Det finns knappt några aktiva fansin kvar idag. Weird Quest finns kvar men redaktören arbetar parallellt med figurspelsfansinet Dejarik så det finns mer än en anledning till att det är långt mellan varje nummer. HorrUm lär också vara på väg med ett nytt nummer men med tanke på hur dåliga tidigare nummer är så lär de få svårt att få ut fansinet i butiker.
Internet har del i fansinhobbyns nedgång. Tack vare nätet är det enklare och billigare att nå ut med sina alster till skillnad för 20 år sedan då pappersfansin var enda sättet att nå ut utanför egna spelgruppen. Det innebär även att det produceras mer idag men att det även produceras mer skräp än vad det gjordes på fansinens tid. Antal aktiva gejmers spelar så klart också in. Om det finns 100 gånger fler rollspelare så finns det så klart fler fansinintresserade som kan gå ihop och starta tidningar. Sen går det heller inte att komma ifrån att ungdomen av 1991 var bättre på att läsa och skriva än samma ålderskategori 2011 och det är avgörande när det kommer till att skapa eget material. Och till sist -- fansin smittar. Ju fler fansin som publiceras desto större chans att en spelförening inspireras till att starta ett eget fansin.