Jag har funderat vidare på den här spelidén, trots att inte en jävel av er egentligen bryr sig. Ni ser inte storheten i konceptet!
Nå; jag har en grundstruktur som jag tänkte sammanfatta i det här inlägget:
1. Alla spelare börjar spelet med Varandepoäng. De kommer antagligen att få byta namn till något bättre, men just nu heter de Varandepoäng. Spelledaren har fler poäng än övriga spelare, men kommer gradvid att närma sig dem.
2. Entropin är evig; varje runda blir alla av med ett Varandepoäng (eller flera, det är inte bestämt än).
3. Varje runda är en komplett berättelse, eller ett "äventyr" i traditionell betydelse.
4. I början av varje spel bestämmer man först vilken värld man ska spela i, och sedan gör man en lång lista med viktiga element i världen. Elementen graderas efter hur viktiga de är i spelet via nåtslags simpel kollaborativ rangordningsprocess.
5. I början av varje runda summerar man vilka element man har kvar, och bestämmer hurdant rundans Problem ska vara, eller "vad äventyret ska handla om".
6. Det finns nåtslags enkel mekanik för att låta en person i taget ha ordet; kanske skickar man runt något. Den som har ordet kan antingen berätta ur tredjepersonsperspektiv eller i traditionellt inlevelsefokuserad "jagform" ("jag hugger ved").
7. Spelare och SL kan plantera in element från listan på element som finns kvar. När man sedan använder sig av elementet i spel, så får man ett visst antal Varandepoäng tillbaks. Element som varit med i rundan regenererar ett Varandepoäng per runda, eller så.
8. När spelare får Varandepoäng genom interaktion med element så tas dessa varandepoäng ur fickan på den spelare som för tillfället har störst antal varandepoäng.
9. Varandepoäng kan användas till lite allt möjligt, tänker jag mig; allt från att introducera grwejer till konkreta problemlösningar inom ramarna för berättelsen/äventyret.
10. man kan också få bonus-Varandepoäng genom att gestalta sin eller sina karaktärer bra. "erf för gott rollspelande", helt enkelt.
11. Den som blir av med alla sina Varandepoäng försvinner ur spelet. Element som blir av med sina Varandepoäng (vilket jag inte riktigt vet hur det går till än) försvinner också.
Överlag är alltså tanken att spelare ska göra sitt allr bästa för att in i det sista försöka hålla ihop den dramatiska strukturen och berättelserna, trots att de har färre och färre element att använda sig av. Sist kvar vinner.
Jag vet inte hur man kategoriserar det här spelet, men det bryr jag mig inte så mycket om. Det är hemskt rörigt i min hjärna. Är det någon som har några kommentarer eller idéer?
Nå; jag har en grundstruktur som jag tänkte sammanfatta i det här inlägget:
1. Alla spelare börjar spelet med Varandepoäng. De kommer antagligen att få byta namn till något bättre, men just nu heter de Varandepoäng. Spelledaren har fler poäng än övriga spelare, men kommer gradvid att närma sig dem.
2. Entropin är evig; varje runda blir alla av med ett Varandepoäng (eller flera, det är inte bestämt än).
3. Varje runda är en komplett berättelse, eller ett "äventyr" i traditionell betydelse.
4. I början av varje spel bestämmer man först vilken värld man ska spela i, och sedan gör man en lång lista med viktiga element i världen. Elementen graderas efter hur viktiga de är i spelet via nåtslags simpel kollaborativ rangordningsprocess.
5. I början av varje runda summerar man vilka element man har kvar, och bestämmer hurdant rundans Problem ska vara, eller "vad äventyret ska handla om".
6. Det finns nåtslags enkel mekanik för att låta en person i taget ha ordet; kanske skickar man runt något. Den som har ordet kan antingen berätta ur tredjepersonsperspektiv eller i traditionellt inlevelsefokuserad "jagform" ("jag hugger ved").
7. Spelare och SL kan plantera in element från listan på element som finns kvar. När man sedan använder sig av elementet i spel, så får man ett visst antal Varandepoäng tillbaks. Element som varit med i rundan regenererar ett Varandepoäng per runda, eller så.
8. När spelare får Varandepoäng genom interaktion med element så tas dessa varandepoäng ur fickan på den spelare som för tillfället har störst antal varandepoäng.
9. Varandepoäng kan användas till lite allt möjligt, tänker jag mig; allt från att introducera grwejer till konkreta problemlösningar inom ramarna för berättelsen/äventyret.
10. man kan också få bonus-Varandepoäng genom att gestalta sin eller sina karaktärer bra. "erf för gott rollspelande", helt enkelt.
11. Den som blir av med alla sina Varandepoäng försvinner ur spelet. Element som blir av med sina Varandepoäng (vilket jag inte riktigt vet hur det går till än) försvinner också.
Överlag är alltså tanken att spelare ska göra sitt allr bästa för att in i det sista försöka hålla ihop den dramatiska strukturen och berättelserna, trots att de har färre och färre element att använda sig av. Sist kvar vinner.
Jag vet inte hur man kategoriserar det här spelet, men det bryr jag mig inte så mycket om. Det är hemskt rörigt i min hjärna. Är det någon som har några kommentarer eller idéer?