(För er som är nytillkomna: Midnatt är ett rollspel där man spelar (oftast åtminstone delvis) människor som på ett eller annat sätt slåss mot... monster. TV-serien Supernatural är ett mer seriöst exempel, Buffy ett mindre seriöst. Genren kallas "monster of the week" eftersom det är ett... nytt monster varje vecka (eller i det här fallet, varje avsnitt/äventyr) men de bättre serierna brukar ha karaktärsprogression, en sammanhängande mythos, och en eskalering - men det kommer i andra trådar, allt det där på kampanjnivå)
Vet ni vad jag gillar? Checklistor. Med kryssrutor, helst. Struktur, ordning och reda, nåt att gå efter. När fantasin tryter i ett rollspel, till exempel, skulle jag vilja ha en "formel" att använda för att få igång de kreativa joserna igen. Inte nåt som hårdstyrde, men nåt att gå efter för att få igång den där trögstartade fantastobilen.
Jag tror att jag vill att Midnatt ska ha en hel del sånt. För mig hör det till de "spelledartips" som jag hela tiden sagt att jag vill att spelet ska vara fullt av, tillsammans med grejer som hur man väljer settings och metaplot och hur man sköter progression och våldsspiraler och fan och hans monster.
Men, monster var det ja. Just nu har jag bara en vag tanke, som ser ut ungefär såhär:
* Monster - Hitta en vandringssägen, en klassisk religiös eller annan myt, eller ett filmmonster, eller någon annan monstergrund att stå på. Läs på om varelsen ifråga.
* Svagheter - Kom på några olika sätt man skulle kunna tänkas besegra eller neutralisera monstret. Silver, bränna lik, vissa örter etc.
* Sammanhang - Hitta en nutida plats eller ett nutida sammanhang där varelsen kan fungera. Undvik korvtårtor och over-the-top, om inte en sådan stämning eftersöks. Läs gärna på här också. Exempel: Biografer, gamla bilkyrkogårdar, ett collegecampus etc.
* Handling - Avgör hur monstret agerar om rollpersonerna inte agerar. vad gör monstret? Agerar det instinktivt eller intelligent? Hur agerar varelsen i etablerad myt - och hur överförs detta till sammanhanget?
* Ledtrådar - Med ledning av dessa fyra element, hitta på ledtrådar. Vad är det som visar att en [monster] varit i [sammanhang] och gjort [handling]? Och på vilket sätt kan man tänkas få reda på [svagheter]?
* Element - Med ledning av dessa ledtrådar - vilka SLP:er behövs, vilka platser? Vilka SLP:er kan ge ledtrådar, vilka platser har redan ledtrådar? Vilka ledtrådar leder bara till nya platser? Rita en mindmap.
* Krok - Vad är rollpersonernas motivation - vad är "kroken" in i äventyret, varför ska de bry sig? Hur blir de indragna?
Det blir alltså en checklista:
[ ] Monster
[ ] Svagheter
[ ] Sammanhang
[ ] Handling
[ ] Ledtrådar
[ ] Element
[ ] Krok
Sju punkter för att bygga ett "default-äventyr". Åsikter?
Vet ni vad jag gillar? Checklistor. Med kryssrutor, helst. Struktur, ordning och reda, nåt att gå efter. När fantasin tryter i ett rollspel, till exempel, skulle jag vilja ha en "formel" att använda för att få igång de kreativa joserna igen. Inte nåt som hårdstyrde, men nåt att gå efter för att få igång den där trögstartade fantastobilen.
Jag tror att jag vill att Midnatt ska ha en hel del sånt. För mig hör det till de "spelledartips" som jag hela tiden sagt att jag vill att spelet ska vara fullt av, tillsammans med grejer som hur man väljer settings och metaplot och hur man sköter progression och våldsspiraler och fan och hans monster.
Men, monster var det ja. Just nu har jag bara en vag tanke, som ser ut ungefär såhär:
* Monster - Hitta en vandringssägen, en klassisk religiös eller annan myt, eller ett filmmonster, eller någon annan monstergrund att stå på. Läs på om varelsen ifråga.
* Svagheter - Kom på några olika sätt man skulle kunna tänkas besegra eller neutralisera monstret. Silver, bränna lik, vissa örter etc.
* Sammanhang - Hitta en nutida plats eller ett nutida sammanhang där varelsen kan fungera. Undvik korvtårtor och over-the-top, om inte en sådan stämning eftersöks. Läs gärna på här också. Exempel: Biografer, gamla bilkyrkogårdar, ett collegecampus etc.
* Handling - Avgör hur monstret agerar om rollpersonerna inte agerar. vad gör monstret? Agerar det instinktivt eller intelligent? Hur agerar varelsen i etablerad myt - och hur överförs detta till sammanhanget?
* Ledtrådar - Med ledning av dessa fyra element, hitta på ledtrådar. Vad är det som visar att en [monster] varit i [sammanhang] och gjort [handling]? Och på vilket sätt kan man tänkas få reda på [svagheter]?
* Element - Med ledning av dessa ledtrådar - vilka SLP:er behövs, vilka platser? Vilka SLP:er kan ge ledtrådar, vilka platser har redan ledtrådar? Vilka ledtrådar leder bara till nya platser? Rita en mindmap.
* Krok - Vad är rollpersonernas motivation - vad är "kroken" in i äventyret, varför ska de bry sig? Hur blir de indragna?
Det blir alltså en checklista:
[ ] Monster
[ ] Svagheter
[ ] Sammanhang
[ ] Handling
[ ] Ledtrådar
[ ] Element
[ ] Krok
Sju punkter för att bygga ett "default-äventyr". Åsikter?