Nekromanti Fullversion av Character Builder! …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
I skrivande stund laddar min nyinstallerade Character Builder (som låter mig göra gubbar upp till och med level 30) hem ett uppdaterat data set med material från:

Player’s Handbook
Dungeon Master’s Guide
Monster Manual
Forgotten Realms Player’s Guide
Forgotten Realms Campaign Guide
Adventurer’s Vault
Martial Power
Draconomicon: Chromatic Dragons
Manual of the Planes

Dragon 364–370
Dungeon 155–161

H1 Keep on the Shadowfell
H2 Thunderspire Labyrinth
H3 Pyramid of Shadows
P1 King of the Trollhaunt Warrens
P2 Demon Queen’s Enclave
FR1 Scepter Tower of Spellgard

The Artificer, levels 1–30 (från kommande Eberron Player’s Guide)
The Barbarian, levels 1–30 (från kommande Player’s Handbook 2)
The Bard, levels 1–10 (från kommande Player’s Handbook 2)
The Druid, levels 1–3 (från kommande Player’s Handbook 2)
The Invoker, levels 1–3 (från kommande Player’s Handbook 2)

Jag återkommer med en utvärdering när jag hunnit göra ett gäng gubbar.

Eksem

Champion
Jag hade skaffat en om inte för att betan inte längre fungerar på min dator, så jag är faktiskt tveksam. Vore trist att betala för något jag inte kan använda.

Jarl

Hero
CPR:a din dator då! Du vet att varje cell i din kropp skriker efter en fullversion av CharBuilder!

pjuppe

Veteran
wiii! lite synd bara att saker som fungerade i betan inte gör det i fullversionen (göra karaktärsbladet liggande och skriva ut det korrekt och porträttbilden följer inte med till karaktärsbladet). sen är det synd att formateringsfelet på powercards som uppstår ibland fortfarande är kvar. men annars är jag helnöjd. en finfin applikation!

Mirtul

Veteran
Väldigt imponerande hur de lyckats med att implementera hela d&d...

Dock är det väldigt buggigt på alla andra punkter, framförallt vad gäller genereringen av rollformuläret och power cards.

Jag har också skaffat fullversion. Använder den för att få ihop gubben och skriva ut standardrollformuläret. Programmet kollar också att gubben inte bryter mot reglerna.

Sedan använder jag MSE och ander's templates för powerkort. Tycker att de är mycket snyggare, och eftersom korten är så buggiga i karaktärsgeneratorn känns det som ett självklart val.

Foggmock

Myrmidon
Den stora frågan är ju om den kan ploppa rollformulären till .pdf så man kan ta med sig USB-minne till skolbibliotket och printa där, utan att behöva installera programmet.

I'd fucking pay for that. Egentligen skulle jag nog betala för det ändå, eftersom programmet i sig är ganska lysande. "Tja, jag behöver en warforgedkarris av varje klass." -> *PLOPP* -> ????? -> Profit!

Dante

Staff member
Foggmock said:
Den stora frågan är ju om den kan ploppa rollformulären till .pdf […]
Well, jag kan göra det (även om jag måste exportera formuläret sida för sida), men det beror förmodligen på att jag har Adobe PDF Writer installerat på min burk.

Någon inbyggd PDF-exportfunktion känner jag inte till.

Dilandau

Myrmidon
Jag printar bara till PDF writer så blir det en finfin PDF. Alla sidor på en gång.

Men det är sjukt konstigt att det inte finns någon inbyggd pdf-funktion. Eller något annat alternativ än att spara som wizards egna mysko format.

Foggmock

Myrmidon
God, I'm stupid. Jag tänkte inte för en sekund på att jag också har en print-to-document-skrivarmjukvara installerad. Det löste ju hela mitt Calconproblem. :gremlaugh:

G

Guest

Guest
Nu har jag också testat Fullversionen. Förutom lite småbuggar så är det kanonverktyg! 1000 Pajer till Wizards.

Någon som har lust att hjälpa mig bygga en bra Tank? Ska var med och spela D&D 4 nästa vecka och jag vill vara väl förberedd. Karaktären ska vara lvl 6 och Dvärg. Min tanke är enhandshammare och stor sköld. Plate som rutning [tar den featen vid lvl 1). Han ska agera köttmur, att ge mycket skada är sekundärt, om ens det. Primära är att ta aggro, hålla fienden på avstånd från alla med glashakor (sneglar på alla Strikers och Controllers i gruppen) och styra striden effektivt längst fram...

Någon son har tips, ideer eller varaför inte en färdig build från lvl 1-6?

Dante

Staff member
Tankar kring tanken …

Jag har en del idéer. Tyvärr kommer jag inte i närheten av CB förrän någon gång i morgon.

Hög Str och hör Con är förstås givet. Man vill ju inte missa med alla sina coola powers, och man vill ha massor och massor med hp.

Powers som är close blasts och close bursts vill man ha för att kunna marka så många fiender som möjligt på en och samma gång (nu utgår jag från att det är en fighter).

Fast Runner som feat för att snabbt komma fram till fienderna och binda upp dem (och kompensera för det faktum att dvärgar är långsamma).

Det var mina första tankar kring konceptet. Det kommer mer när jag har tillgång till CB.

Anders Åstrand

Swordsman
Vilka böcker kör ni med?

Martial Powers har en del grejer som är bra för fighters, men kör ni med den?

G

Guest

Guest
Grundböckerna och Martial Powers. Dock har jag fått tillstånd av våran DM att använda alla tillägg som finns i buildern :)