Människorna handlade sin mat i den lilla affären precis som alla andra dagar, även om det just den här dagen låg ett ruskigt regnväder över staden. De kunder som lämnade affären gjorde det med större och större tvekan, för det tilltog en kraftig dimma som gjorde sikten till bara ett par meter. De som kom in i affären tittade nervöst ut och insåg att de knappt såg konturen av sina bilar på parkeringen. Sen kom skalvet. Hela affären skakade och folk ramlade omkull. Sedan var det tyst.
Människor samlades vid ytterdörren för att spana ut och skrek snart därefter i skräck när oformlig människoliknande gestalt väsande drog förbi. Vad var det som hände? Kunde de kultister det viskades om i staden ha rätt? Kunde varelsen Cthulhu vara verklig, och hade han vaknat?
--------------------
Vad är ett varulvsspel för nåt då?
I grunden så är det två grupper, bybor och varulvvar, men i det här fallet så kallar jag dem för medborgare och kultister. En kultist känner till vilka de andra kultisterna är medan medborgarna är ovetandes om andra roller än sin egen.
Varje runda ska en person röstas fram som den som måste ta sig ut ur mataffären och söka efter hjälp (vilket förstås kommer misslyckas och den spelare är ute ur spelet). Medborgarna strävar efter att nosa fram alla kultister och rösta ut dem, medan kultisterna strävar efter att hålla sig undan. Varje runda får kultisterna manipulera en spelare till att frivilligt anmäla sig till att försöka hämta hjälp. Sedan finns det ju förstås specialroller också.
--------------------
Alla spelare får en mer eller mindre värdefull specialförmåga att använda under spel.
Alla har en SAN-räknare (i sann Cthulhu-anda) som börjar på 99 och går neråt. Spelet avgörs som vanligt i lag, men den som har mest SAN kvar i det vinnande laget vid spelets slut hyllas lite extra. Får man 0 i SAN så blir man galen och röstar ut sig själv tillsammans med de övriga utröstade (OBS! Kan enbart inträffa om man överlever i mängder av rundor och konsekvent ignorerar att använda sin specialförmåga, räkna gärna efter!).
Man tappar 1T6 SAN varje gång man får stanna (av ångest över att höra den utröstades skrik när han/hon förtärs av vad som nu finns i dimman). Det kan även finnas förmågot i spel som påverkar SAN.
Man tappar 1T6 SAN varje gång man undviker att använda sin förmåga (av ångest över att sitta och vänta utan att göra något).
--------------------
Är någonting oklart så fråga gärna, eller spana i de varulvsspel som vi tidigare har spelat här på forumet.
Är DU en av människorna i den dimtäckta mataffären? (Jag siktar på att komma upp i 20 deltagare.)
Människor samlades vid ytterdörren för att spana ut och skrek snart därefter i skräck när oformlig människoliknande gestalt väsande drog förbi. Vad var det som hände? Kunde de kultister det viskades om i staden ha rätt? Kunde varelsen Cthulhu vara verklig, och hade han vaknat?
--------------------
Vad är ett varulvsspel för nåt då?
I grunden så är det två grupper, bybor och varulvvar, men i det här fallet så kallar jag dem för medborgare och kultister. En kultist känner till vilka de andra kultisterna är medan medborgarna är ovetandes om andra roller än sin egen.
Varje runda ska en person röstas fram som den som måste ta sig ut ur mataffären och söka efter hjälp (vilket förstås kommer misslyckas och den spelare är ute ur spelet). Medborgarna strävar efter att nosa fram alla kultister och rösta ut dem, medan kultisterna strävar efter att hålla sig undan. Varje runda får kultisterna manipulera en spelare till att frivilligt anmäla sig till att försöka hämta hjälp. Sedan finns det ju förstås specialroller också.
--------------------
Alla spelare får en mer eller mindre värdefull specialförmåga att använda under spel.
Alla har en SAN-räknare (i sann Cthulhu-anda) som börjar på 99 och går neråt. Spelet avgörs som vanligt i lag, men den som har mest SAN kvar i det vinnande laget vid spelets slut hyllas lite extra. Får man 0 i SAN så blir man galen och röstar ut sig själv tillsammans med de övriga utröstade (OBS! Kan enbart inträffa om man överlever i mängder av rundor och konsekvent ignorerar att använda sin specialförmåga, räkna gärna efter!).
Man tappar 1T6 SAN varje gång man får stanna (av ångest över att höra den utröstades skrik när han/hon förtärs av vad som nu finns i dimman). Det kan även finnas förmågot i spel som påverkar SAN.
Man tappar 1T6 SAN varje gång man undviker att använda sin förmåga (av ångest över att sitta och vänta utan att göra något).
--------------------
Är någonting oklart så fråga gärna, eller spana i de varulvsspel som vi tidigare har spelat här på forumet.
Är DU en av människorna i den dimtäckta mataffären? (Jag siktar på att komma upp i 20 deltagare.)