(Delar kommenterade i slumpmässig ordning.)
Det första var att det här spelmötet var segt. Första spelmötet var ett ända kaos av saker som pågick, det här spelmötet var vi en spelare kort och dammet hade lagt sig. Massor av politiksnack, och ännu mer snack, och snack och snack. Lögner, allianser, klappar på ryggen, knivar som vässas men... Snack.
Politik består av handlingar och i bland extrema handlingar också. Jag tror jag ska in med mer sånt. Det höjer temperaturen, höljer tempot och rör om i politiken ännu mer.
Här underlättar det ju för mig att inte bry mig så mycket om det där med "immersion" utan kan klippa ihop till "okej, så vad som koms fram till i slutändan är" vid behov (och/eller ta till systemet när det blir dödläge i en konversation).
Men som du säger, dra in händelser. För anknyta till min kommentar till Ymir, ha SLP-aktörer som inte bara vill saka utan dessutom är
desperata (fanatiska, drivna, passionerade, vad det nu må vara) och därför faktiskt gör saker pga detta (och därför inte nödvändigtvis är optimala eller välgenomtänkta) så har man något nytt att ta ställning till sen.
(Därmed inget ont om snack--snack är väl trots allt hjärtat i politik--men snack som faktiskt handlar om något och leder nånstans, inte improduktiv rundgång.)
Det här känns både bra och dåligt, men de två rollpersoner som inte tål varann har politiska band till varann visa de andra rollpersonerna. Men jag tror jag ska pressa ihop gruppen lite mer på grund av yttre omständigheter.
Det här ser jag personligen inte som något problem, men det beror nog till stor del på snabba klipp och låg tolernas mot tomgång.
Förutom det har jag en stor hög med utskrivna foton i a4 format. Jag hade 26 st utskrivna när vi började spela, och allt eftersom de träffar på folk plockar man en bild och skriver upp ett namn på en av de tomma rutorna i kartan.
Bilder är en bra sak, det ger ytterligare en mental "krok" att hänga upp information på (i kombination med namn; för egen del fastnar information bergfast i hjärnan så länge jag har ett namn att associera till medan jag inte för mitt liv kan komma något om folk som inte har ett riktigt namn oavsett hur viktiga de är, men på den punkten funkar ju folk olika). Jag brukar ofta börja med ambitionen att fixa en bildsamling till kampanjerna men hittills har det nog aldrig inträffat att jag lyckats övervinna min inre lathet på den punkten.
(Det är förstås smart här också att du inte överdefinierat i förväg, kommer man till bild som en eftertanke/bonus fastnar man lätt i att inte riktigt hitta något som passar de drag man hunnit tänka fram.)
Jag funderar på att göra några "motståndsmallar" för vampyrer med olika kraft bakom, snarare än en miiiiiiljion inviduella stats. Neonat, äldre neonat, ancille, äldre ancille. Och sen ha individuella stats på toprollerna.
Jag vägrar numera att köra system där stats etc för SLP (i den mån de har stats) inte går att improvisera on-the-fly utan att det gör någon skillnad (dvs att det inte finns korslänkningar eller deriverade attribut att ta hänsyn till, specialförmågor man behöver slå upp för att välja/veta vad de gör, etc), för fan heller att jag skulla orka sitta och statta upp folk i förväga utan att veta om det blir relavant eller inte (se "lathet" ovan), och samtidigt vill jag ha ett sollitt system att luta mig mot.
...tyvärr falerar de flesta "traditionella" system i varierande grad på den här punkten.
Hur håller man bra tempo på en politisk fisktankskampanj?
Tempo i alla sorters kampanjer uppehålls av Chandlers Princip ("when in doubt, have two guys with guns burst in the door", också känt som "NINJAS ATTACK").
"Om ni inte gör något så gör någon annan det. HAHA NUDÅ!?"
(Desperation som jag nämnde ovan är något av ett nyckelord. Ha inte en person A som småogillar en person B--ha en person A som vill se person B sex fot under ASAP innan person B avslöjar person A hemligheter och ruinerar hela hans position, eller en person C som inte längre tycker livet är ett ruttet lingon om inte person D accepterar hanses eviga kärlek och ger den där buffeln person E foten, eller...)
(Och person E är förstås identisk med person A. Natch. Och helst är en rollperson livvakt till person B men har inte riktigt bestämt sig för hur lojal han är. Och en annan rollperson ÄR person D.)