Nekromanti Vad ska du äta för rollspel idag lille vän?

Christoffer

It's all pig.
Så, rollspel och mat är världens bästa kompisar, men vad kan man göra för att cementera detta äktenskap en gång för alla? Och nu menar jag inte godtyckligt valda fiskpinnar till ditt tradspel, utan det skall vara välkomponerat.

Helt enkelt, välj ett rollspel och berätta sen vad du bjuder på för käk till spelet och varför detta höjer både smak och spelupplevelsen till skyarna!

(den som väljer vampire och säger blodpalt eller blodpudding får inte vara med och leka mer)

Jag som är först ut väljer...

...Dogs in the Vineyard. Självklart borde det här spelas utomhus, vid en lägereld, och med fläsk och ägg som steks på en medtagen stekpanna och en kastrull bruna bönor som puttrar lite långsamt. Varför? Tja, det är vad jag tänker på när jag tänker på cowboys, oavsett om det är med kossor eller biblar och pistoler.

Christoffer

It's all pig.
Poppe said:
...Dogs in the Vineyard.
Och ja, Dogs och fläsk och bruna bönor är världens tråkigaste svar. Jag vet.

Och, skriver man ut recept och förslag på vad som ska drickas till så får man extra många bonuspoäng.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Twilight 2000 spelas med fördel tillsammans med burkmat från affärens skrotbinge, där etiketterna ramlat av. Direkt ur burken, så klart. Till detta drickes vatten med bismak av klortablett.

Slashers, seriemördarsupplementet till World of Darkness, spelas däremot med lever, favabönor och en god chianti.

Johan K

Gammal & dryg
DoDT, då sitter vi såklart ute vid lägerelden. Vi har en mustig gryta som inehållande rovor, svamp, lite av vad som väcxer villt i kruddväg i skogen samt kött i form av kanin eller vildsvin. Detta nedsköljes med vatten eller öl.

Till M:UA blir det såklart antaglinen nått som liknar guldburken ifrån lumpen eller rubbitgryta...

Arfert

Facit
Till SAGA skulle jag servera soppa på kanin, bävergryta, lammpaj, kumminkryddat fläsk, gröna ärter och surkål. Allt sköljs ner med kryddat vin och överjäst öl.

(Prova gärna en del av rätterna på Sjätte tunnan i Gamla stan.. smaskens...)

Christoffer

It's all pig.
Agon bör nog spelas med dadlar, oliver och annat lyxigt gott och plockvänligt med stora fina lerkaraffer med rött vin till.

(För övrigt, är det någon på forumet som spelat Agon? Och i så fall, ge mig ett par kommentarer på det?)

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Drakar och Demoner (v.2.0) - Ärans väg:
Förortspizza och Coca Cola.

//EvilSpook

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Evolutionens Barn avsmakas bäst med sådana där färdiga matförpackningar man kan köpa på vissa matvarubutiker - industriellt framställt men nästan-riktig-mat, i ordentliga plastförpackningar med klara lock. Värmda i mikron, såklart. Det ger precis rätt känsla av estetisk tomhet plus flat och artificiell smak för spelet.

Midnatt hör ihop med sunkig roadside-dinermat, sådan som egentligen kostar för mycket och antagligen kommer ge en rännskita om man inte passar sig för dressingen, men som man käkar för att det är det enda som finns på flera mils avstånd. Maten understryker här spelets tema om att det är vi mot världen, vi har inget riktigt hem utan står utanför världen och tittar på. och sånt, ni vet. En skymningsjägare kan egentligen aldrig åka hem.

Christoffer

It's all pig.
Låter som klockrena val för att belysa spelen! Föresten, vet du vart man kan hitta riktigt industriell fryst mat? Typ passerat kött med passerad potatis med syntetisk gräddsås och passerade grönsaker till. Allt i egna små fack och i grälla färger.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
D&D4: Big Tasty-meny från McDonalds, med en extra ostburgare och majonnäs till pommesen. Plusmeny såklart.

Precis som D&D är denna måltid stor, gräll, mättande och utan någon djupare substans.

