Om jag inte minns helt fel kan man improvisera på två sätt... antingen använder man etablerade effekter utan formalisering, vilket förutsätter att man kan effekten, och fri improvisering, vilket om jag inte minns fel tar en kvart och alltså är fullständigt oanvändbart i strid. Problemet borde alltså vara att det saknas rena attackeffekter med de aspekter som du har valt att använda.
För att lösa problemet bör du säga som det är: du vill ha rena attackmagier med de aspekter du har valt. Be SL hitta på några passande eller modda dina förslag tills de är godkända. Vill han inte (det finns goda anledningar att säga nej, se nedan), byt aspekt/er. Foto-, termo- och pyrotropi har alla farliga attackeffekter utan att vara krångliga att alstra.
Vill du inte byta får du bara använda din fantasi lite...
Kombinera Gräva + Rörelse och gör livet spännande för dina fiender när marken flyttar sig under dem... Jordbävning är inte heller att förakta om fienden är flera eller samlade en bit ifrån dig/er.
Eller lär dig hantera ett vapen, effekterna Skärpa/Krossa, Dödsförakt och Hela [skadetyp] och skaffa dig en rustning, så blir du riktigt farlig oavsett hur bra du faktiskt är på själva stridandet.
För att inte tala om den dolda tvåmetersteleporteringen som plötsligt placerar dig bakom din fiende utan att han förstår vad som händer, eller en halvmeter från bågskytten som just skulle drämma iväg en pil mot den plats där du stod för en halv sekund sedan.
Magiker behöver inte kunna kasta eldbollar för att vara farliga i Eon. Man behöver bara lite fantasi och ska kunna använda sina effekter rätt.
Lycka till, och säg till om du har fler frågor!