Nekromanti Demon Soul - ett monsterspel (brainstorm)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,161
Location
Rissne
Mjo, mitt "Pokemonspel", ja.

För de av er (jag vet, ni är inte många...) som kollar anime så kan jag väl säga att spelet är inspirerat av Persona: Trinity Soul-animen som jag just nu kollar igenom för er som gillar TV-spel så är Personaspelen även där bra referenser. Jag önskar att jag kom ihåg vilka andra animes jag sett/spel jag spelat med rätt stämning jag sett.

Nå; det här är inte sött. Det är inga klara färger, ingen gullighet. Tänk gothpunkig skräckaction snarare än barnvänliga pastellfärger, OK?


Nå; tanken är att vissa människor, av okänd anledning, har förmågan att frammana monster, "demoner". Ens första demon frammanar man i allmänhet när man befinner sig i livsfara. Denna demon brukar också till sin natur och sitt utseende vara relaterad till ens egna trauman, personlighet, etc. Demonen är "färgad av" frammanaren.

Man kan skaffa nya demoner på lite olika sätt; stjäla från andra demonframmanare, avla fram nya, etc. Det finns givetvis också ett Stort Ont Företag som eventuellt heter "Simulacrum Inc" som är ute efter massproduktion och som har en vicepresident som egentligen har en egen agenda om... Ja, ni fattar. Det finns grejer att göra. Folk som börjar som ens fiender, för att sedan bli ens vänner i kampen mot ett större hot, för att sedan bli ens fiender igen...

Det finns givetvis massor av annat folk som vill åt ens demon(er) också.

Demonerna skapas.... äh, det skiter vi i här. Det enda som är relevant här är att man bygger dem ganska fritt enligt ett roligt och flexibelt system.

Jag tänker mig att det finns två sätt att spela det här spelet. Detta eftersom jag själv kan tänka mig två sätt att spela det på som båda skulle vara roliga.

Det första sättet är traditionellt. Man har en SL, han eller hon hittar på utmaningar åt spelgruppen. Utmaningarna ska vara lagom svåra och roliga. SL kommer på en övergripande berättelse som spelarna får "upptäcka". Ni vet, allt sånt där vissa indietyper rynkar på näsan åt.


Det andra sättet är mindre traditionellt, och här har jag svårt att bestämma mig. Först tänkte jag att man skulle ha ett roterande, kollektivt SL-skap. Alltså, istället för roterande spelledare så har man en roterande spelare. Alltså, en spelare säger typ "jag skulle vilja gå ut och hitta ett monster med egenskaperna X, Y och Z" eller "jag vill gå till bottnen med vad företaget A-tech egentligen pysslar med" eller vad man nu vill, och så ska resten av spelgruppen via olika poäng av nåt slag skapa utmaningar och försöka hindra spelaren från att nå målet.

Sedan tänkte jag att det låter hemskt konstigt, och så tänkte jag något liknande; där vi har en roterande SL-roll och ett antal roterande Spelar-SLP-roller som dels har sina egna, vanliga rollpersoner som kanske eller kanske inte kommer med i berättelsen, och så en SL, vars uppgift det är att fördela spelarmakt och roller till SLP-spelarna. Även detta skulle nog, antar jag, betyda en del krångel. Men kan det funka?

Det ska sägas att monstren i sig är tänkta att skapas enligt ett balanserade system; varje monster har en "nivå" (jfr level, fast på mer detaljerad skala) så att skapa balanserade one-on-onestrider blir ganska lätt. Sen kan man fundera på hur man balanserar mot att någon sida är två eller fler, men det blir en senare fråga. Det kommer iaf att finnas hjälpmedel för att skapa hyfsat balanserade monster, även om vissa egenskaper då är bättre mot andra etc. Så där kommer SL och andra att få hjälp.

//Krank, dillar vidare
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Roterande spelare: fuck yeah. Jag brottades med problemet i huvudet inför min setting. Rollpersoner är ju utpräglade flockdjur och det är skitjobbigt att ha som SL strida med ett speligt system om man dels måste bygga en massa motståndare som är intressanta och dels spela dem utmanande eller trovärdigt eller något. Monstersamlarhistorier verkar till stor del handla om den ensamma pojken som blir mästaren och alla andra är bara side-kicks (undantag: Digimon men den handlar ju rätt mycket om relationer och rätt lite om monster).

I min setting spelar man dessutom ett folk som är väldigt okamratligt och strävar efter att hävda sig själva, varje "riktig" rollperson har monster och en entourage av sidekicks som sköter djungelskiten. Fokus ligger på att göra SLPerna underhållande och försöka säga saker som alla garvar åt eller reagerar "fan vad rätt" och de som inte spelar pillar ihop monster eller möjligtvis andra utmaningar.

När alla spelare questat och kanske fångat ett monster så möts alla i staden och kan diskutera byteshandel och avel. Har man ett uttalat mål för alla: t ex vinna turneringen så kommer byteshandelsdelen nog bli väldigt intressant.
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
Låter roligt det här...
Som en enker grisodlare tycker jag dock bäst om traditionella spelledare och blir virrig bara av att läsa om dina andra idèer
 
Top