Nekromanti Dalahaar

Critos

Veteran
Hej!

Jag har tillsammans med en kompis jobbat ett tag med ett rollspel, Dalahaar, som kortfattat kan beskrivas som ett orientaliskt inspirerat fantasyrollspel. Det vore kul att få lite feedback på detta, och vi är mer än glada ni vill speltesta Dalahaar i ert rollspelsgäng!

Kortfattat om Dalahaar:

Kroksablar: Ja
Puffror: Nej
Öken: Ja
Snö: Njae
Alver: Nej
Människor: Ja
Magi: Nej
Religion: Ja
Rymdskepp: Nej
Mystiska städer begravna under sanden: Ja
Monoteism: Nej
Närkontakt med sin gud: Ja
Hästar: Nej
Riddjur: Ja
Troll: Nej
Drakar: Nej
Djinner: Ja
Dhurger: Ja
Nytt regelsystem: Ja
Speltestat: Nja

/David

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Har ni ett introduktionsäventyr?

Om jag tar prylarna ni har och bara spelar så säger det ju inte mig eller min spelgrupp så mycket om hur det är tänkt att spelas.

Men om ni lägger upp ett intro-äventyr med kommentarer på hur spelet skall funka i de olika avsnitten så går det lättare. Dessutom blir det spelat på det sättet som ni tänkt att det skall spelas.

Intro-äventyret går ju att återanvända senare om ni gör en bok av det hela.

--

Awesome med nytt rollspel förresten!

Critos

Veteran
Nej, vi har inget introäventyr ännu. Men du har rätt i att det skulle underlätta. Vi får se om vi kan koka ihop nåt framöver. Men jag tror att vårt material ger ett ganska bra underlag för att kunna spela, tar gärna emot feedback om detta!

Arfert

Facit
Låter ju coolt... försökte just komma in på er sajt, men det funkade inte.. kanske en tillfällig störning...

edit: nu kom jag in.. ska kolla..

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det är mest att jag är intresserad av ert spel, men inte tycker att jag har tid att läsa allt, förbereda ett äventyr, göra rollpersoner med spelarna och sedan spela.

Med ett tillrättalagt äventyr kan jag skumma reglerna och köra igång spel samma kväll. På 5-6 timmar kan jag med andra ord testa spelet och skapa en hyffsat riktig uppfattning om det.

Jag gjorde ett sådant till Höstdimma i ett tidigare skede av projektet, det ligger fortfarande på hemsidan om du vill veta mer. (De två nedersta filerna http://www.ludd.ltu.se/~wilper/hostdimma/ )

Critos

Veteran
Jag ska försöka börja fundera lite på ett äventyr... vill ju gärna få folka att spela...

Rickard

Urverk speldesign
Först och främst: jäkligt cool presentation.

Den odödlige kejsaren said:
Har ni ett introduktionsäventyr?
Jag förstår inte denna fascination av att ha ett introäventyr. Visst, man kommer igång fort och få speltesta men min erfarenhet säger mig då att man endast speltestar systemet.

Många gånger när jag haft ett introduktionsäventyr framför har jag tänkt för mig själv "Jaha, varför var det ett sådant äventyr?" men aldrig fått frågan besvarad. Ofta är introäventyren mest tagna från ingestans - jag har aldrig fattat varifrån de har tagit delarna för att skapa det.

/Han som tycker Unknown Armies gör rätt där spelmakaren förklarar hur man gör ett äventyr och där man senare kan använda exemplet som introäventyr

Andy

Vila i frid
Jag har skummat igenom det mesta och jag tycker att det är riktigt bra.

Om jag ska ge någon feedback så tycker jag att ni ska läsa igenom reglerna igen. Ha på er idiotglasögon och var självkritiska. Är det något som är oklart och som en idiot inte skulle förstå, skriv om det och förenkla det.

Kill your darlings. Ha inte kvar en regel för att den alltid har funnits där.

Men det är ett stort och grymt bra jobb ni har gjort tycker jag.

/Andy som sitter på 275 rollspel som aldrig blivit något

vandraren

Swordsman
Har bara skummat spelet, men jag tycker att det ser förvånansvärt bra ut! Gillar att spelvärlden är unik utan att vara för hobbymässig eller för mycket av något. Det märks att konceptet är genomtänkt och utfört på ett bra sätt. Speltesta det, sen så tycker jag att det bör tryckas eller läggas upp på lulu! Lycka till!

Critos

Veteran
Tack!

Tanken är att lägga det på Lulu och/eller Vulkan. Det saknas dock några pusselbitar, och inspirationen att skriva låter tydligen vänta på sig. Tänk om man hade lite mer tid!

Critos

Veteran
Tackar!

Håller på att korrekturläsa nu, och hittar en del småfel som behöver ändras. Men det är svårt att korrläsa sin egen text. Särkilt lätt att bli hemmablind på sina egna regler kan jag tänkta, så jag hoppas lite på att någon likasinnad regelnörd på forumet kan tänka sig att läsa och ge feedback...

Rickard

Urverk speldesign
critos said:
Tack!

Tanken är att lägga det på Lulu och/eller Vulkan. Det saknas dock några pusselbitar, och inspirationen att skriva låter tydligen vänta på sig. Tänk om man hade lite mer tid!
Ett tips är att spana in svenska Publit.se också. Vi har nyligen haft en diskussion kring detta på forumet. Ett tips är att söka efter korrekturläsare och möjligtvis också en redaktör som skriver om texterna så att de blir mer begripliga. Jag vet att jag skulle ha behövt det.

Lycka till. :gremsmile:

/Han som får se om han kommer med kommentarer om spelet

Critos

Veteran
Korrekturläser för fullt och hittar massor av småsaker.

'Kill your darlings' är inte så dumt, har hittat några darlings som fått ryka. Skräcktabellen t.ex. Det är inte ett sånt spel. Olika sköldar också. Nu finns bara 'Sköld'. Fantasin får ta hand om resten.

/David, som är grymt nöjd med att inspirationen kommit tillbaka!

Critos

Veteran
Hej!

Nu finns Dalahaar att beställa från Lulu i tryckt form! Jag har även ett antal ex för intresserade.

/David