När jag satt och slöläste trådar om Mouse guadr (jag har ju lånat ut mitt...) så började jag fundera över hur man kan använda conditions-liknande effekter som "skador" i ett stridssystem.
Klassiska system fokuserar oftast på sådana saker som KP eller sår för att mäta hur pajj man är efter en slägväxling och det kan bli litenednötningsmässigt över det hela.
Den tanke som jag hade är snarare att baka ihop diverse Överlägen, Slå först-ighet och Vanligt ont i ett mer eller mindre snyggt paket.
Tanken är ungefär följande:
Det finns nio (?) saker som man kan välja om man får en "skada". Dessa är grupperade i grupper av tre och har lite olika egenskaper.
* Oballans (bättre namn?) - Varje sådan genererar avdrag på den egna skickligheten.
* Underläge (bättre namn?) - Varje sådan genererar avdrag på Slå först:et. Den har därtill egenskapen att den är slumpmässig till sin storlek (1T3 i stället för 1).
* Skador - Har inga effekter alls under pågående strid, men har bestående effekter efter densamma.
Om man har tre "Skador" i något enskilt område så har man förlorat. Om man har tre "skador" i Skador så finns det risk att man kolar vippen.
Jag har några flummtankar om att man skulle kunna offra utrustning för att cancelera en skada, att man kan agera för att ta skada för en annan osv. men det är bara fluff än så länge.
Så vad är vitsen med detta då? Well, det finns några stycken som jag gillar mer eller mindre:
* Spelaren har lite mer kontroll på skeednena. Man kan som spelare välja om man vill vinna till varje pris eller om man vill acceptera att förlora
* Det finns tydliga metoder för att förlora utan att ta skada dvs. sträcka vapen.
* Man kan välja sin egen väg. Man kan gambla att behålla ett högre initiativ för att få slå först om än med lägre chans eller riskera att slå senare med bibehållen FV.
* Då spelaren väljer sin egen skada så finns det mycket goda incitament att agera ut det.
Nå. De vanliga frågorna: Vad tycker ni om det? Saknas det några "skade"-områden? Hur kan man modifiera det för att göra det bättre?
EDIT: Åjajustdet, de olika skadorna skall naturligtvis ha snajsiga och stämningsfulla namn.
Klassiska system fokuserar oftast på sådana saker som KP eller sår för att mäta hur pajj man är efter en slägväxling och det kan bli litenednötningsmässigt över det hela.
Den tanke som jag hade är snarare att baka ihop diverse Överlägen, Slå först-ighet och Vanligt ont i ett mer eller mindre snyggt paket.
Tanken är ungefär följande:
Det finns nio (?) saker som man kan välja om man får en "skada". Dessa är grupperade i grupper av tre och har lite olika egenskaper.
* Oballans (bättre namn?) - Varje sådan genererar avdrag på den egna skickligheten.
* Underläge (bättre namn?) - Varje sådan genererar avdrag på Slå först:et. Den har därtill egenskapen att den är slumpmässig till sin storlek (1T3 i stället för 1).
* Skador - Har inga effekter alls under pågående strid, men har bestående effekter efter densamma.
Om man har tre "Skador" i något enskilt område så har man förlorat. Om man har tre "skador" i Skador så finns det risk att man kolar vippen.
Jag har några flummtankar om att man skulle kunna offra utrustning för att cancelera en skada, att man kan agera för att ta skada för en annan osv. men det är bara fluff än så länge.
Så vad är vitsen med detta då? Well, det finns några stycken som jag gillar mer eller mindre:
* Spelaren har lite mer kontroll på skeednena. Man kan som spelare välja om man vill vinna till varje pris eller om man vill acceptera att förlora
* Det finns tydliga metoder för att förlora utan att ta skada dvs. sträcka vapen.
* Man kan välja sin egen väg. Man kan gambla att behålla ett högre initiativ för att få slå först om än med lägre chans eller riskera att slå senare med bibehållen FV.
* Då spelaren väljer sin egen skada så finns det mycket goda incitament att agera ut det.
Nå. De vanliga frågorna: Vad tycker ni om det? Saknas det några "skade"-områden? Hur kan man modifiera det för att göra det bättre?
EDIT: Åjajustdet, de olika skadorna skall naturligtvis ha snajsiga och stämningsfulla namn.