Re: [D&D4] Ziggurat Mayhem, del 2
Nu har vi fortsatt!
Fighten i brorummet var fort avklarad, även om en gobbo flydde uppför en trappa, och rollpersonerna stod inför två vägar att fortsätta - den smala trappa som goblinen flytt uppför, samt en förbommad, vittrad dubbeldörr. De lyssnade mot dörren och hörde viskande röster, rangern Rilke, som förstås goblinspråket, lyckades utröna att det var en stor bunte gobbos på andra sidan som planerade ett bakhåll i "Stora galleriet". Sedan försvann rösterna iväg.
Rollpersonerna fruktade ett bakhåll om de tog trappan, så fajjtern slet upp det murkna träet i dörren och lät halvlingarna slinka i förväg in. Här fanns ett stenras de kanske kunnat klättra över (tänk dungen i Ronja Rövardotter), men de fortsatte istället via en liten trappa upp till en t-formad hall med två dörrar och en trappa vidare neråt i mörkret. Den ena dörren ledde till
glöder till medan det låter som om något bankar på den, försöker ta sig ut, men det hela går snabbt över. När Asheri sitter vakt får hon syn på ett svävande öga som hänger i luften ovanför barrikaden och iakttar rollisarna, för att snabbt slinka iväg tillbaka till Gnash (som frammanat det).
När de alla vilat och slickat sina sår bestämmer sig rollisarna efter en kort diskussion för att vänta med den förbommade dörren och istället desperat ta sig an goblinerna som väntar ovanför. Rollisarna är bekymrade över att gobbosen blockerar deras reträttväg, och är oroliga att bli anfallna i ryggen, och har för övrigt inte sett ett spår av någon människoflicka än, trots att de har varit i nästan all rum ovanför. Kanske kan de kidnappa en goblin och få svar på lite frågor? Vi slutar när rollisarna försiktigt avancerar uppför trappan igen, samma väg de kom.
RIP: Dörgal Megaddin
Blandade reflektioner
Det här blev ett bra spelmöte! Vi hade bättre koll på reglerna, använde ordentliga golvplaner (om än snabbt uppskissade) och warhammerfigurer, så stridssystemet i stort kom bättre till sin rätt. Brofajjten blev väl inte jättelyckad, fienden kunde agerat mycket smartare, men striden mot Gurgs posse hade jag jätteroligt under - jag blev särskilt nöjd med svartbladet som lyckades smyga runt i mörkret och falla rollpersonerna i ryggen, backstabba Asheri och flankera Elfrin, där började movement bli viktigt för både fi och rollisarna. Vi upptäckte idag att vi konsekvent gjort fel på vår ranger Rilkes skada, dock - twin strike ger inget + för ability modifiers, så Rilke har varit aaalldeles för killy. Inte undra på att buggbjörnarna i brorummet gick ner lite väl fort...
Jag tror fortfarande inte mina encounters har varit för svåra, även om det är många lvl 2 - jag har mest konsekvent haft flyt med tärningarna. Gurg slog 20 -samtidigt- som han brände sin daily -och- var bloodied, liksom. Vad är oddsen för det? Rollpersonerna valde också att ta fyra encounters på raken, men var alla överens om att de borde bränt fler actionpoäng.
Härifrån råder
MEGASPOILER: MINA SPELARE
Plottmässigt hade jag väl hellre sett att rollisarna fortsatte ner i labyrinten, för nu måste jag leverera striden mot Gnash på ett sätt som gör att de kan klara det, samtidigt som jag fortfarande somehow borde straffa dem för det valet...och jag vet inte riktigt hur jag ska göra där. Det har sina positiva sidor, dock; klarar rollisarna det här kan de nå lvl 2 innan Deep Chamber, och så får jag möjlighet att introducera fler ledtrådar till dungens mysterier via Gnash och hennes kunskap och prylar. Bäst av allt, förstås, jag får möjlighet att introducera en ny rollperson åt Eleas, som goblinernas fånge, fast det hade jag hellre gjort i labyrinten - jag kan tänka mig att gobbosen slänger ned sina fiender till en säker(?) död där. Jag har fått lite idéer på 'fällor', typ, nere i labyrinten - Thorgal-albumet "De skeppsbrutna under sanden" har en labyrint som långsamt vattenfylls, där Thorgal kommer på idén att den enda möjligheten att överleva måste vara att gå med strömmen, eftersom den rimligen måste leda ut ur labyrinten nånstans. Det gör den, men bara genom en lönndörr som öppnas först när hela skiten är vattenfylld, så Thorgal och co måste, när de väl nått en återvändsgränd där strömmen mystiskt 'tar slut', chansa på att det är så och hålla andan och be. Det ska jag nog rippa. Jag funderar också på om man kunde hantera Shahru lite som en artefakt, hon kanske har nån formåga som kan hjälpa rollisarna, även om hon primärt är ett skrämt våp? Till syvende och sist tar jag gärna emot tips på vad som kan tänkas vänta rollisarna nu är de återvänder för att ta sig an Gnash och co. Det finns fortfarande en lönndörr rollisarna inte varit igenom som kan leda till åtskilliga rum, gobbosen måste ju tex ha fånghålor nånstans, men gobbosen lär vilja skydda Drottningkammaren som ligger innan lönndörren, eftersom de har alla sina skatter och ungar där. Eller? De kanske har flyttat på det böset medan rollisarna sov? Jag tar emot idéer på rum, prylar, ledtrådar, encounters, allt...den ursprungliga planen på en fet ansamling gobbos som häckar i Queen's Chamber är liksom utkastad genom fönstret nu när jag valde att låta Gnash och hennes gäng ta en mer aktiv roll i att jaga/invänta rollisarna. Min dunge är dynamisk; den mår bra av att anpassas efter vad spelarna hittar på, så knock yourselves out. Dantes
Shedu är tex underbar, men jag sparar den några levlar. Däremot borde jag ju nästan trycka in en barghest nu när de fått en så kool connection till gobliner och buggbjörnar...
Heh...this was fun
- Ymir, har inte lika kul med skattmasen, dock... .(