Dimfrost
Special Circumstances
Vi ska inom kort börja spela D&D med en grupp på bara tre spelare. Det ställer en del krav på gruppsammansättningen. Med största sannolikhet kommer vi bara att spela de heroiska levlarna, kanske bara level 1-6 eller så. Dessutom använder vi oss enbart av grundböckerna. Tillsammans innebär det här att det inte är helt lätt att gå på standardrekommendationer.
Tanken är att börja med Keep on the Shadowfell och ha en maximalt optad grupp så att spelledaren inte behöver nerfa varje encounter så väldigt mycket.
Så. Först några grundtankar:
1. Alla ska tåla stryk. Med tre personer går det inte att lita på att ett par defenders håller krypen borta från veka wizards eller clerics. Inga wizards, rogues, warlocks, ranged rangers eller laser clerics, alltså.
2. Alla ska kunna dela ut stryk. Antagligen finns det inte plats för någon striker så alla måste kunna ta ned fiender, och någon bör vara optad mot att göra mycket skada.
3. Minst en och gärna två dragonborn, för att hantera bristen på controllers något. Utan ordentligt med breth weapons blir minions ett för stort problem annars.
4. Artilleri kommer att bli ett problem oavsett hur vi gör. Jag vet inte hur det kan lösas, men övriga punkter känns viktigare.
Detta leder till följande resonemang kring gruppsammansättning:
1. En fighter. Optad för att göra mycket skada. Antagligen dragonborn, annars minotaur, bugbear eller warforged.
2. En warlord. Antagligen inspired. I så fall antagligen dragonborn, annars eladrin.
3. En cleric (melee eller balanced), dragonborn eller shifter. Eller möjligtvis en paladin (dragonborn?) eller melee ranger (som jag inte har satt mig in i).
Jag har läst en hel del i optningshandböckerna på Wizards forum. Det är dock knepigt att avgöra vilken klass den tredje rollpersonen ska ha. Jag lutar åt cleric, om inte annat för att det tycks finnas mer utförliga guider för sådana (och för att jag inte riktigt ser poängen med en paladin jämfört med en fighter, cleric eller warlord).
Rasmässigt ser det alltså ut att snarast bli för många dragonborn än för få. Om vi ska gå in på karaktärerna lite mer i detalj:
1. Fighter.
På heroic tier verkar vapenvalet spela mindre roll. Helt enkelt verkar andra stats än Strength inte användas till särskilt mycket mer än försvar och HP. Därför kanske det rentav är motiverat att köpa STR 20 från början?
Dragonborn är bra pga breath weapon (marka många, bra med hög CON), men +2 i CHA är bortkastat. Om de båda andra rollpersonerna gärna kan vara dragonborns känns det motiverat att ta något annat här.
Vapen: något stort, sannolikt tvåhands. Minotauren definitivt maul. Dragonborn kanske greataxe?
2. Warlord.
Det som främst lockar med tactical warlord är den högre AC som ges av hög INT. Återigen, när vi inte behöver bry oss om vapenfeats i paragon tier bör vi kunna skippa DEX och CON och därmed få hyfsat hög CHA som tredje stat så att vi kan utnyttja lite sådana powers också. Men jag är kluven.
Ras är jag också osäker på, men eladrin eller dragonborn bör det väl bli.
Polearms är väl främst bra pga polearm gambit, så jag antar att det blir typ longsword och en sköld? Eller spiked chain.
3. Cleric.
En nackdel med en cleric verkar vara att man måste spendera en massa tidiga feats på att skaffa rustning och sköld, men det är säkert värt det ändå. Eller vi borde kanske överväga något annat? Righteous brand är så lockande, dock.
Antagligen balanced cleric med ett visst fokus på STR. Och då longtooth shifter. Vapenval har jag dock ingen aning om. Samma som för warlorden fast eventuellt med en maul i stället för att kunna dra nytta av commander's strike bättre?
