Nekromanti VÄRMEDÖD - igen

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har funderat vidare på den här spelidén, trots att inte en jävel av er egentligen bryr sig. Ni ser inte storheten i konceptet!

Nå; jag har en grundstruktur som jag tänkte sammanfatta i det här inlägget:

1. Alla spelare börjar spelet med Varandepoäng. De kommer antagligen att få byta namn till något bättre, men just nu heter de Varandepoäng. Spelledaren har fler poäng än övriga spelare, men kommer gradvid att närma sig dem.

2. Entropin är evig; varje runda blir alla av med ett Varandepoäng (eller flera, det är inte bestämt än).

3. Varje runda är en komplett berättelse, eller ett "äventyr" i traditionell betydelse.

4. I början av varje spel bestämmer man först vilken värld man ska spela i, och sedan gör man en lång lista med viktiga element i världen. Elementen graderas efter hur viktiga de är i spelet via nåtslags simpel kollaborativ rangordningsprocess.

5. I början av varje runda summerar man vilka element man har kvar, och bestämmer hurdant rundans Problem ska vara, eller "vad äventyret ska handla om".

6. Det finns nåtslags enkel mekanik för att låta en person i taget ha ordet; kanske skickar man runt något. Den som har ordet kan antingen berätta ur tredjepersonsperspektiv eller i traditionellt inlevelsefokuserad "jagform" ("jag hugger ved").

7. Spelare och SL kan plantera in element från listan på element som finns kvar. När man sedan använder sig av elementet i spel, så får man ett visst antal Varandepoäng tillbaks. Element som varit med i rundan regenererar ett Varandepoäng per runda, eller så.

8. När spelare får Varandepoäng genom interaktion med element så tas dessa varandepoäng ur fickan på den spelare som för tillfället har störst antal varandepoäng.

9. Varandepoäng kan användas till lite allt möjligt, tänker jag mig; allt från att introducera grwejer till konkreta problemlösningar inom ramarna för berättelsen/äventyret.

10. man kan också få bonus-Varandepoäng genom att gestalta sin eller sina karaktärer bra. "erf för gott rollspelande", helt enkelt.

11. Den som blir av med alla sina Varandepoäng försvinner ur spelet. Element som blir av med sina Varandepoäng (vilket jag inte riktigt vet hur det går till än) försvinner också.

Överlag är alltså tanken att spelare ska göra sitt allr bästa för att in i det sista försöka hålla ihop den dramatiska strukturen och berättelserna, trots att de har färre och färre element att använda sig av. Sist kvar vinner.

Jag vet inte hur man kategoriserar det här spelet, men det bryr jag mig inte så mycket om. Det är hemskt rörigt i min hjärna. Är det någon som har några kommentarer eller idéer?

Craygh

Swordsman
Tja.. jag kan inte kommentera mycket utöver det att jag också uppfattade det som rörigt. Jag tror att jag förstår din övergripande idé, men jag är inte ens säker på det.

Pilzefrau

hon/henne
Tja, för det första behöver du ju som sagt nåt sätt för elementen att bli av med varandepoäng, annars är det ju bara för spelarna att använda dem lagom mycket så att de får så mycket poäng som går bort varje runda. Mitt förslag är väl att det element som man använder blir av med ett eller att man helt enkelt tar av dess varandepoäng istället för den spelares som har mest. Dock kanske lite problem här med i vilket takt olika element försvinner, man kanske tar av de som har mest vilket leder till att små, oviktiga element blir kvar lika länge? Nåja, det borde gå att ordna.

Alternativet är att entropin mellan rundorna inte bara stjäl av spelarna, utan även elementen: antingen slumpmässigt eller att spelarna på något sätt bestämmer.

krank

Pilzeman said:
Tja, för det första behöver du ju som sagt nåt sätt för elementen att bli av med varandepoäng, annars är det ju bara för spelarna att använda dem lagom mycket så att de får så mycket poäng som går bort varje runda. Mitt förslag är väl att det element som man använder blir av med ett eller att man helt enkelt tar av dess varandepoäng istället för den spelares som har mest. Dock kanske lite problem här med i vilket takt olika element försvinner, man kanske tar av de som har mest vilket leder till att små, oviktiga element blir kvar lika länge? Nåja, det borde gå att ordna.
Ursprungstanken var att man skulle kunna "mjölka" varje element på småpoäng, vilka skulle vara för få för att egentligen hålla en vid liv; eller så kan man "köpa loss" ett element helt för en större summa. Jag tänkte lite som jag fått "keys" i TSOY (tror jag det var) beskrivna för mig. Isf skulle man redan från början bestämma hur man kan använda varje element för att få specifika mängder poäng...

Pilzeman said:
Alternativet är att entropin mellan rundorna inte bara stjäl av spelarna, utan även elementen: antingen slumpmässigt eller att spelarna på något sätt bestämmer.
Hm, skulle också vara ett alternativ.

Jag undrar hur länge jag kommer att kunna prata i den här tråden utan att dra upp Åsa-Nisse, åtminstone som exempel på setting? Annars måste jag komma på en annan setting många är bekanta med.

Pilzefrau

hon/henne
krank said:
Ursprungstanken var att man skulle kunna "mjölka" varje element på småpoäng, vilka skulle vara för få för att egentligen hålla en vid liv; eller så kan man "köpa loss" ett element helt för en större summa. Jag tänkte lite som jag fått "keys" i TSOY (tror jag det var) beskrivna för mig.
Såhär nånting tänkte jag också. Ursprungstanken, hurdå, har du släppt den nu eller?

För mig är det ännu bättre nu, då jag inte har koll på Åsa-Nisse.

krank

Pilzeman said:
Såhär nånting tänkte jag också. Ursprungstanken, hurdå, har du släppt den nu eller?
Mjä, men den muterade nu när jag försökte skriva ner alltihop.