Basenanji

Postd20modernist
Nu kommer jag bergis svara fel, men okejdå bara för att den här tråden var så toppen.

Kult (typ första versionen med Svarta Madonnan) med läsk, McDonaldsmat och kaffe.

Men, och det är ett viktigt men;

..man måste vara lite skönt bakfull. Inte så mycket så man behöver kasta upp/springa på toa, utan så där skönt bakfull som när man sakta närmar sig nykterheten med bakisbukfyllan i stabil position i magsäcken och börjar minnas gårdagen med bättre och bättre skärpa.

Den där stämningen som gör att man tycker sig befinna sig i Twilight Zone, fast i verkligheten.

Att bygga upp en långsam stämning av paranoia och oförklarliga mönster som ändå tycks hänga ihop i den sinnesstämningen,

boys and girls,

det är rollspel det.

Christoffer

It's all pig.
Basenanji said:
Den där stämningen som gör att man tycker sig befinna sig i Twilight Zone, fast i verkligheten.
Haha, låter klockrent! Förstår precis stämningen och jag tror du har helt rätt!

Over the Edge brukar väl rekommenderas att det skall spelas och spelledas på tom mage, med för lite sömn och med för mycket koffein och nikotin i kroppen. Kan tänka mig att det kan ge en liknande effekt, fast istället för skönt tillbakalutande så spänt framåtlutande och konstant pillande på tärningar, pennor och rollformulär.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag har klurat och klurat men inte kommit på nåt riktigt smart sådär. Vi åt väl risbollar innan vi spelade Usagi Yojimbo en gång (för det är ju vad han äter mest!) men det var ju rätt uppenbart.

Nej, jag tror såhär va... jag tycker om tacos. Jag tycker också om Panty Explosion. Det senare är ett spel där man med fördel misshandlar och mobbar varandras rollpersoner. Därmed är det nästan lite extra viktigt att man faktiskt är lite kompis bland spelarna. Det är klart vi ska hjälpas åt att göra göra maten i ett gemytligt ståhej för att sedan, när vi är mätta och glada på varandra, ska kunna gotta oss i de andras och våran egen förnedring. :gremsmile:

(vill man ha tydligare koppling till settingen får man väl göra en currygryta eller så men det tar nog lite längre tid...)

solvebring

Superhero
Först tänker jag naturligtvis på DoD, eftersom jag är en riktig fantast på den punkten. Min tanke är då något värdshusaktigt. En timmerstuga eller något åt långhushållet, med lågt till tak, grovt timmervirke och liknande. Själva maten består av kött; kött i stora stekar, lår och skinkor, grova korvar, kokta rovor, mörkt bröd och grovskuren ost, och mustigt öl och sött men blaskigt vin.

Vad det sedan gäller det futuristiska vill jag hålla med Krank om den där plastiga, intetsägande, industriförpackade varianten.

(den som väljer vampire och säger blodpalt eller blodpudding får inte vara med och leka mer)
Nej, men däremot tänker jag på den klassiska 1700-talsvampyren. Mina tankar för mig då till mörkt, rött vin i kristallglas, vindruvor, grillad fågel och dylika. Ja, tänk film, 1700-tal och hovbankett. :gremsmile:

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Till Drakar och Demoner skall en Butterkaka avnjutas och till dryck bör det vara en Jaffa blodapelsin och som en liten bonus så kanske men bara kanske har en snus smugit sig ner i flaskan.
Såklart!

Craygh

Swordsman
Till N2 ska man ha en drinkcocktail bestående till lika delar av ren alkohol, flytande LSD och nitroglycerin. Till det äter man sockerpiller samt olika vitaminer blandade i en proteinkaka.

Wilmer

Hero
Efter många års rollspelande på vår hembyggdsgård/fritidsgård så förknippar jag alla rollspel med stulna sockerbitar och knäckebröd med chokladsås på ur en tub som räckte i över ett halvår.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Till Gondica serveras antingen en fiskgryta, innehållande kolja, potatis, morötter och rovor, eller en viltragu (rådjur eller vildsvin) med kokt potatis och lingonsylt.