Vimes
Spenderar tid på Casino Svensk
- Joined
- 15 Jun 2000
- Messages
- 12,079
Hej!
Jag har storögt läst igenom Mansion of Doom-tråden och kommit på att jag måste få spelleda något liknande. Annars börjar jag grina.
Jag har ingen erfarenhet av Dungeon of Doom, tror ändå att jag hajar grundkonceptet. Dessutom har jag spelat CoC typ gånger (men läst nog med Lovecraft för att vara med på banan). Men jag vill ändå göra min egen Mansion of Doom, fast med Kultkoppling vad gäller plotten.
Jag har skamlöst snott i princip de flesta förslag (till och med The Call of Cthulhu på telefon, det är ju lysnade. Jag tänker mig att det ska vara typ 50/50 humor/skräck).
So, introducing: The Mansion of Madness and Doom... and other wierd things
Regelmässigt tänkte jag att man endast skulle ha madness vilket givetvis är en inverterad variant av sanity. Jag hade tänkt att detta värde börjar på noll för varje karaktär, och de olika galenskaperna och hemskheterna man stöter på har ett eget värde. Är detta värde högre än karaktärens madness får man mer madness. Antagligen på så sätt att varje encounter ger, om det ger, en specifik höjning av madness. Når man 10 (eller vad som nu verkar lämpligt) i madness förlorar man.
Jag gillade också idén om att man drar några kort som sedan utgör ens karaktär. Dessa ska å ena sidan påverka systemet med madness, och å andra sidan ge karaktären lite kött. Förhoppningsvis ska dessa två aspekter också samverka, d.v.s. en "egenskap" man dragit på ett kort ger att om man agerar på ett visst sätt får man kanske en fördel i ens strävan efter att inte bli en babblande galning.
Exempel:
"Suput": man börjar med 1 i madness, men kan (om man har tillgång av sprit, supa bort minnet av något (d.v.s. slippa öka sin madness) vid ett tillfälle.
"Rationell": man börjar med -3 i madness, men får alltid en extra madness när man får madness ö.h.t.
"Våld löser allt!": om man handgripligen attackerar ett encounter slipper man få madness, dock är det ju en överhängande risk att man dör istället.
Just det. Har man minusvärde i madness räknas det som ett plusvärde när man jämför det med encounterns. D.v.s. om en specifik händelse drabbar alla med madness under 3 och man har -3 blir man inte drabbad. Analogi till Kults regler för Mental balans.
Så, vad fan vill jag?
I princip vilken feedback som helst. Borde reglerna funka? Vad borde funka bättre? Har du coola idéer på egenskaper? Förslag på encounters? Rum? Vad som helst. Skjut!
Hur gick det med orginal-Mansion of Doom, förresten?
Jag har storögt läst igenom Mansion of Doom-tråden och kommit på att jag måste få spelleda något liknande. Annars börjar jag grina.
Jag har ingen erfarenhet av Dungeon of Doom, tror ändå att jag hajar grundkonceptet. Dessutom har jag spelat CoC typ gånger (men läst nog med Lovecraft för att vara med på banan). Men jag vill ändå göra min egen Mansion of Doom, fast med Kultkoppling vad gäller plotten.
Jag har skamlöst snott i princip de flesta förslag (till och med The Call of Cthulhu på telefon, det är ju lysnade. Jag tänker mig att det ska vara typ 50/50 humor/skräck).
So, introducing: The Mansion of Madness and Doom... and other wierd things
Regelmässigt tänkte jag att man endast skulle ha madness vilket givetvis är en inverterad variant av sanity. Jag hade tänkt att detta värde börjar på noll för varje karaktär, och de olika galenskaperna och hemskheterna man stöter på har ett eget värde. Är detta värde högre än karaktärens madness får man mer madness. Antagligen på så sätt att varje encounter ger, om det ger, en specifik höjning av madness. Når man 10 (eller vad som nu verkar lämpligt) i madness förlorar man.
Jag gillade också idén om att man drar några kort som sedan utgör ens karaktär. Dessa ska å ena sidan påverka systemet med madness, och å andra sidan ge karaktären lite kött. Förhoppningsvis ska dessa två aspekter också samverka, d.v.s. en "egenskap" man dragit på ett kort ger att om man agerar på ett visst sätt får man kanske en fördel i ens strävan efter att inte bli en babblande galning.
Exempel:
"Suput": man börjar med 1 i madness, men kan (om man har tillgång av sprit, supa bort minnet av något (d.v.s. slippa öka sin madness) vid ett tillfälle.
"Rationell": man börjar med -3 i madness, men får alltid en extra madness när man får madness ö.h.t.
"Våld löser allt!": om man handgripligen attackerar ett encounter slipper man få madness, dock är det ju en överhängande risk att man dör istället.
Just det. Har man minusvärde i madness räknas det som ett plusvärde när man jämför det med encounterns. D.v.s. om en specifik händelse drabbar alla med madness under 3 och man har -3 blir man inte drabbad. Analogi till Kults regler för Mental balans.
Så, vad fan vill jag?
I princip vilken feedback som helst. Borde reglerna funka? Vad borde funka bättre? Har du coola idéer på egenskaper? Förslag på encounters? Rum? Vad som helst. Skjut!
Hur gick det med orginal-Mansion of Doom, förresten?