Nekromanti Genesis TBM-skola 2: Sociala kontraktet

Genesis

Ni dés ni maître
EDIT: Se del ett för mina regler om de här trådarna. Inga diskussioner om huruvida modellen har rätt eller fel, utan endast diskussioner om vad den säger. Annat får tas i andra trådar.

---

Eftersom del ett inte innehåller så mycket att fundera kring och eftersom jag fick så mycket uppskattning så kommer jag med del två på en gång.

Den största rutan: sociala kontraktet
The Big Model är en serie rutor som går i varandra. Den allra största rutan, som omfattar allting vi gör runt spelbordet, är "Social Contract", det sociala kontraktet. Det här är något som existerar i alla sociala situationer och är inte unikt för rollspel. Detta inbegriper saker i stil med hos vem man spelar, vem som betalar för pizzan, om det är okej att citera Monty Python (ledtråd: nej, det är det inte) och även allting som har att göra med rollspelandet. Allting vi gör runt bordet är en del av det sociala kontraktet, från tärningsrullande till skådespelande till att SL fuskar med tärningarna till att skrika svordomar och gå hem när ens rollperson dör.

Kontraktsbrott
Ibland pratar man om att något "bryter" det sociala kontraktet. Det innebär att det bryter mot de uttalade eller outtalade förväntningar spelarna (inklusive SL) har för hur man beter sig kring bordet.

Exempel: SL har en hård räls, men låtsas som att spelarnas val har någon betydelse. Spelarna tror verkligen att deras val har betydelse. När de får reda på att SL inte brydde sig om vad de valde blir de sura. SL har brutit det sociala kontraktet.

Exempel 2: SL har en hård räls, men låtsas som att spelarnas val har någon betydelse. Spelarna tror verkligen att deras val har betydelse. När de får reda på att SL inte brydde sig om vad de valde blir de inte sura. SL har inte brutit det sociala kontraktet. (Däremot kan man fråga sig hur säker han var på att han inte bröt det, men det är en annan femma.)

Termonani: Dessa två exempel visar vad som på Forgespråk kallas "illusionism". Faran i att syssla med illusionism är just att det är svårt att veta huruvida spelarna skulle misstycka eller inte.

Exempel 3: SL har en hård räls, men låtsas som att spelarnas val har någon betydelse. Spelarna vet om att deras val inte har någon betydelse och har inget emot det. SL har inte brutit det sociala kontraktet.

Detta kallas "participationism" och är fullständigt funktionellt och bra.

Exempel 4: SL har en hård räls, men låtsas som att spelarnas val har någon betydelse. Spelarna vet om att deras val inte har någon betydelse, men gillar det inte. De går dock med på att spela i alla fall. SL har inte brutit det sociala kontraktet. (Däremot kan man fråga sig om det här är ett kul sätt att spela, och om inte spelarna skulle föredra ett annat socialt kontrakt, men det är en annan femma.)

En spelare som har lidit under en spelledare som utnyttjat sin auktoritetsposition för att driva igenom ett socialt kontrakt som spelaren inte gillade kan ibland sägas lida av "abused player syndrome" och kan lägga sig till med vanor som ställer till det för henne när hon skall spela med funtionella grupper senare i livet. Symptomen varierar, men en oförmåga att ta egna initiativ och en rädsla för att "göra fel" är vanliga.

Exempel 5: Alla spelar och har kul. En av spelarna drar ett Monty Python-citat. Spelaren har brutit det sociala kontraktet och avlivas.

Exempel 6: Gruppen spelar D&D och alla samarbetar. En av rollpersonerna är en tjuv och stjäl saker från en annan rollperson. Den drabbade rollpersonens spelare blir upprörd. Tjuvens spelare har brutit mot det sociala kontraktet, och försöker utan framgång försvara sig med att "Det är vad min rollperson skulle göra!"

Kommunicera mera
Här kan vi tydligt se att lösningen på alla dessa problem (liksom många andra) är att prata med varandra. Bra kommunikation gör att det sociala kontraktet blir explicit istället för implicit. Risken med ett implicit socialt kontrakt är att någon inte känner till hela kontraktet och bryter mot det omedvetet. Att göra kontraktet explicit och förklara varför handlingen bryter mot det är lösningen i dessa fall.