---
Sedan finns det ju en massa detaljfrågor som vi kan gå in på senare när det gäller exakta val av abilities, vapen, powers etc.
Borde vi överväga multiclassning trots att vi inte behöver tänka på paragon paths?
Andra tankar?
Tanken är att börja med Keep on the Shadowfell och ha en maximalt optad grupp så att spelledaren inte behöver nerfa varje encounter så väldigt mycket.
Så. Först några grundtankar:
1. Alla ska tåla stryk. Med tre personer går det inte att lita på att ett par defenders håller krypen borta från veka wizards eller clerics. Inga wizards, rogues, warlocks, ranged rangers eller laser clerics, alltså.
2. Alla ska kunna dela ut stryk. Antagligen finns det inte plats för någon striker så alla måste kunna ta ned fiender, och någon bör vara optad mot att göra mycket skada.
3. Minst en och gärna två dragonborn, för att hantera bristen på controllers något. Utan ordentligt med breth weapons blir minions ett för stort problem annars.
4. Artilleri kommer att bli ett problem oavsett hur vi gör. Jag vet inte hur det kan lösas, men övriga punkter känns viktigare.
Detta leder till följande resonemang kring gruppsammansättning:
1. En fighter. Optad för att göra mycket skada. Antagligen dragonborn, annars minotaur, bugbear eller warforged.
2. En warlord. Antagligen inspired. I så fall antagligen dragonborn, annars eladrin.
3. En cleric (melee eller balanced), dragonborn eller shifter. Eller möjligtvis en paladin (dragonborn?) eller melee ranger (som jag inte har satt mig in i).
Jag har läst en hel del i optningshandböckerna på Wizards forum. Det är dock knepigt att avgöra vilken klass den tredje rollpersonen ska ha. Jag lutar åt cleric, om inte annat för att det tycks finnas mer utförliga guider för sådana (och för att jag inte riktigt ser poängen med en paladin jämfört med en fighter, cleric eller warlord).
Rasmässigt ser det alltså ut att snarast bli för många dragonborn än för få. Om vi ska gå in på karaktärerna lite mer i detalj:
1. Fighter.
På heroic tier verkar vapenvalet spela mindre roll. Helt enkelt verkar andra stats än Strength inte användas till särskilt mycket mer än försvar och HP. Därför kanske det rentav är motiverat att köpa STR 20 från början?
Dragonborn är bra pga breath weapon (marka många, bra med hög CON), men +2 i CHA är bortkastat. Om de båda andra rollpersonerna gärna kan vara dragonborns känns det motiverat att ta något annat här.
Vapen: något stort, sannolikt tvåhands. Minotauren definitivt maul. Dragonborn kanske greataxe?
2. Warlord.
Det som främst lockar med tactical warlord är den högre AC som ges av hög INT. Återigen, när vi inte behöver bry oss om vapenfeats i paragon tier bör vi kunna skippa DEX och CON och därmed få hyfsat hög CHA som tredje stat så att vi kan utnyttja lite sådana powers också. Men jag är kluven.
Ras är jag också osäker på, men eladrin eller dragonborn bör det väl bli.
Polearms är väl främst bra pga polearm gambit, så jag antar att det blir typ longsword och en sköld? Eller spiked chain.
3. Cleric.
En nackdel med en cleric verkar vara att man måste spendera en massa tidiga feats på att skaffa rustning och sköld, men det är säkert värt det ändå. Eller vi borde kanske överväga något annat? Righteous brand är så lockande, dock.
Antagligen balanced cleric med ett visst fokus på STR. Och då longtooth shifter. Vapenval har jag dock ingen aning om. Samma som för warlorden fast eventuellt med en maul i stället för att kunna dra nytta av commander's strike bättre?
---
Sedan finns det ju en massa detaljfrågor som vi kan gå in på senare när det gäller exakta val av abilities, vapen, powers etc.
Borde vi överväga multiclassning trots att vi inte behöver tänka på paragon paths?
Andra tankar?