Nekromanti Arcarias svar på Alfons X?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Regenten som håller ett hov där konsterna hyllas, samlar kunniga inom olika ämnen och från olika kulturer och själv fattar pennan för att teckna ned sånger och dikter.

Så är Alfons X (Alfonso el Sabio, »den Vise«) av Kastilien mest ihågkommen idag. Om jag fattat saken rätt var han samtidigt en kung som hade ett dåligt grepp om sitt rike; pajade sin egen ekonomi med diverse åtgärder i svåra tider för att sedan få tampas med revolt från adeln. Men det är väl inte intressant? Neeej, det är ju den coola kulturregenten man (jag!) vill ha.

Vem är det i Arcaria?

Det behövs dels ett kulturellt klimat där bildning står högt i kurs, men även ett schysst geografiskt läge så man kan få dit folk från olika kulturer. Om man börjar med geografin så skulle jag plocka fram Ondaria, Castoria (Dantras mer specifikt), Seyadh och möjligen Tarroc som möjliga kandidater. Om vi väger in kulturellt klimat så tycker jag dock att både Ondaria och Tarroc faller bort (de har redan andra profiler: sjöfart respektive handel). Dantras är ju en berömd stad med mycket kulturmöten också, men Castoria ligger ju i frontlinjen för ett krig - inte helt optimalt för ett »upplyst« hov. Drottning Theodora II tycks inte direkt vara en regent som är i behov av att samla lärda omkring sig (Fenix-artikeln om Dantras skvallrade ju tydligt om den saken). Kvar är då Seyadh, som ju faktiskt beskrivs vara ett rike där hantverk, arkitektur och vetenskap står bra i kurs.

Är månne kalif Hassan al-Salihd Imad mer känd som Hassan den Vise i somliga länder? Är han den som välkomnar tänkare, musiker och lärda från hela världen, nästan helt oberoende av var de kommer ifrån?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Är månne kalif Hassan al-Salihd Imad mer känd som Hassan den Vise i somliga länder? Är han den som välkomnar tänkare, musiker och lärda från hela världen, nästan helt oberoende av var de kommer ifrån?
Måhända har du alldeles rätt i det antagandet. :gremsmile:

Dantras har iofs också en hel del kultur, men mer åt konst och konsthantverk, "lyx". Seyadh är mer bredare, med mer fokus på vetenskap, filosofi och litteratur. Även om andra länder var väl framme tidigare i Arcarias historia ligger Seyadh numera i ledarposition.

När det gäller mer praktisk inriktad vetenskap är även Ondaria och Tarroc långt framme, men mer inriktade mot respektive lands specialiteter, navigation, sjöfart, ekonomi och dylikt.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Arfert said:
Dantras har iofs också en hel del kultur, men mer åt konst och konsthantverk, "lyx". Seyadh är mer bredare, med mer fokus på vetenskap, filosofi och litteratur. Även om andra länder var väl framme tidigare i Arcarias historia ligger Seyadh numera i ledarposition.
Ja just, Dantras fyller ju redan en annan nisch. Mer smältdegel än upplyst hov; kulturen finns redan på gatan. Tänker jag mig i alla fall.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
precis... mer mystik och intriger där, konstiga sekter, magiker och annat löst folk.
 
Top