Notera att eftersom allt vi gör runt spelbordet är en del av det sociala kontraktet så är alla problem tekniskt sett problem med det sociala kontraktet (om än inte alltid brott mot det). Men när vi pratar om problem med det sociala kontraktet så menar vi oftast problem på den översta sociala nivån, inte problem som ligger begravt djupare ned i modellen.

En spelare (inklusive SL) kan mycket väl tänkas bryta det sociala kontraktet helt medvetet, också. Det kan ha flera olika orsaker:
* Hon är frustrerad över något utanför spel (jobb, pojkvän ...) och avreagerar sig genom att bete sig som en skitstövel.
* Hon är sur på någon annan spelare och försöker sabba för denna.
* Hon försöker ändra på det sociala kontraktet.
* Hon är en hemsk människa.

Ni skulle bli förvånade över hur sällsynt det är med det sista alternativet ...

Det sociala kontraktet innehåller också det superviktiga "Vi spelar det här spelet". När det finns på plats kickar resten av modellen in, men längre än såhär går vi inte i den här lektionen.

Frågor på detta? Klarifikationer? Exempel? Att ge sina egna exempel kan vara ett väldigt bra sätt att få klarhet i det för sig själv, men det här kanske är självklart för alla? Ni behöver knappast memorisera "illusionism", "participationism" och "abused player syndrome" för att förstå resten av modellen. Dessa termer inkluderas tekniskt sett inte i The Big Model, men kan sägas vara en del av den "utökade" modellen. Modellen står inte och faller med dem.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Termen "funktionell grupp": vad utmärker den och dess motsats? Av det du skriver misstänker jag att det handlar om hur pass villigt det sociala kontraktet accepteras av alla deltagare. Stämmer det?

Mogger

Hipsteranka
Bobby Magikern said:
Termen "funktionell grupp": vad utmärker den och dess motsats? Av det du skriver misstänker jag att det handlar om hur pass villigt det sociala kontraktet accepteras av alla deltagare. Stämmer det?
Socialt kontrakt är så brett att jag finner det nästan meningslöst att prata om. Är spelgruppen dysfunktionell för att någon vill ta taxi till spelmötet fast de andra inte har råd? Är spelgruppen dysfunktionell för att något är vegan och någon annan bara vill äta köttbullar? Givetvis kan det sociala kontraktet inte delas av alla till 100% men det brukar räcka med att man är polare™.

Jag trodde inte att man talade om Socialt kontrakt på det här viset. Jag hade istället pratat om koherens resp. inkoherens, alltså till vilken grad man delar kreativ agenda och vad som händer när man avsiktligt eller oavsiktligt byter stance. Det gäller alltså inte det där med Monty Python-citat, fast där trodde jag att det var värre med Galenskaparna-citat, faktiskt.

Genesis

Ni dés ni maître
Bra fråga! Jag missade att förklara den termen, som säkert kommer att användas mer i de här trådarna.

"Funktionell" i Big Model-språk betyder ungefär "som ger upphov till kul" (där "kul" är synonymt med "givande" eller "tillfredsställande"). En funktionell grupp är en grupp som har kul tillsammans, medan en dysfunktionell grupp inte har kul, eller åtminstone har inte alla kul. Man kan på samma sätt prata om funktionella och dysfunktionella spelsätt, tekniker och liknande.

Det är en ganska "lös" term och det är naturligtvis inte nödvändigt att alla har kul konstant hela tiden. Huvudsaken är att grundstadiet är att alla har kul och när någon inte har kul är det ett undantag, inte ett normalstadie. Jämför med gruppen där spelledaren kör över spelarnas bidrag och de känner sig handikappade. Detta är en dysfunktionell grupp.

Duger det som förklaring?

Ram

Skev
Måns said:
Jag trodde inte att man talade om Socialt kontrakt på det här viset. Jag hade istället pratat om koherens resp. inkoherens, alltså till vilken grad man delar kreativ agenda och vad som händer när man avsiktligt eller oavsiktligt byter stance.
Det finns som du skriver otroligt många nyanser. Kreativ agenda är en sådan aspekt där det är otroligt nyttigt om man delar den, men man kan även nöja sig med att bara acceptera de andras respektive agendor.

Det som det landar i är egentligen Fun enough. Så länge man har Fun enough så fungerar gruppen.

