Jag fick en ide till en setting under gårdagkvällen. Det jag funderar på är att blanda vada delar av Star trek (skeppen, hierarkin, en övergripande känsla), Star wars (främst striderna mellan rymdskepp men även markstrinderna) och en jätteskopa ockult med tillhörande demoner, andar, warlocks och en ballanserande motpol i form av en stor kyrka och diverse magiker. Det skall bli en sorts high fantasy:ish plugin till space opera.
En räcka nyckelmeningar:
* Många olika former av ockulta företeelser med tillhörande intressanta variationer på tekonologi, modifierad utrustning, fysiska demoner, skyddande magi/prästkrafter, ickekroppsliga entitieter, shapeshifters, mind control etc.
* Lite skitigare än Star trek, men ändå inte skitigt.
* En "lagom" bladning av hopp och hopplöshet. Striden mot de onda är kanske omöjlig att vinna, men man förlorar inte/har inte förlorat och man kämpar vidare med över lag gott mod.
* En "mysig" mix mellan teknologi och ockultism. Metoden för att hantera motståndet är av stor vikt och "måste sökas fram" a' la' Star trek. "Captain, the alien is sensetive to kappa radiation!" fast på det tråkiga sättet.
Detaljer:
* Rymdskepp av Enterprice-liknande typ, kanske något större.
* Varje skepp har en kyrka, en rejäl katedral modell mindre med en stor vit monloit som symboliserar guden. Kyrkan utgör en ballanspol gentemot kaptenen internt och en ballanspol gentemo det ockulta externt. Ett antal kykoofficerare finns.
* En magikerdetalj finns på skeppet hållandes ett antal magikerofficerare.
* Jaktskepp koncaptuellt lika jaktskepp i Star wars.
Vad gör man:
* Man spelar officerare i kampen mot ondskan. Man tar sig an odingar på alla plan via smata lösningar och/eller coola/storslagna manövrar och häftig spells/teknologi.
Frågor:
* Är det något?
* Finns det ett sådant spel redan?
* Vad skall bort? vad bör finnas? Vad är kul?
* (Övriga frågor)
En räcka nyckelmeningar:
* Många olika former av ockulta företeelser med tillhörande intressanta variationer på tekonologi, modifierad utrustning, fysiska demoner, skyddande magi/prästkrafter, ickekroppsliga entitieter, shapeshifters, mind control etc.
* Lite skitigare än Star trek, men ändå inte skitigt.
* En "lagom" bladning av hopp och hopplöshet. Striden mot de onda är kanske omöjlig att vinna, men man förlorar inte/har inte förlorat och man kämpar vidare med över lag gott mod.
* En "mysig" mix mellan teknologi och ockultism. Metoden för att hantera motståndet är av stor vikt och "måste sökas fram" a' la' Star trek. "Captain, the alien is sensetive to kappa radiation!" fast på det tråkiga sättet.
Detaljer:
* Rymdskepp av Enterprice-liknande typ, kanske något större.
* Varje skepp har en kyrka, en rejäl katedral modell mindre med en stor vit monloit som symboliserar guden. Kyrkan utgör en ballanspol gentemot kaptenen internt och en ballanspol gentemo det ockulta externt. Ett antal kykoofficerare finns.
* En magikerdetalj finns på skeppet hållandes ett antal magikerofficerare.
* Jaktskepp koncaptuellt lika jaktskepp i Star wars.
Vad gör man:
* Man spelar officerare i kampen mot ondskan. Man tar sig an odingar på alla plan via smata lösningar och/eller coola/storslagna manövrar och häftig spells/teknologi.
Frågor:
* Är det något?
* Finns det ett sådant spel redan?
* Vad skall bort? vad bör finnas? Vad är kul?
* (Övriga frågor)