla utkik under spel efter saker som vi behöver definiera, och fundera på om dessa saker borde dyka upp i det här dokumentet. Det är svårt att veta just nu om kategorierna är de rätta, men vi stötte inte på några större hinder.
Dock: Teknologiska nivåer behöver exemplifieras, och jag behöver bestämma mig för hur noggrant de resurser som finns i sektionerna skall definieras, samt vad de skall bestå i. Vi var ganska fria i hur de skapades nu, men jag försökte hålla det på en hyfsat definierad nivå (inte "fångar" utan "Stora, starka fångar"). Tanken är inte att de skall fungera som kreativa utmaningar att få in i konflikterna, utan att man skall få en rörelse mellan sektioner när man gör konflikter. Skall man forska så tar man sig till forskningssektionen, för där finns det ett labb, och så vidare.
Dessa resurser kändes inte helt klockrena som vi gjorde dem nu, men vi får se hur det funkar i spel.
Simon och NilsH, kommentarer?
Dokumentet där vi skrev ned det vi snackade om finns här
[Insert Name Here]
Inte förrän nu inser jag att utposten aldrig döptes. Nåväl. Utposten är ett fängelsekomplex som har byggts in i vad som ser ut som en måne, men som i själva verket är en antik rymdstation, kvarlämnad av en utomjordisk ras. Komplexet härbergerar runt 200 fångar, varav 20 stycken är farliga separatister. Man har inte mottagit leveranser från den civiliserade världen på länge, och ingen kontakt med resten av universum finns. De senaste nyheterna man mottog var om upprustning hos separatisterna, vilket knappast bådar väl.
På grund av detta har högste chefen dragit åt ransonerna ordentligt. Med dåligt underhåll har även teknologin tagit sig en törn, och det mesta man använder nu ligger på ganska låg nivå (revolvrar och explosionsmotorer, typ). Stämningen bland personalen är tryckt men öppen, förutom gentemot högste chefen, som alltid behandlas med respekt. Yttre hot som kan tänkas drabba fängelsekomplexet inkluderar utomjordingar, fångarna själva, separatister och mystisk, Lovecraftisk skräck och galenskap från den antika rymdstationens outforskade sektioner. Faktum är att fyra vakter som utforskat redan har blivit galna och är nu inspärrade med fångarna, och chefen har betett sig något underligt på sistone ...
Dokumentet om hur man skapar en utpost finns här.
Hur jag tyckte att det gick
Bra. De olika överskrifterna satte igång kreativiteten och såg till att vi höll oss till de viktiga sakerna som behövde definieras. Det kommer att bli viktigt att hålla utkik under spel efter saker som vi behöver definiera, och fundera på om dessa saker borde dyka upp i det här dokumentet. Det är svårt att veta just nu om kategorierna är de rätta, men vi stötte inte på några större hinder.
Dock: Teknologiska nivåer behöver exemplifieras, och jag behöver bestämma mig för hur noggrant de resurser som finns i sektionerna skall definieras, samt vad de skall bestå i. Vi var ganska fria i hur de skapades nu, men jag försökte hålla det på en hyfsat definierad nivå (inte "fångar" utan "Stora, starka fångar"). Tanken är inte att de skall fungera som kreativa utmaningar att få in i konflikterna, utan att man skall få en rörelse mellan sektioner när man gör konflikter. Skall man forska så tar man sig till forskningssektionen, för där finns det ett labb, och så vidare.
Dessa resurser kändes inte helt klockrena som vi gjorde dem nu, men vi får se hur det funkar i spel.
Simon och NilsH, kommentarer?