Genesis

Ni dés ni maître
Ram said:
Kreativ agenda är en sådan aspekt där det är otroligt nyttigt om man delar den, men man kan även nöja sig med att bara acceptera de andras respektive agendor.
Jag vill säga att jag inte delar den här tolkningen av kreativ agenda, men jag vill också påpeka att kreativ agenda inte har dykt upp i "skolan" ännu. Jag skulle uppskatta om vi lät bli att diskutera det innan dess, eftersom alla inte kan hänga med.

Måns: Allting är en del av det sociala kontraktet. Flera av exemplen jag tar upp kan eventuellt härledas till problem i djupare lager, men just nu tittar vi väldigt övergripande, och just nu finns inga kreativa agendor, för vi har inte tittat på dem ännu. exemplen är till för att ge förståelde för vad det sociala kontraktet är, och alla djupare lager är en delmängd av detta.

Eller anser du att den approachen är ohjälpsam? Skulle du hellre börja med kreativ agenda? Den diskussionen kan vi i så fall ta i en annan tråd eller via PM.

Basenanji

Postd20modernist
Jag uppfattade socialt kontrakt som en teoretisk term (abstrakt) och att den pekade på att olika människor kommer olika bra överens om olika saker.

Dvs, att en viss grupp funkar bra ihop beror på att de har kunnat (medvetet eller omedvetet) upprätta ett sorts socialt kontrakt*.

Det skulle kunna förklara varför en del grupper kan spela med en uppsättning regler och hävda att det är roligt, till skillnad från en annan grupp som hävdar motsatsen.

(I och med detta blir det tydligt hur subjektiva objektiveringar går till)

*Har ni sett såna där "Deathgrindslaughter-Masks söker bandmedlem till vårat heavy-metal-band. Våra influenser är..."? Jag ser en koppling till rollspelens värld, där tex kulturella preferenser fungerar som musikernas "influenser". Tex ser jag uppfattningar om zeppelinare, dungeons, steampunk etc, som tydliga markörer, i avsikt att tala om vilken preferens man står för.

Genesis

Ni dés ni maître
Basenanji said:
Jag uppfattade socialt kontrakt som en teoretisk term (abstrakt) och att den pekade på att olika människor kommer olika bra överens om olika saker.

Dvs, att en viss grupp funkar bra ihop beror på att de har kunnat (medvetet eller omedvetet) upprätta ett sorts socialt kontrakt*.
Det stämmer, men kom ihåg att vi ännu inte kommit ned på nivåer som är specifika för rollspelande. Det sociala kontrakteet finns i alla sociala situationer. Så även en grupp människor på en middagsbjudning har upprättat ett socialt kontrakt (prata inte om politik, langa inte fram pitten vid bordet och så vidare).

Det skulle kunna förklara varför en del grupper kan spela med en uppsättning regler och hävda att det är roligt, till skillnad från en annan grupp som hävdar motsatsen.
Det där har tekniskt sett att göra med det sociala kontraktet (eftersom allt rollspelande är det sociala kontraktet), men huvudorsaken har oftast att göra med djupare nivåer.

Ni får ursäkta att jag konstant refererar till "djupare nivåer", men den här nivån är såpass allmän och vag att den nästan inte är användbar, som Måns säger.

Däremot om anledningen till att de inte kommer överens om vilket spel de skall spela är för att en spelare inte gillar zeppelinare, då ligger det hela rakt av i det sociala kontraktet.

Mogger

Hipsteranka
Genesis said:
Måns: Allting är en del av det sociala kontraktet. Flera av exemplen jag tar upp kan eventuellt härledas till problem i djupare lager, men just nu tittar vi väldigt övergripande, och just nu finns inga kreativa agendor, för vi har inte tittat på dem ännu. exemplen är till för att ge förståelde för vad det sociala kontraktet är, och alla djupare lager är en delmängd av detta.

Eller anser du att den approachen är ohjälpsam? Skulle du hellre börja med kreativ agenda? Den diskussionen kan vi i så fall ta i en annan tråd eller via PM.
Nej, fortsätt du. Jag gick händelserna i förväg. Min enda poäng var att en grupp inte nödvändigtvis behöver vara dysfunktionell eller inte ha kul för att det sociala kontraktet inte delas av alla till 100%, men det kanske är onödigt att tillägga. Vi spelar ju med människor. Men, nog om det.

Bra initiativ, förresten! :gremsmile: